Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarjut Hänninen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Samran Khezri Educa 29.01.2010 Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäynnin haasteet ja mahdollisuudet
2
Uusi ympäristö Erilainen koulujärjestelmä HEIKKO ÄIDINKIELEN OSAAMINEN Heikko suomen kielen taito Epätasapainoinen kielen omaksuminen ja puutteellinen sananvarasto Kielitaidon osa-alueet esim. käsitteiden hallinta Tuen puute kotoa päin Yksinäisyys/ turvattomuuden tunne Traumaattiset kokemukset
3
OMAKIELINEN OPETUS (OMO) ÄIDINKIELEN OPETUS (MAI) SUOMI TOISENA KIELENÄ OPETUS (S2) ERITYISOPETUS OPPILASHUOLTO YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA
4
TAUSTATARVEPALAUTE
5
OPETUSTEHTÄVÄT YHTEISTYÖTEHTÄVÄT KASVATUSTEHTÄVÄT
6
Opettaa oppilasta oppimaan Antaa tukiopetusta oppilaalle eri aineissa tämän omalla äidinkielellään Vahvistaa oppilaassa ymmärtämisen ja oppimisen taitoja Auttaa oppilasta edistymään opetussuunnitelman mukaisesti Auttaa oppilasta pääsemään oman luokka-asteensa tasoon Opettaa oppilasta löytämään opetettavan aiheen ja aineen ydinkohtia Avaa käsitteet oppilaan omaa äidinkieltä apuna käyttäen
7
Ottaa oppilaan vahvuudet esille ja korostaa niitä Konkretisoi vaikeiden käsitteiden merkityksen yksinkertaistamalla niitä Vahvistaa oppilaan oman äidinkielen sanavarastoa opettamalla rinnasteisia käsitteitä Opettaa oppilasta ottamaan selvä omista vahvuuksista ja heikkouksista Auttaa oppilasta realistiseen itsearviointiin Auttaa oppilasta käyttämään kaikki kielen osa- alueeseen kuuluvat osat apunaan OPETUS ANNETAAN JOKO SAMANAIKAISOPETUKSESSA TAI ERI LUOKASSA
8
Auttaa ja tukee oppilasta sopeutumaan ja integroitumaan uuteen oppimis- ja kasvatusympäristön Auttaa ja tukee oppilasta vahvistamaan omaa identiteettiään Auttaa ja tukee oppilaita kulttuurien välisissä konflikteissa Turvallinen, luotettava ja lämmin aikuinen Tuki ristiriitatilanteissa Auttaa vanhempia heidän kasvatustehtävissään ja sen kautta vahvistaa heidän asemaansa perheessä
9
Erilaisten kulttuuritapahtumien järjestäminen Työllistyneen aikuisen malli kaikille oppilaille Estää oppilaita kasvamasta ”puolikulttuurisiksi”, auttaa heitä kasvamaan kaksi-/monikulttuurisiksi ihmisiksi
10
Yhteistyö oppilashuoltoryhmän kanssa Luotettava yhdyshenkilö koulun ja kodin välisessä yhteistyössä Yhteistyö koulun kanssa ( rehtori, S2-opettaja, luokan-, aineenopettaja, opinto-ohjaaja, erityisopettaja, koulukuraattori ym.) Yhteistyö kodin kanssa Käännös- ja tulkkaustehtävät Erilaiset koulutustehtävät Muut tahot
11
Matematiikan sanalliset tehtävät Historian käsitteet Äidin- ja suomen kielen rakenne ja sanasto Muut aineet Muut aineet
12
?? Pedagogisessa neliössä on kolme kulmaa, opettaja ja oppilas! ?
13
1.Lipputanko, jonka korkeus on 12,0 m, muodostaa tasaiselle maalle 5,m pitkän varjon. Missä kulmassa Aurinko paistaa maahan nähden? 2. Kahden luvun summa on 20 ja niiden erotus 4. Mitkä nämä luvut ovat? Matematiikan sanalliset tehtävät
14
تێگهر شووشه شوێنی گواستنهوه و دهرمانی نهخۆش چرا دهرگا ئـامبـــــولانـس ڕێنوێنی! ههرکام لهو وشانه به هێڵێک به شوێنی خۆی بلکێنه !
15
تێگهر rengas شووشه tuulilasi چرا ajovalo دهرگا ovi ئـامبـــــولانـس ambulanssi شوێنی گواستنهوه و دهرمانی نهخۆش potilaan kuljetus
16
ڕستهی ئهم پرسیاره بنووسه و پاشان حیسابی که! 1.سۆران دووبهرابهری زانا پووڵی ههیه. ئهگهر زانا و سۆران پووڵهکانیان لهسهر یهک دانێن، ههمووی دهبێته 24€. سۆران و زانا ههرکامیان چهندیان پووڵ ههیه؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Kirjoita lauseke ja laske! 1. Soranilla on kaksi kertaa enemmän rahaa kuin Zanalla. Heillä on yhteensä 24€. Kuinka paljon rahaa kummallakin on? ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
17
Selkomateriaaleja Uusia menetelmiä Erikielisiä käsitesanastopankkeja
18
PAULO COELHO Opettaminen on mahdollisuuksien Näyttämistä, ja oppiminen onasioiden tekemistä itselleen mahdolliseksi. Opettaminen on mahdollisuuksien Näyttämistä, ja oppiminen onasioiden tekemistä itselleen mahdolliseksi.
19
www.moped.fi samran.wikispaces.com Yhteystiedot: Samran Khezri @: samran.khezri@turku.fisamran.khezri@turku.fi @: samran.khezri@utu.fisamran.khezri@utu.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.