Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin"— Esityksen transkriptio:

1 Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
TOT-raportti 24/99 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen. Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus)

2 Tapahtumakuvaus Kuorma-autonkuljettajan oli tarkoitus lähteä ajoon kuormausnosturilla varustetulla kuorma-autolla Kovalla pakkasella auto ei lähtenyt käyntiin ja kuljettaja päätti käynnistää sen toisen auton avulla Kuljettaja ajoi toisen auton 60cm päähän käynnistettävästä autosta Akkukotelon kiinnityslenkkien avaamiseksi nosturin tukijalkaa piti ajaa hieman ulospäin Kuljettaja seisoi tukijalan edessä ja veti n. 2 m korkeudella olevasta ohjaimesta Ilmeisesti työkäsine oli jäänyt ohjaimiin kiinni ja kuljettaja puristui autojen väliin Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Rekonstruktiokuva, josta käy ilmi kuljettajan paikka siinä vaiheessa, kun hän on käyttänyt tukijalan vivustoa.

3 Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät
Kylmän sään vuoksi auto ei käynnistynyt (-17 ºC) Kokenut kuljettaja ei tuntenut toisen auton kuormausnosturin käyttöä Kuorma-autot ajettiin liian lähelle toisiaan (liian lyhyet apukaapelit) Akun koteloa ei voitu avata laskematta nosturin tukijalkaa Kuljettaja seisoi nopeasti liikkuvan tukijalan edessä Työhanskat olivat kylmän sään takia paksut ja vaikeuttivat nopeaa irrottamista käyttövivusta Käyttövipua oli vaikea saada keskiasentoon, koska tukijalka työnsi käyttäjää vastasuuntaan Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Nuoli osoittaa tukijalan säätövivustoon, johon ilmeisesti paksu turkisvuorinen hansikas takertui kiinni.

4 Vastaavien tapaturmien torjunta
Puristumisvaaran voi välttää seisomalla tukijalan sivulla Vaaraa olisi voinut pienentää ajamalla autot kauemmaksi toisistaan ja käyttämällä pidempiä apukaapeleita Kärryillä siirrettävät akut helpottaisivat käynnistämistä Kuormausnosturin käyttövivut voi sijoittaa alemmas tai niiden alle voi asentaa käyttötason Työnopastuksessa tulee ottaa huomioon, jos työntekijä käyttää hänelle uusia laitteita Ammattimiehen pitää uskaltaa sanoa, jos ei osaa käyttää laitetta On valittava työhön ja olosuhteisiin sopivat käsineet Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Rekonstruktiokuva, josta käy ilmi kuljettajan paikka siinä vaiheessa, kun hän on käyttänyt tukijalan vivustoa.


Lataa ppt "Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google