Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle"— Esityksen transkriptio:

1 Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle
TOT-raportti 15/99 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen. Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus)

2 Tapahtumakuvaus Kuorma-auto piti ajaa halliin huollettavaksi
Ohjaamossa ollut korjaaja huomasi, ettei kytkin toimi ja auton takaosasta kuului suhinaa Hän avasi hytin oven kuullakseen suhinan paremmin ja sammutti moottorin, koska vaihde ei mennyt päälle Toinen korjaaja ilmeisesti luuli, ettei auto lähde liikkeelle ja meni takarenkaan eteen tutkimaan mistä suhina kuului Ohjaamossa ollut kuljettaja ei nähnyt vaara-alueelle ja siirsi autoa ykkösvaihteella startin avulla Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Kuljettajan näkemä kuorma-auton sivuovesta. Peilit ovat kääntyneet.

3 Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät
Kuorma-autoon oli tehty tilapäisasennuksena muovinen paineilmaputki, joka oli sulanut puhki pakoputkesta vuotavasta kuumasta pakokaasusta Painevuodon vuoksi kytkin ei toiminut Korjaajat eivät sopineet vaara-alueelle menemisestä Kuorma-auton sivuovi oli auki, joten kuljettajan paikalla ollut korjaaja ei nähnyt peilistä vaara-alueelle Vian tutkimista ei oltu ohjeistettu Auton alle jäänyt korjaaja oli kokematon ja saanut vain lyhyen opastuksen työhön Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Korjaajan sijainti tapaturmahetkellä ja paineilmaputken vuotokohta.

4 Vastaavien tapaturmien torjunta
Selkeät ohjeet ja opastus: kuorma-autojen pysäköintiin, siirtoihin ja kuorma-auton vikojen tutkimiseen erityisesti riskitilanteisiin, joissa toinen on ohjaamossa ja toinen auton alla Kuljettajan on varmistuttava, ettei ketään ole vaara-alueella tai tulossa sinne Tilapäisasennukset tulee korvata oikeilla varaosilla mahdollisimman pian korjaamolla Työparin on toimittava yhteistyössä, ei oma-aloitteisesti Auton alle mentäessä on auto tuettava käsijarrulla ja tarvittaessa kiiloilla Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Korjaajan sijainti tapaturmahetkellä ja paineilmaputken vuotokohta.


Lataa ppt "Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google