Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle"— Esityksen transkriptio:

1 Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle
TOT-raportti 14/00 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen. Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus)

2 Kuljettaja oli kippaamassa lavalle vedettyä perävaunun kasettia
Asvaltin ajon päätyttyä kuljettaja vei ajoneuvolla sorakuormaa asiakkaalle Kuljettaja kippasi vetoauton lavalle vedetystä perävaunun kasetista sorakuormaa Hän ei ollut jostain syystä avannut perälaidan lukkoa ohjaamossa olevalla erillisellä hallintalaitteella Kipin noustessa kuljettajan on täytynyt havaita, ettei perälauta avautunut Hän oli mennyt vasaran kanssa ajoneuvon taakse auttaakseen perälaudan avautumista Laita oli avautunut äkillisesti, jolloin kuljettaja hautautui kasetista purkautuvan hiekan alle Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Samanlainen kasetti kuin tapaturmassa.

3 Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät
Kuljettaja ei avannut kasetin perälaudan kiinni pitävää lukkoa ennen kipin nostoa Kasetin perälaudan avausperiaate oli erilainen kuin kuljettaja oli aiemmin tottunut käyttämään Lukkolaitteet olivat keskellä perälautaa Kasetin peräpäässä ja perälaudassa oli asvalttia Kuljettajalla oli takana pitkä työpäivä Kuljettajalla oli kiire, koska oli jäämässä vuosilomalle Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Kasetin perälaidan lukon avauskytkin ohjaamossa.

4 Vastaavien tapaturmien torjunta
Sora-auton perälaudan avausmekanismin on oltava riittävän tehokas, jotta se aukaisee perälaudan kaikissa käyttöolosuhteissa Vältettävä vaara-alueelle menoa Lukkojen avausmahdollisuus tulisi järjestää myös ajoneuvon sivulle Työntekijöitä on opastettava ja ohjeistettava uusien laitteiden toiminnasta ja rajoitteista: - vaaratekijät - häiriötilanteet - hallintavivut Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Kuljettajan sijoittuminen vaara-alueelle kasetin perälaidan takana.


Lataa ppt "Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google