Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Monikulttuurisuus opetuksessa
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
S2-tiimin muistiinpanot
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Omakielinen opetus Maahanmuuttajalasten koulunkäynnin tukena
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Interkulttuurisen koulun haasteita ja mahdollisuuksia
Oman äidinkielen opetus: tosiasioita ja visioita
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Jipot ja jekut –seminaari Turun ammatti-instituutti Samran Khezri.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Samran Khezri Educa Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäynnin haasteet ja mahdollisuudet.
Kielellinen moninaisuus
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Kaksikielisten lasten seurantatutkimus (Silven)  Tavoite: kaksi/monikielisyyden saavuttaminen  Vanhempien panos yksin ei riitä  Vähemmistö- ja valtakieli.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Kulttuuri-identiteetti (koulussa) Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys (POPS 2004) Päämääränä on auttaa oppilasta ymmärtämään suomalaisen ja eurooppalaisen.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Opettajana monikulttuurisessa ja kielitietoisessa koulussa
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Nopolan koulu Opettajien veso
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Suvaitsevuus ja monikulttuurisuus
Kulttuurienvälinen viestintä
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki 27.3.2013 Kommenttipuheenvuoro maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen asemasta Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki 27.3.2013

Poimintoja opetussuunnitelman perusteista… Yleistavoitteena on tukea oppilaan kasvamista sekä suomalaisen kieli- ja kulttuuriyhteisön että oppilaan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön aktiiviseksi ja tasapainoiseksi jäseneksi Oppilas oppii suomea suomenkielisessä ympäristössä, hänelle kehittyy vähitellen monipuolinen suomen kielen taito oman äidinkielen rinnalle, monikulttuurinen identiteetti, oppilas: ymmärtää suomalaisen ja eurooppalaisen kulttuuri-identiteetin olemusta löytää oma kulttuuri-identiteettinsä kehittää valmiuksiaan kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja kansainvälisyyteen

Maahanmuuttajaoppilaan status? Pakolainen/Turvapaikanhakija Maahanmuuttaja Ulkomaalainen Perhe-, kulttuuri, ja uskontotausta Koulutustausta

Maahanmuuttajaoppilaan äidinkielen tukeminen Omakielinen opetus OMO Oman äidinkielen opetus MAI Muut tukimuodot (esim. S2-opetus)

Tavoitteena: Akateeminen kielitaito Jatko-opinnot Työmarkkinoilla pärjääminen

Äidinkielen opetuksen haasteet Pätevien opettajien puute Oman äidinkielen opettajien asema asiantuntijoina Koulutuksen puute (monikielisen opetuksen opinnot) Kelpoisuusvaatimukset Oppimateriaalien puute Vapaaehtoisuus Ryhmien heterogeenisuus Asema

Ratkaisuja? Äidinkielen aseman vahvistaminen Opettajien päteväksi kouluttaminen Oppimateriaalien tuottaminen

Aseman vahvistaminen Kouluarvosana todistukseen Itseluottamuksen ja –kunnioituksen vahvistuminen Identiteetti

Opettajien kouluttaminen Vaikuttaa positiivisesti oppilaiden suhtautumiseen ja osallistumiseen äidinkielen tunneille Monikielisen yhteiskunnan kasvuun ja kehittymiseen Vahvistaa oppilaiden itseluottamusta ja kunnioitusta omaa äidinkieltä ja kulttuuria kohtaan Vahvistaa opettajien asemaa kouluyhteisössä

Oppimateriaalien tuottaminen Kaksikielisyyden tukeminen Konkreettinen tuki oppilaille Eri oppiaineiden sanavaraston vahvistuminen Monipuolisempi opetus Paremmat tulokset

Miten maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen opetuksen asemaa tulisi parantaa ja vahvistaa? a) Kirjaamalla oman äidinkielen opetus osaksi opetussuunnitelmaa. b) Järjestämällä oman äidinkielen opetusta koulupäivän aikana. c) Opettamalla omaa äidinkieltä valinnaisena aineena Vai kaikilla edellä mainituilla tavoilla?

KIITOS Samran Khezri samran.khezri@utu.fi samran.wikispaces.com 0440718096