Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Teräsaihioiden purkutyö satamassa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Teräsaihioiden purkutyö satamassa"— Esityksen transkriptio:

1 Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Teräsaihioiden purkutyö satamassa Ahtaaja istui siirrettävän teräsaihion päälle ja kävi siihen makaamaan - sairauskohtaus Ahtaaja putosi maahan ja jäi liikkeelle lähteneen trukin alle Laivasta purettuja teräsaihioita siirrettiin trukilla välivarastoon 40-vuotias kokenut ahtaaja oli purkutyössä - poisti kettingit ja asetti välipuut, hän työskenteli yhdessä kahden muun henkilön kanssa Tämän vaiheen jälkeen trukki lähti kuljettamaan teräsaihiota välivarastoon Yhteistoiminta avustavien työntekijöiden kanssa, Turvallisten työtapojen käyttö, Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Ohjeet ja muut määräykset Työskentely vaara-alueella TOT 11/02 Satamassa purettiin teräsaihioita nosturilla laivan ruumasta ja laskettiin laiturilla olevalle teräspukille. Tämän jälkeen laiturilla ollut kolmen hengen työryhmä irrotti kettingit teräsaihiosta, poisti teräsaihioiden päällä olleet jätepuut ja laittoi uudet välipuut teräsaihioiden päälle. Välipuiden asettamisen jälkeen suurikokoinen trukki kuljetti teräsaihiot kauempana olleeseen välivarastoon. Trukki lähti viemään teräsaihiota ja sen peruuttaessa havaittiin, että ahtaaja oli istunut teräsaihion päälle ja kävi sen päälle makaamaan ilmeisen sairauskohtauksen johdosta. Trukinkuljettaja ei nähnyt muiden antamaa pysäytysmerkkiä katsoessaan taaksepäin peruuttaessaan. Trukin lähtiessä eteenpäin nosturinkuljettaja varoitti radiopuhelimella kuljettajaa ja hän pysäytti trukin välittömästi. Ahtaaja oli ehtinyt pudota teräsaihion päältä maahan ja jäi trukin etupyörien alle.

2 Tapaturmaan johtaneet tekijät
Tapaturmaan johtaneet tekijät Työskentely trukin vaara-alueella Trukista rajoittunut näkemä Trukinkuljettaja ei nähnyt pysäyttämismerkkejä Radiopuhelimella saatu varoitus tuli liian myöhään Avustajien määrän vaihtelu Ahtaaja istahti sairauskohtauksen takia teräsaihion päälle Yhteistoiminta avustavien työntekijöiden kanssa, Turvallisten työtapojen käyttö, Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Ohjeet ja muut määräykset Työskentely vaara-alueella TOT 11/02 Ahtaaja sai ilmeisesti sairauskohtauksen ja hänelle tuli tarve istuutua mahdollisimman pian. Hän oli kokenut monitoimiahtaaja, joka tunsi sataman työt. Hän toimi työpaikalla työnopastajana ja oli suorittanut yrityksen järjestämän trukinkuljettajan koulutuksen. Tapaturmahetkellä trukinkuljettaja katsoi taaksepäin peruuttaessaan eikä nähnyt muiden purkutyössä olevien antamia pysäytysmerkkejä. Kun trukki lähti liikkeelle, nosturinkuljettaja huomasi vaaratilanteen ja varoitti radiopuhelimella trukinkuljettajaa, joka pysäytti välittömästi. Trukin rakenne esti trukinkuljettajaa näkemästä ahtaajaa teräsaihion päällä. Purkutyössä oli yleensä 2-4 henkilöä. Työssä oli nyt kolmen hengen työryhmä ja kaksi heistä oli toisessa päässä aihiota kuin trukin alle jäänyt ahtaaja. Työ on nopeatempoista, toistuvaa työtä, jossa ahtaajat työskentelevät trukin vaara-alueella.

3 Vastaavien tapaturmien torjunta
Vastaavien tapaturmien torjunta Vaara-alueella työskentelevien turvallisuuden varmistaminen jatkuva näköyhteys kaikkiin purkutyössä mukana oleviin työmenetelmien kehittäminen Näkyvyyden parantaminen trukista teknisin keinoin kameran asentaminen trukkiin Muiden työntekijöiden havaittavuuden parantaminen varoitusvaatteilla Varoitusjärjestelyjen tehostaminen poikkeus- ja vaaratilanteiden varalta jatkuvasti auki oleva radiopuhelinyhteys yhdellä kanavalla toiminnan välitön pysäyttäminen poikkeus- ja vaaratilanteissa Yhteistoiminta avustavien työntekijöiden kanssa, Turvallisten työtapojen käyttö, Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Ohjeet ja muut määräykset Työskentely vaara-alueella TOT 11/02 Työhön on luotava yhteisesti sovittuja menettelytapoja, joiden avulla varmistetaan vaara-alueella työskentelevien turvallisuus (selkeät käsimerkit, pelisäännöt). Trukinkuljettajan tulee olla varma ennen siirtoa tai lastin nostoa/laskua, ettei vaara-alueella ole avustavia henkilöitä. Esim. työntekijöiden on siirryttävä paikkaan, josta trukinkuljettaja voi nähdä heidät. Näkyvyyttä trukin ohjaamosta tulee parantaa. Teknisinä keinoina voivat olla lisäpeilit tai tv-kamerat (esim. trukin mastoon). Trukin suunnittelussa ja varustamisessa on kiinnitettävä huomiota näkyvyyteen ohjaamosta. Onnettomuuden jälkeen on kyseisiin trukkeihin asennettu kamerat. Satamassa työskentelevien havaittavuutta voidaan parantaa käyttämällä näkyviä varoitusvaatteita. Poikkeus- ja vaaratilanteiden varalta on kehitettävä nopeita hälytystapoja. Radiopuhelimien kytkentä siten, että ovat aina auki, kun koneet on käynnistetty. Radiopuhelinten tulisi toimia satama-alueella pääsääntöisesti yhdellä kanavalla. Työnopastuksessa ja turvallisuusohjeissa pitää korostaa normaalista toiminnasta poikkeavan ja vaaralliselta näyttävän toiminnon pysäyttämistä heti, kun sellainen havaitaan. Tulee selvittää, onko purkutyöhön käytettävissä muuta siirtokalustoa, joka olisi turvallisuuden ja näkyvyyden kannalta parempi.


Lataa ppt "Teräsaihioiden purkutyö satamassa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google