Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

S2-tiimin muistiinpanot

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "S2-tiimin muistiinpanot"— Esityksen transkriptio:

1 S2-tiimin muistiinpanot 29.11.2013

2 1. S2-opetuksen nykytilanne ja huolenaiheet
Kuka on S2-oppilas? Käykö S2-oppilas äidinkielen tunneilla vai S2-tunneilla? Kuinka monta tuntia erillistä S2-opetusta oppilas saa? kuntien välillä eroja erillisen S2-opetuksen tarjonnan suhteen ryhmäkoot isoja ja heterogeenisiä lukujärjestysten palkittaminen tärkeää, niiden laatiminen S2-tuntien ja äidinkielen tuntien pohjalta olisi suotavaa S2-oppilas on usein myös erityisoppilas! puolikielisyys

3 S2-opetuksen nykytilanne ja huolenaiheet jatkuu
oppilaiden hyvin erilaiset kielitaitoprofiilit tiedostettava ja muistettava harjoittaa kaikkia kielitaidon osa-alueita englanninkielisessä koulussa opiskellaan käytännössä suomea vieraana kielenä

4 Oppilaan motivaatio-ongelmat suomen opiskelussa englanninkielisessä koulussa
Miksi täytyy opiskella suomea? Mä osaan jo! Ei mun tarvii, kaikki puhuu enkkuu! Me lähetään kuitenki takasi… Ratkaisuja: samanaikaisopetuksen edut motivaation säilyttämisessä pienryhmän ja edistyneempien käyttö apuopettajina oppimisessa vertaisoppimisen arvo kielikummitoiminta “kivatunnit” (pelit, elokuvat) palkintona

5 Oppilaan motivaatio-ongelmat suomen opiskelussa englanninkielisessä koulussa jatkuu
Miten tukea suomen kielen asemaa englanninkielisessä ympäristössä? yhteistyö suomenkielisten vanhempien kanssa (suomen merkitys kotikielenä) suomalaisen kulttuurin teemapäivät koulussa (esim. Kalevalan päivä, suomalaisen kirjallisuuden päivä) suomenkielinen kummikoulu, oppilasvierailut / yhteinen projekti tai retki (esim. S2-opettajien välinen yhteistyö)

6 2. Opetussuunnitelma: mitä opetetaan ja miten?
opetuksen pohjana valtakunnallinen opetussuunnitelma kunnalliset (Vantaa) ja koulukohtaiset (FISTA) opetussuunnitelmat Kielitaidon tason testaaminen Kike ei toimi! Informaatioarvo vaivannäköön suhteutettuna olematon Kiken osiot alkutestauksen tukena tarvitaan yhtenäinen kielen taitotasoihin perustuva testaustyökalu, miel. sähköinen kielen taitotasot oppilaan itsearvioinnin tueksi kielisalkkuportfolioon kerätään vuosittain oppimisnäytteet

7 2. Opetussuunnitelma: mitä opetetaan ja miten? jatkuu
Arvioinnin haasteet S2-arvioinnin ongelma on se, että oppilaita ei voi verrata keskenään, ei luokkakohtaisia arviointikriteereitä nykyinen arviointikäytäntö ei kuvaa oppijan kielitaitoa erilaiset käytännöt: Vantaalla 1.–5. –luokkalaisilla arvioidaan kielen viisi eri osa-aluetta suhteessa asetettuihin yksilöllisiin taitotasotavoitteisiin  työläs, mutta arviointi läpinäkyvää ja perustuu selkeisiin kriteereihin. Tampere: 5. luokasta eteenpäin yksi numero kuvaa koko kielitaitoa eikä perustu taitotasoihin

8 2. Opetussuunnitelma: mitä opetetaan ja miten? jatkuu
Päättöarvioinnin ongelmat oppilas voi edistyä hyvin suomen kielen opinnoissaan, mutta ei saavuta tavoitetasoa B1.1–B1.2 (koska on alkanut opiskella suomea esim. yläkoulussa) taitotasoarvioinnin kuvaukset eivät sovi lapsille ja nuorille oppijoille osa-aluearviointi tukemaan kielenoppimista

9 2. Opetussuunnitelma: mitä opetetaan ja miten? jatkuu
Päättötodistukseen liite oppilaan todellisen kielitaitotason avaamiseksi kielitaidon osa-alueiden erittely kielitaidon todistusliite

10 3. Tulevaisuudessa meillä on…
verkko-oppimisen ja edistymisen seuraaminen, sähköinen portfolio toimiva yhteinen sähköinen alusta verkko- opiskelun kehittämiseksi nuorten yhteinen kosketuspinta, keskustelupalsta/chat oppilaiden keskinäinen vuorovaikutus tukee kielen opettamista ja oppimista (funktionaalinen näkökulma kielen oppimiseen)


Lataa ppt "S2-tiimin muistiinpanot"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google