Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus"— Esityksen transkriptio:

1 Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Autonasentaja oli irrottanut asentajaharjoittelijan kanssa kuljetusliikkeen korjaamolla perävaunun paripyörän renkaan tyhjentymisen syyn selvittämiseksi. Rengas oli asetettu pystyasentoon korjaamon metallista hyllyä vasten. Kokenut asentaja oli tulkinnut väärin renkaan tyhjentymisen syyn (venttiili) ja täytti rengasta seisten renkaan vieressä. Rengas räjähti aiheuttaen asentajan kuoleman. Kuorma-auton perävaunun rengas räjähti paineistuksen aikana ja aiheutti aiheutti autonasentajan kuoleman Riskialtis työmenetelmä TOT 3/97 Kuorma-auton kuljettaja oli huomannut purkaessaan kuormaa autostaan, että perävaunun paripyörän sisemmässä renkaassa oli vähän ilmaa. Hän ei voinut korjata rengasta paikan päällä, joten hän oli päättänyt ajaa noin 40 km:n matkan kuljetusliikkeen korjaamolle ja jätti lapulla tiedon siitä, että rengas pitää tarkistaa ennen seuraavaan ajoon lähtöä. Seuraavana aamuna korjaamolla 16 vuotta työskennellyt 48-vuotias asentaja vaihtoi asentajaharjoittelijan kanssa ensimmäisinä töinään perävaunun renkaan. Asentaja oli tutkinut rengasta ja etsinyt syytä renkaan tyhjentymiseen ja oli huomannut, että renkaan jatkoventtiili oli löysästi kierteellään ja päätteli, että se oli ollut tyhjentymisen varsinainen syy ja poisti jatko-osan, koska se hidasti renkaan täyttöä. Räjähdyksen voimasta renkaan sivuosaan vaurioituneeseen kohtaan oli syntynyt noin 35 cm:n pituinen repeämä juuri sille kohdalle, jossa asentaja seisoi. Renkaasta purkautunut voimakas ilmasuihku osui asentajan kainalon kohdalle ja paineisku heitti asentajan selälleen betonilattialle aiheuttaen hänen kuoleman.

2 Työtapaturmaan johtaneita tekijöitä
Renkaan runko oli vaurioitunut, mutta asia ei ollut tiedossa. Asentaja täytti rengasta vaara-alueella nojaten tapansa mukaan renkaaseen samanaikaisesti kyynärpäällään. Renkaan täyttö ei tapahtunut turvallisesti, esim. korjaamon turvahäkissä. Renkaan vaurioitunut kohta repesi asentajan kainalon alapuolella. Kuorma-auton perävaunun renkaan täyttö paineilmalla aiheutti renkaan yllättävän ja kohtalokkaan räjähdyksen Riskialtis työmenetelmä TOT 3/97 Renkaan rungon vaurioitumista ei oltu havaittu, mutta jälkikäteen repeämän keskeltä oli nähtävissä painuma sisäkerroskumissa, mikä syntyy, kun renkaan sivupinta saa iskun ja runkolangat katkeavat tai vaurioituvat. Lisäksi alipaineisella renkaalla oli ajettu ainakin 40 km. Asentaja oli päättelyt, että renkaan jatkoventtiilin vuotaminen oli tyhjentymisen ainoa syy, koska se oli löysästi kierteillään. Venttiilien vuotamista tutkitaan yleisesti ensimmäisenä, koska se on yleisin ja helpoimmin testattava vika. Yrityksessä oli ollut jo noin 20 vuotta turvahäkki, jossa ei ollut umpilevyä estämässä ilmanpaineen nopeaa purkautumista. Sitä ei ollut käytetty kuitenkaan pitkään aikaan.

3 Vastaavien työtapaturmien torjunta
Renkaan tyhjentymisen syyt on tutkittava huolella ennen renkaan paineistamista. Suositeltavaa on ottaa rengas pois vanteelta tarkastusta varten. Ilmalla täytetty rengas on rinnastettavissa paineastiaan ja siihen tulee suhtautua kuin paineastiaan. Renkaan paineistus tehdään ensisijaisesti turvahäkissä. Renkaan täytön aikana on seistävä riittävän etäällä kulutuspinnan puolella. Painemittarin letkun pituuden tulisi olla vähintään 1,5 m. Kuorma-auton perävaunun renkaan täyttö paineilmalla aiheutti renkaan yllättävän ja kohtalokkaan räjähdyksen Riskialtis työmenetelmä TOT 3/97 Kun rengas tyhjentyy ajon aikana ja sillä on ajettu pitkä matka, on rengas tarkastettava huolellisesti ennen kuin sitä täytetään paineilmalla. Suositeltavaa on ottaa rengas pois vanteelta tarkastusta varten. Ilmalla täytetty rengas on rinnastettavissa paineastiaan tai yleensäkin painelaitteeseen, joiden vaarallisuudesta johtuen lainsäädännössä on asetettu niille vaatimuksia. Painelaite on turvallinen vain osaavissa käsissä. Tämän vuoksi rengastakin on käsiteltävä aina hyvin varovasti. Renkaan täyttämisen yhteydessä tulee käyttää turvallisia työmenetelmiä sekä tarvittavia työ- ja turvavälineitä ja työnantajan on valvottava, että niitä käytetään. Rengasasennuksen työturvallisuuden perustietoja ja turvallisia työtapoja esitettään esimerkiksi Työturvallisuuskeskuksen julkaisemassa opaskirjasessa: Renkaan turvallisen paineistamisen opas. Suositellaan, että turvahäkissä, jota käytetään olisi umpinainen teräslevy, joka estää ulospurkautuvan paineilman kohdistumisen suoraan lähellä seisovaan työntekijään. Painemittarin letkun pituus tulisi olla vähintään 1,5 m, joka mahdollistaa riittävän turvaetäisyyden niin, että renkaan täyttäjä seisoo renkaan kulutuspinnan puolella. Erittäin suuria renkaita täytettäessä riittävän turvaetäisyyden varmistaminen edellyttää vielä suurempaakin letkun pituutta.


Lataa ppt "Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google