Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maahanmuuttaja opetusryhmässäni

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maahanmuuttaja opetusryhmässäni"— Esityksen transkriptio:

1 Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
esi- ja perusopetus & lukio Maahanmuuttaja opetusryhmässäni

2 Sisältö Valmistava opetus Alkukartoitus Oppimissuunnitelma
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Suomi toisena kielenä -opetus Maahanmuuttajan oman äidinkielen opetus Eriyttäminen Kielitietoinen opetus Arviointi Materiaalit Auli Soinio 2014

3 1. Valmistava opetus Järjestetään, jos oppilaan suomen/ruotsin kielen taito tai muut valmiudet eivät riitä esi- tai perusopetuksen ryhmässä opiskelemiseen. 6-10-vuotiaille vähintään 900 tuntia ja sitä vanhemmille 1000 tuntia Voidaan järjestää vain yhdelle oppilaalle. Valtionosuus on kyseisen opetuksen järjestäjän perusopetuksen yksikköhinta x 2,39. FAQ (Opetushallitus) Inklusiivinen valmistava opetus: luokanopettaja ja monikulttuurisuuteen perehtynyt resurssiopettaja, ks. esim. Espoon malli. Auli Soinio 2014

4 2. alkukartoitus Luokkatason valinta: ikätaso vai taitotaso?
Suomen kielen taidon kartoittaminen: työskentely vai testaus? Testejä: Kike (A1, A2, B1), Kielipuntari (A1-A2, B1-B2), Pienten kielireppu Muu kielitaito? Kielten oppimäärän valinta? Matematiikka? Peruslaskutoimitusten hallinta? Muut tiedot ja taidot? Oppilaan tietojen, taitojen ja kykyjen esiin nostaminen on aina tärkeää, jotta oppilas tuntee olevansa arvostettu ja tuntee kuuluvansa ryhmään! Auli Soinio 2014

5 3. oppimissuunnitelma Voidaan laatia jokaiselle oppilaalle.
Sisältää mm. oppilasta varten laaditut tavoitteet (eriyttäminen, ydinsisällöt), tukitoimet ja opetusjärjestelyt. Toimii arvioinnin perustana. On opettajan työkalu: helpottaa työn suunnittelua, opettajien yhteistyötä sekä kodin ja koulun yhteistyötä. Auttaa huoltajaa tukemaan lastaan. Maahanmuuttajaoppilaan kohdalla huomioidaan vasta kehittyvä suomen kielen taito ja määritellään, mitkä asiat hänen tulisi oppia. Arviointi perustuu näiden tavoitteiden saavuttamiseen. Auli Soinio 2014

6 4. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
KIELENOPPIMISEEN LIITTYVÄ TUKI Perusopetukseen valmistava opetus Suomi toisena kielenä -oppimäärä Maahanmuuttajien tukiopetus (erillinen valtionavustus) OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI (KOLMIPORTAINEN TUKI) Jos kielenoppimiseen liittyvä tuki ei ole riittävää, annetaan lisäksi yleistä tukea. Maahanmuuttajaoppilas etenee tuen tasolta toiselle kuten muutkin oppilaat. Tuen tarpeen varhainen tunnistaminen on tärkeää! Suomen kielen taidon puute ei saa estää tuen kartoittamista! Auli Soinio 2014

7 5. Suomi toisena kielenä -opetus
S2 on yksi äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen oppimääristä. Kielitaitokriteeri: oppilaan kielitaito ei ole äidinkielisen tasoinen kielitaidon kaikilla osa-alueilla. Opetetaan kokonaan erillisessä S2-ryhmässä tai osittain S2-ryhmässä ja osittain eriytetysti suomi äidinkielenä -opetuksessa. Tarkoituksena on kehittää suomen kielen taitoa ja tietoisuutta suomalaisesta kulttuurista. Tavoitteena on toiminnallinen kaksikielisyys. Lähtökohtana on oppilaan suomen kielen taito (ei esim. luokka-aste). S2-oppilaalle on hyvä laatia oppimissuunnitelma (yleinen tuki). Valtionavustus enintään 86% laskennallisista kustannuksista (25€/t). Auli Soinio 2014

8 6. Maahanmuuttajan oman äidinkielen opetus
Opetus parantaa oppilaan kielenkäyttötaitojen ja viestinnän kehittymistä. Yhdessä S2-opetuksen kanssa tavoitteena on oppilaan toiminnallinen kaksikielisyys. Opetus tukee oppilaan ajattelun kehittymistä ja edistää oppimisvalmiuksia. Opetus auttaa oppilasta vahvistamaan monikulttuurista identiteettiään ja arvostamaan sitä. Opetusryhmässä on opetuksen alkaessa oltava neljä oppilasta, jotka voivat olla eri luokka-asteilta, eri kouluista, eri kunnista sekä esiopetuksesta. Valtionavustus enintään 86% laskennallisista kustannuksista (25€/t). Auli Soinio 2014

9 7. eriyttäminen Eriyttäminen on ensisijainen keino ottaa huomioon opetusryhmän ja oppilaiden erilaisuus. Eriyttäminen voi kohdistua sisältöihin, opetusmateriaaleihin ja -menetelmiin, työtapoihin, tehtävien määrään ja käytettävissä olevaan aikaan. Oppilaalla on mahdollisuus kehittyä ja oppia omien valmiuksiensa mukaisesti. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia osallistumiseen. On tärkeää kytkeä opittavat asiat oppilaalle merkityksellisiin kokemuksiin ja toimintoihin. Eriyttämisellä vaikutetaan oppimismotivaatioon tarjoamalla sopivia haasteita ja onnistumisen kokemuksia. Auli Soinio 2014

10 8. Kielitietoinen opetus
Suomea opitaan kaikkien aineiden tunneilla. Kaikki luokan- ja aineenopettajat ovat suomen kielen opettajia! Kaikki oppiaineet ovat kieltä ja tekstejä. Opettajan on hyvä olla tietoinen oman aineensa ja opetuksensa kielestä. Kielitietoinen opetus vähentää eriyttämisen tarvetta ja auttaa kaikkia oppijoita. Sisältöjen ymmärtäminen on helpompaa, kun oppiaineiden opetukseen yhdistetään kielen ja tekstitaitojen opetusta. Hyvin järjestetty aineenopetus voi olla samalla myös tehokasta kielenopetusta. Vinkkejä! Testaa, vahvistaako opetuksesi kielitaitoa! Auli Soinio 2014

11 8. Kielitietoinen opetus
Opetustilanteessa: Kerro oppitunnin rakenne heti aluksi. Mitä asioita tullaan opiskelemaan? Mitkä ovat keskeisiä käsitteitä? Käytä tekstin avaamisen menetelmiä. Varmista, että oppilaat tuntevat tähän liittyvät termit (otsikko, väliotsikko, tiivistelmä, sanalista jne.). Auta oppilasta löytämään tärkeät käsitteet ja niiden määritelmät. Ennakoi vaikeat kohdat ja huomioi tekstin abstraktisuus. Selitä ja havainnollista, toista! Harjoituta oppilaita tuottamaan oppiaineelle tyypillisiä tekstejä: määritelmiä (luonnontieteet), menneen ajan tapahtumia kronologisesti (historia), sanallisia tehtävälauseita (matematiikka). Anna oppilaan käyttää kaikkia kielitaidon osa-alueita oppimisessa! Auli Soinio 2014

12 9. arviointi Huomioidaan oppilaan tausta ja vähitellen kehittyvä suomen tai ruotsin kielen taito. Käytetään monipuolisia, joustavia ja oppilaan tilanteeseen sovitettuja arviointimenetelmiä. Arviointi voi olla sanallista päättöarviointia lukuunottamatta. Arvioinnin pitää olla kannustavaa, mutta realistista. Oppilasta ohjataan myös itsearviointiin. Maahanmuuttajaoppilaan arvioinnissa voidaan käyttää erilaista todistusta. Todistuksessa arvioidaan omien tavoitteiden mukaan opiskellut aineet sanallisesti. Auli Soinio 2014

13 10. materiaaleja Opetushallituksen maahanmuuttajien opetukseen liittyvät esitteet Opetushallituksen tuottamat oppikirjat Otavan Suomi2, Koulun biologia ja maantieto E Matikan ja Kympin (SanomaPro) omat kirjat FinnLecturan uudet pelit Suomikaksi.fi-pelit Early Learning Finskan oppimateriaalit, Schildts&Söderströms Auli Soinio 2014


Lataa ppt "Maahanmuuttaja opetusryhmässäni"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google