Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Porraselementin lastaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Porraselementin lastaus"— Esityksen transkriptio:

1 Porraselementin lastaus
Porraselementin lastaus Trukilla oli tarkoitus nostaa 2 tn painoinen porraselementti kuorma-auton lavalle. Nosto tehtiin lavalta käsin haarukoihin kiinnitetyillä nostoliinoilla. Trukinkuljettaja oli 49-vuotias ja hänellä oli 20 vuoden kokemus trukilla ajosta. Elementin painosta trukki kaatui lavan reunalta maahan. Trukinkuljettaja hyppäsi ulos trukista ja trukin suojakatos osui häneen. Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Työnopastus ja perehdyttäminen, Turvallisten työtapojen käyttö, Trukin tyyppihyväksyntä ja kilvet, CE-merkintä, Trukin vakavuus, painopiste Väärä lastausmenetelmä, tekninen vika TOT 13/99 Kuorma-auton lavalle oli tarkoitus lastata kahden tonnin painoinen porraselementti. Trukki ajettiin kuorma-auton lavalle. Avustava työntekijä sitoi porraselementin nostoliinoilla trukin haarukoihin. Trukki ajettiin lavan reunaan. Noston aikana trukki kippasi ja putosi kuorma-auton lavalta etupää edellä maahan. Trukinkuljettaja hyppäsi ulos kaatuvasta trukista ja kaatuvan trukin suojakatos osui häneen. 49-vuotiaalla trukinkuljettajalla oli 20 vuoden kokemus trukilla ajosta. Trukkikoulutus

2 Tapaturmaan johtaneet tekijät
Tapaturmaan johtaneet tekijät Työmenetelmä oli väärä. Trukki ylikuormittui porraselementin painosta. Trukin kuormakilvessä sallitut kuormat oli ilmoitettu nauloina eikä kiloina. Kuljettaja hyppäsi ulos kaatuvasta trukista. Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Työnopastus ja perehdyttäminen, Turvallisten työtapojen käyttö, Trukin tyyppihyväksyntä ja kilvet, CE-merkintä, Trukin vakavuus, painopiste Väärä lastausmenetelmä, tekninen vika TOT 13/99 Työmenetelmä oli väärä: Taakan kiinnitys nostoliinoilla trukin haarukoihin on kielletty. Trukilla nostaminen kuorma-auton lavalla ei ole turvallinen menetelmä. Trukin sallittu nostokyky oli noin 1,3 - 1,4 tonnia, joten trukki ylikuormittui selvästi kahden tonnin painoisen porraselementin nostosta. Trukissa ollut kuormakilpi oli alkuperäinen ja siinä sallitut kuormat oli ilmoitettu nauloina (lbs). Työntekijät eivät huomanneet virhettä. Vastoin ohjeita kuljettaja hyppäsi ulos kaatuvan trukin ohjaamosta. Trukkikoulutus

3 Vastaavien tapaturmien torjunta
Vastaavien tapaturmien torjunta Kuorma-auton lastaaminen on tehtävä turvallisella työmenetelmällä ja nostokalustolla. Trukin kuormakilvessä ilmoitettuja arvoja on noudatettava. Nostokyky tulee ilmoittaa Suomessa yleisesti käytetyillä mittayksiköillä. Trukissa on oltava hyppäämisen ja putoamisen estävä turvavyö tai kaiteet. Trukissa on oltava ohjekilpi, joka kieltää hyppäämisen trukista sen kaatuessa. Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Työnopastus ja perehdyttäminen, Turvallisten työtapojen käyttö, Trukin tyyppihyväksyntä ja kilvet, CE-merkintä, Trukin vakavuus, painopiste Väärä lastausmenetelmä, tekninen vika TOT 13/99 Turvallinen työmenetelmä painavan elementin nostamiseen kuorma-auton lavalle on esim. kuormanostimen tai maassa olevan riittävän nostokykyisen nosturin käyttö. Trukkia käytettäessä nosto tulee tehdä maasta käsin ja taakan on oltava suoraan haarukoilla. Trukissa tulee olla selkeät ohjeet trukin nostokyvystä. Nostokyky tulee ilmoittaa kilopondeina, tonneina ja lisäksi mahdollisesti newtoneina. Muita painomerkintöjä ei saa käyttää sekaannusten välttämiseksi. Valmistajan antamia sallittuja nostokuormia on noudatettava. Trukki tulee varustaa rakenteella tai turvavyöllä, joka suojaa työntekijää ja estää työntekijän putoamisen tai hyppäämisen trukista. Trukissa on oltava ohjekilpi, joka kieltää hyppäämisen trukista sen kaatuessa. Trukkikoulutus


Lataa ppt "Porraselementin lastaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google