Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008"— Esityksen transkriptio:

1 Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Maahanmuuttajalasten koulunkäynnin tukeminen (oman äidinkielen näkökulmasta) Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008

2 Äidinkielen määritteleminen
Äidinkieli on ajattelemisen perusta, johon ihminen identifioituu Äidinkieli on kieli, minkä lapsi oppii ensimmäisenä ja sillä ilmaisee tunteitaan Äidinkielen hyvä osaaminen auttaa oppimaan muita kieliä helpommin ja nopeammin Mikä on maahanmuuttajaoppilaan äidinkieli? Ongelmat ja haasteet (HUOM! Kaksikieliset perheet)

3 Maahanmuuttajaoppilaan kieli (eri konteksteissa)
Äidinkieli (Ensikieli) Kotikieli Opiskelukieli (Kohdekieli esim. S2-kieli) Välikieli Mitä se todellisuudessa tarkoittaa? Ajatteleeko/Osaako maahanmuuttajalapsi oppiaineiden käsitteitä omalla äidinkielellään?

4 Maahanmuuttajalasten ongelmat koulunkäynnissä
Heikko äidinkielen taito (syyt, mm. poliittiset) Heikko suomen kielen taito (syyt) Sanavaraston puutteellisuus Epätasapainoinen kielen omaksuminen Käsitteiden hallinta (lentoemäntä, nisäkäseläin) Avun puute kodista päin, syyt? Onko kyseessä oppimisen, opetuksen vai oppimisympäristön ongelma?

5 (Kaksi- tai monikielisyyden tukeminen)
Miten tukea oppilaan koulunkäyntiä? (Kaksi- tai monikielisyyden tukeminen) Oman äidinkielen opetuksen järjestäminen (MAI-opetus) Koulun tehtävä Vanhempien tehtävä ja rooli Yhteistyö vanhempien ja oman äidinkielen opettajien välillä Yhteistyö eri opettajien välillä (esim. arviointi) Omakielinen opetus (OMO-opetus) Yhteistyö vanhempien kanssa Yhteistyö eri opettajien välillä

6 Omakielisen opettajan työnkuva kouluyhteisössä
Opetustehtävät Oppilaan äidinkielen ja opiskelukielen osaaja Auttaa oppilasta opiskeluaineissaan Käsitteiden selittäminen omalla äidinkielellä (esim. historiassa) Auttaa oppilasta vahvistamaan sananvarastonsa kahdella kielellä Auttaa oppilasta kasvamaan kaksikieliseksi ja monikulttuuriseksi Kasvatustehtävät Turvallinen ja lämmin aikuinen Opiskelleen/työssäkäyvän aikuisen malli kaikille oppilaille Luotettava yhdyshenkilö Oppilashuoltoryhmään osallistuminen Tuki ristiriitatilanteissa

7 Omakielisen opettajan työnkuva kouluyhteisössä (jatko)
Monikulttuuriset yhteistyötehtävät Yhteistyö koulun muiden opettajien kanssa Luotettava linkki kodin ja koulun välillä Käännös- ja tulkkaustehtävät Erilaiset koulutustehtävät Kulttuuritapahtumien järjestäminen

8 Epäonnistuva yhteistyömalli
YMPÄRISTÖ Esim. kaverit/ vapaa aika VANHEMMAT KOULU Opettajat Lapsi MUUT TAHOT

9 Onnistuva yhteistyömalli
YMPÄRISTÖ Esim. kaverit/ vapaa aika KOULU Opettajat VANHEMMAT Lapsi MUUT TAHOT

10 Loppusana Loppusana Kouluقوتابخانه=‌ 1=1+1 ?


Lataa ppt "Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google