Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi 2011. Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi 2011. Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,"— Esityksen transkriptio:

1 Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi 2011

2 Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus, esikoulu – 6.lk. Englanninkielinen kielikylpyopetus, 1.-6. lk. Valmistava opetus eri kieli- ja kulttuuritaustaisille oppilaille.

3 Jousto-opetus Syksyllä 2011 aloitettu joustokokeilu. Mukana kolme luokkaa: suomenkielinen 1.lk (23 opp.) suomenkielinen 2.lk ( 19 opp.) valmistavan opetuksen 1.lk (5 opp.) Yht. 47 oppilasta, 5 opettajaa: (2 luokanopettajaa, valmistavan opettaja, 2 erityisopettajaa)

4 Jousto-opetus Kahden erityisopettajan tunneista on yht. 10 tuntia käytetty jousto-opetukseen. Jousto-opetusta 5 tuntia viikossa: 3 AI, 2 MA. Ryhmäjaot on suunniteltu yhdessä. Tavoitteena pienemmät ryhmäkoot. => Näin jokainen oppilas saisi koulunkäynnin alkuvaiheessa mahdollisimman paljon tukea ja ohjausta sekä myös riittävän haastavaa opetusta ja tekemistä.

5 Jousto-opetuksen joustavuus Jousto-opetuksen tarkoituksena on muuntautumiskyky. Oppilaiden taitojen karttuessa tai tilanteiden muuttuessa ryhmää voidaan muuttaa tarpeen mukaan. Nämä joustavat muutokset vaativat opettajien yhteistä suunnittelua säännöllisin väliajoin.

6 Varhainen tuki ja yhteistyö esikoululaisten kanssa Uusi koulurakennus mahdollisti suomen- ja ruotsinkielisten esiopetusryhmien sijoittumisen fyysisesti samaan koulurakennukseen. => Helpottaa yhteistyötä. Jo aiemmin esikoululaiset ja alkuopetusluokat ovat tehneet yhteistyötä esim. yhteiset laulu- ja liikuntatuokiot.

7 Varhainen tuki ja yhteistyö esikoululaisten kanssa Kelpo-hankkeen myötä pyrimme lisäämään myös erityisopettajien ja esikouluopettajien yhteistyötä. Säännölliset esikoulutunnit on sisällytetty erityisopettajan lukujärjestykseen. Näin pyrimme jo varhaisessa vaiheessa tukemaan lapsen oppimispolkua. Suunnitelmissa on mm. konsultoiva puheopetus, jotta esikouluopettajat voisivat jo osaltaan aloitella äännevirheiden opetusta.

8 Varhainen tuki ja yhteistyö esikoululaisten kanssa Esikoululaiset pyritään saamaan myös kummioppilastoiminnan piiriin, joka on tarkoitus aloittaa keväällä 2012. Tästä toiminnasta vastaavat koulumme viidesluokkalaiset yhdessä opettajiensa kanssa.

9 Jousto-opetuksen kehittämistarpeet: Jousto-opetus on päässyt hyvään käyntiin alkuopetuksessa. Pyrimme laajentamaan joustoa myös ylemmille luokille. Haasteen jouston kehittämiselle tuo kielikylpyopetuksen erilainen opetussuunnitelma. Tämä vaatiikin tulevaisuudessa yhteisiä suunnitteluaikoja sekä halua kehittää, tehostaa ja eriyttää opetusta.


Lataa ppt "Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi 2011. Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google