Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014"— Esityksen transkriptio:

1 Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Luokka-astetiimien tekemät kirjaukset

2 Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen oppiminen
Oppiainerajat ylittävä opiskelu ja oppiminen mahdollisuus erityisesti alakoulussa Tiedonhankinnan sekä oman oppimistavan tiedostaminen entistä tärkeämpää Oman ja vieraan kulttuurin arvostaminen sekä vuorovaikutus korostuvat Itsestä huolehtiminen ja arjen hallinta kodin asioita, mutta koulu voisi tukea esim. yhteiskuntataito-oppiaineella (pakollinen) Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen oppiminen

3 Tulevaisuuden edellyttämä… jatkuu
Osalla oppilaista syrjäytymisvaara perustaidoista: tasa-arvo taattava niiden oppilaitten osalta, joita koti ei pysty tukemaan sekä esimerkiksi koulujen tietotekniikkalaitteiden hankinnassa Tulevaisuuden edellyttämä… jatkuu

4 Oppiminen on elinikäistä, tavoitteellista ja se perustuu oppilaan aikaisempiin tietoihin, taitoihin, tunteisiin ja kokemuksiin Oppimisprosessin tulisi olla pitkäjänteistä, tavoitteisiin suuntautuvaa toimintaa Yksi tavoiteista on herättää myönteisiä tunnekokemuksia, jotka edistävät uuden oppimista Oppimiskäsitys

5 Monipuoliset opetusmenetelmät ja erilaiset oppimisympäristöt tukevat oppimista
Kannustava ja realistinen palaute edistää oppimista, avointa ja rohkaisevaa vuorovaikutusta sekä myönteisen minäkuvan muodostumista Oppimiskäsitys

6 Oppimisen edistäminen koulutyössä, kasvun tukeminen
Työtavat: valintaa ohjaavat opetukselle ja oppimiselle asetetut tavoitteet, oppilaiden tarpeet, edellytykset, ikä ja kiinnostuksen kohteet Työtapojen on oltava monipuolisia Oppilaiden henkilökohtaisten opinto- ohjelmien määrä lisääntyy. Tämä vaatii resurssointia, yhteistyötä ja suunnittelua erityisen paljon, jos kyseessä on iso ryhmä Oppimisen edistäminen koulutyössä, kasvun tukeminen

7 Kasvun tukeminen, yhteistyö
Yhteistyö kouluyhteisössä on suunnitelmallista, avointa ja kehittyvää, lisäksi sitä arvioidaan säännöllisesti Toimiva yhteistyö eri ammattiryhmien kanssa edistää oppilaan kasvua ja hyvinvointia Koulu pystyy tukemaan kodin kasvatustehtävää, kun voidaan sopia yhteisistä linjoista kasvun eri vaiheissa Kasvun tukeminen, yhteistyö

8 Kasvun tukeminen, yhteistyö
Koulussa toimiva oppilaskunta vahvistaa jokaisen osallisuutta Oppilasta ohjataan vastuullisuuteen sekä kouluyhteisössä että lähiympäristössä. Oppilas ymmärtää, että hänellä on vastuu teoistaan, ei pelkästään oikeuksia Kasvun tukeminen, yhteistyö


Lataa ppt "Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google