Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammatillisuuden ydintä etsimässä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammatillisuuden ydintä etsimässä"— Esityksen transkriptio:

1 Ammatillisuuden ydintä etsimässä
kun S2-opetus muuttuu ja kenttä kasvaa / Eiran aikuislukio

2 Mikä on muuttunut S2-opetuksen kentällä?
Kokemusperäistä ja jopa tutkittua tietoa OPSit, oppimäärä, kelpoisuudet, oma yhdistys Olli Nuutisesta YKI-treeneihin Entistä erilaisempia oppijoita… Erilaisia mamuopettajia, S2-lehtoreita, kouluttajia S2-yo-tutkinto, yleiseur. viitekehys, YKI, KIKE, päättökoe Kielitaitokäsitys + toiminnallisuus Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

3 Mikä ehkä ei ole muuttunut?
Oman työn ja kentän perussirpaleisuus Kotouttamisen resurssit? Yksikielisen opetuksen haasteellisuus Tasapainoilu: Opettajajohtoisuus – mahdollistaminen … Arvioinnin haasteellisuus tulos/tehty matka yhteismitallisuus Suomi toisena VAI suomi vieraana kielenä? Huono omatunto kieliopista… Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

4 S2-opettajan keskeisiä rooleja:
1. KATALYSAATTORI 2. TULKKI + MALLI 3. ANN0STELIJA + kohdentaja 4. PEILI 5. OPPIMISEN ja INTEGROITUMISEN TUKI 6. INFORMOIJA 7. OIVALLUTTAJA 8. LUOTETTAVA KAPTEENI = prosessien käynnistäjä ja … ylläpitäjä = kieli, (tapa)kulttuuri = kieli, kulttuuri = palautteenanto = ERILAISUUDEN osalta ainakin koko kurssin ajan = ”syöttäjä” = vertaa numero 1 = Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

5 Miksi autenttisuutta opetukseen?
JOTTA … SAMALLA Oppijalle mielihyvää ”oikean suomen ” opiskelusta oppimisympäristö laajenee oppija kohtaa kielen sosiopragmaattisen puolen opettajan roolit 1,2, 6 ja 7 toteutuvat paremmin oppijan suomi kehittyy niin SUJUVUUDEN, TARKKUUDEN KUIN KOMPLEKSISUUDEN näkökulmasta oppija tutustuu eri ”tekstilajeihin” kielen elementit esiintyvät luontevissa ja monipuolisissa konteksteissa oppijan strategiset taidot kehittyvät voimme puhua S2-oppimisesta Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

6 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio
Minäpä käytän sarjakuvaa autenttisena tekstinä Viivi ja Wagner / HS , Juba Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

7 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio
On hyvä muistaa, että oppijakin voi tuoda materiaalia tunneille tavoitteesta riippuu, miten arvioin opettajan tehtävä on suunnata opettajan tehtävä on määritellä ja kertoa tavoitetaso esim. luetun ymmärtämistä voi mitata monella tavalla – mutta ei miten tahansa. oppijat pitää totuttaa… ( = siedätyshoitoa) oppijakin oppii opettamalla erityisesti syntyperäinen opettaja voi eksyä kotimetsässään! Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

8 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio
Lopuksi Mistä niitä saa? Jokainen haluaa kuulua ryhmään. Jokainen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi. Jokainen tarvitsee arvostusta – ilman suorituksia. Vietnamilainen opiskelija: ”Opettaja on jumalan viransijainen” Kotoutuja tarvitsee identiteetin. Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio


Lataa ppt "Ammatillisuuden ydintä etsimässä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google