Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle"— Esityksen transkriptio:

1 Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
TOT-raportti 21 / 02

2 Satama-alueella purettiin sahatavaranippuja junanvaunusta
Purkutyössä oli mukana pyöräkuormaaja ja trukki Työkoneiden apuna työskenteli 2 ahtaajaa Pyöräkuormaaja ajoi vaunun viereen ja ahtaaja antoi sen kuljettajalle ohjeita Pyöräkuormaaja otti useamman puutavaranipun haarukoiden päälle Kuormaaja peruutti taaksepäin samalla kääntyen radan suuntaan Ahtaaja antoi käskyn ajaa kuorma purkauspaikalle Työympäristön suunnittelu, vaarojen arviointi, näkyvyys ( Metalliala / Kuljetusala ) TOT 21/02 Tapahtumakuvaus Satama-alueella purettiin junanvaunua, jossa oli sahatavaranippuja. Purkutyössä oli mukana trukki ja trukin haarukalla varustettu pyöräkuormaaja. Työkoneita oli avustamassa kaksi ahtaaja, jotka työskentelivät työpareina työkoneiden kuljettajien kanssa. Ahtaajien tehtävänä oli avata junanvaunun sivusuojat, poistaa vaunun tolpat ja tarkistaa puutavaran määrät. Lisäksi piti tarkistaa olennaiset merkinnät nippujen päistä. Tämä oli tapaturmassa menehtyneen ahtaajan tehtävä. Puutavaraa purettiin junavaunusta kahteen eri paikkaan, toiseen trukilla ja toiseen pyöräkuormaajalla. Junan viimeisen vaunun purkutyö oli aivan alkuvaiheessa. Trukki ja pyöräkuormaaja olivat kumpikin vieneet vasta yhden lastin omille purkauspaikoilleen. Menehtynyt ahtaaja avusti pyöräkuormaajaa, jota ohjasi hänen työtoverinsa. He pitivät yhteyttä radiopuhelimella, eikä varsinaista näyttäjää käytetty. Pyöräkuormaaja ajoi junanvaunun viereen ja ahtaaja antoi ohjeita kuormaajan kuljettajalle. Kuormaaja nosti kolme kokonaista ja yhden puolikkaan puutavaranipun haarukoiden päälle ja peruutti sen jälkeen taaksepäin kääntyen samalla radan suuntaan. Kuormaajan kuljettaja laski nipun kuljetusasentoon noin 20 cm korkeudelle maasta. Puutavaraniput olivat 4,2 m leveät. Lasti painoi 7,5 tn ja se oli yli kaksi metriä korkea. Kuljettajan näkökenttä aivan kuormaajan eteen oli siten estynyt. Tässä vaiheessa kuljettaja näki kertomansa mukaan ahtaajan poistuneen junanvaunun päähän odottamaan pyöräkuormaajan kääntymistä. Ahtaaja antoi käskyn kuormaajan kuljettajalle ajaa pois, kuljettaja lähti ajamaan lastattua pyöräkuormajaa purkauspaikalle, joka sijaitsi 50 m:n päässä junanvaunusta. Kuormaaja lähti ripeästi liikkeelle, koska takana oli tulossa trukki samalle kohdalle junanvaunua. Kuormaajan kuljettaja oli ajanut noin 25 metriä, trukin kuljettaja ilmoitti radiopuhelimeen toisen ahtaajan jääneen kuormaajan alle. Tapaturman seurauksena pyöräkuormaajan kanssa työskennellyt ahtaaja jäi makaamaan kuolleena 27 metrin päähän junanvaunun päästä mitattuna. Hän oli ilmeisesti raahautunut tähän kuormaajan mukana. Tapaturmalla ei ollut silminnäkijää, sillä toinen junanvaunussa työskennellyt ahtaaja oli tapaturmahetkellä selin uhrin suuntaan. Jälkikäteen pääteltiin, että ahtaaja oli lähtenyt liian aikaisin seuraavaan työtehtäväänsä kuormaajan lastin ja junanvaunun muodostaman välin kautta. Kuormaaja oli ”keskeltä-taittuvaa” malli. Liukastumisjälkiä ei alueella havaittu.Piha-alue oli edellisenä päivänä aurattu ja hiekoitettu, yöllä oli satanut sentin lumikerros. Lämpötila oli hivenen pakkasen puolella. Satamassa ei ollut laivaa, joten purkamisella ei ollut kiire. Menehtynyt ahtaaja oli 30 vuotias ja kokenut työssään. Hän ja kuormaajan kuljettaja olivat kokenut työpari. Kuvassa junanvaunun pääty, josta puutavaraa purettiin. Trukinkuljettaja havaitsi pyöräkuormaajan alle jääneen ahtaajan 25 m päässä vaunusta Hän oli ilmeisesti kuljettajan näkökentän katvealueella, lastina oleva nippu oli yli 2m korkea Ahtaaja menehtyi välittömästi

3 Tapaturmaan johtaneet tekijät
Ahtaaja joutui pyöräkuormaajan lastin eteen Pyöräkuormaajan haarukoissa oleva lasti oli korkea ( yli 2 m ) Näkymä pyöräkuormaajasta eteenpäin oli huono Ahtaaja jäi pyöräkuormaajan alle Työympäristön suunnittelu, vaarojen arviointi, näkyvyys Metalliala / purku- ja lastaus TOT 21/02 Tapaturmaan johtaneet tekijät Tapaturmassa menehtynyt ahtaaja oli joutunut pyöräkuormaajan lastin eteen sen lähtiessä viemään lastia purkupaikalle. Ilmeisesti ahtaaja on lähtenyt tässä tapauksessa liian aikaisin seuraavaan työtehtäväänsä. Lastin ja junanvaunun väli saattoi olla tavanomaista kapeampi. Näkymä pyöräkuormaajasta eteenpäin oli huono. Kuormaajan kuljettaja ei nähnyt kuin reilun kymmenen metrin päähän pyöräkuormaajan lastin ylitse. Menehtynyt ahtaaja saattoi jäädä tapaturmahetkellä katvealueelle. Kuvassa pyöräkuormaaja ja sen haaruikoissa olevat kolme kokonaista ja yksi puolikas puutavaranippu

4 Vastaavien tapaturmien torjunta
SEIS, Keskeytys, Liikkeen lopetus VAARA, Hätäpysäytys Työn selvittäminen ja vaarojen arviointi Työympäristön suunnittelu Pyöräkuormaajaa avustavan henkilön turvallisuus näyttäjä vaara-alue ja näkyvyys Työympäristön suunnittelu, vaarojen arviointi, näkyvyys Metalliala / purku- ja lastaus TOT 21/02 Vastaavan tapaturman estäminen Työn selvittäminen ja vaarojen arviointi. Työnantajan on selvitettävä ja tunnistettava työstä, työolosuhteista tai muusta työympäristöstä aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät. Silloin kun niitä ei voida poistaa, on arvioitava niiden merkitys työturvallisuudelle ja suunniteltava tarvittaessa tapaturmien torjunnan kannalta tarkoituksenmukaisia toimenpiteitä. Työympäristön suunnittelu. Työympäristöä, työmenetelmiä tai työssä käytettävien koneiden käyttöä suunnitellessaan työnantajan on huolehdittava siitä, että suunnittelussa ja käyttöönotossa otetaan huomioon niiden vaikutukset työntekijöiden turvallisuuteen ja että ne ovat lisäksi aiottuun tarkoitukseen ja tyätehtävään soveltuvia. Tämä edellyttää liikennesuunnittelua eli satama-alueella olevien rautateiden, raskaiden ajoneuvojen sekä kevyen liikenteen ja liikenneväylien suunnittelua työturvallisuuden näkökulmasta. Pyöräkuormaajaa avustavan henkilön turvallisuus. Vaihtoehtoinen tapa parantaa työturvallisuutta on käyttää näyttäjää (Vnp 915/1985, 56§). Tällöin näyttäjälle ei saa määrätä sellaisia lisätehtäviä, jotka saattavat estää häntä suorittamasta tätä hänelle annettua tehtävää. Kun työntekijä on työkoneen vaara-alueella, on koneen kuljettajan ehdottoman varmasti tiedettävä koko ajan, missä avustaja kulloinkin on. Näkyvyyttä vaara-alueelle voidaan parantaa huomattavasti, jos purkutyöhön annetaan määräys käsitellä vain yhtä pakkausta kerrallaan. Tämä saattaa edellyttää yhteistyötä puutavaran lähettäjän kanssa. Mikäli lastin suuruus rajoittaa näkyvyyttä, tulisi turvallisuutta parantaa joko radioyhteyksillä tai kameratekniikkaa soveltaen. Tällöin on kuitenkin tärkeää laatia kirjalliset ohjeet yhteistyöstä ja eri työskentelytavoista. Kuvassa esimerkit yleisistä käsimerkeistä. Näyttäjän tulee olla koneen kuljettajan näköpiirissä koko ajan.


Lataa ppt "Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google