Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaksikielisten lasten seurantatutkimus (Silven)  Tavoite: kaksi/monikielisyyden saavuttaminen  Vanhempien panos yksin ei riitä  Vähemmistö- ja valtakieli.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaksikielisten lasten seurantatutkimus (Silven)  Tavoite: kaksi/monikielisyyden saavuttaminen  Vanhempien panos yksin ei riitä  Vähemmistö- ja valtakieli."— Esityksen transkriptio:

1

2 Kaksikielisten lasten seurantatutkimus (Silven)  Tavoite: kaksi/monikielisyyden saavuttaminen  Vanhempien panos yksin ei riitä  Vähemmistö- ja valtakieli osaksi lapsen arkea: kotona, päivähoidossa, esikoulussa  Varhaiskasvatuksen määrätietoinen kehittäminen (kielellisten taitojen kehitys kirjattu uuteen OPS:iin)  Varhaiskasvatukseen panostaminen edistäisi maahanmuuttajaperheiden kotoutumista  TOISTA VIULUA SOITTAVIA ULKOMAALAISTAUSTAISIA VARHAISKASVATTAJIA  Ruotsissa : lapsen vanhempien käyttö esikoulussa apuohjaajina (Arnberg)  Kieli kehittyy paremmin rinnakkaismateriaalin avulla vrt. Rinkebyn esikoulu  Oman äidinkielen opetusta ja muuta tukea äidinkielellä: päiväkodista -> aikuiskoulutukseen  Monikulttuuriset vertaisryhmät: Suomessa Väestöliitto

3  Opetuksella tuetaan lapsen kasvamista sekä suomalaiseen kieli - ja kulttuuriyhteisöön, että lapsen vanhempien kieli- ja kulttuuriyhteisöön  Valmistava opetus, S2-opetus, oman äidinkielen/uskonnon opetus  Kaikilla kasvattajilla keskeinen rooli lasten kielikasvatuksessa  Kielen status aktiivisen kaksikielisyyden jarruna tai edistäjänä: äidinkieleen suhtaudutaan samalla tavalla kuin ympäröivä yhteiskunta, oma kouluyhteisö, kaveripiiri  Äidinkieltä arvostava ilmapiiri kouluyhteisössä  Ei-äidinkielisiä  ------  ihania työntekijöitä päiväkodissa (Zechner 2001)

4 Historia 70-luvulla: kotikielen opetus -> pakolaisille 1987: OPM: vieraskielisten lasten äidinkielen opetus : kaikille oppilaille Iso Britannia, Kanada, Yhdysvallat: perinnekieli 1993/64 kuntaa/ 2870 oppilasta 2005 / 74 kuntaa/ 10907 oppilasta kieliä: 49  Toiminnallinen kasikielisyys  oman äidinkielen opetus + suomea toisena kielenä opetus  OPS perusteet: äidinkielen taito kehittyy läpi elämän ja kouluopetus tukee sitä omalta osaltaan

5  MAI: vapaaehtoista, oppituntien ulkopuolella, monesti eri koulussa  Suurin vastuu vanhemmilla; vanhempien erilaiset toiveet otetaan huomioon  OPS perusteet (1994): oppimäärän asema  Arvosana todistukseen: merkitys yhteishaussa!  POPS perusteet (2004) eivät sisällä oman äidinkielen opetusta  Liite: OPH:n suositus maahanmuuttajien oman äidinkielen opetuksen perusteiksi  Kodin ja koulun yhteistyö korostuu  MAI: perusopetusta täydentävää opetusta  Erillinen todistus osallistumisesta  Ruotsi 2012: vapaaehtoista, oppiaine, arvosana, kouluille velvoite hoitaa kuljetus

6  Tavoitteet: Oppilas oppii:  Käyttämään omalle kielelleen ja kulttuurilleen ominaisia viestintätaitoja ja äidinkielensä keskeisiä sosiaalisia sääntöjä  Käyttämään äidinkieltään rohkeasti ja luontevasti erilaisissa kielenkäyttötilanteissa koulussa ja koulun ulkopuolella  Hallitsemaan peruslukutaidon ja syventämään sen ymmärtäväksi lukemiseksi  Tuntemaan äidinkielensä kirjoitussuunnan, oikeinkirjoituksen sääntöjä ja kirjoitetun kielen rakenteita  Laajentamaan ja monipuolistamaan sanavarastoaan  Kehittämään kielellistä tietoisuuttaan  Ymmärtämään kaksikielisyyden merkityksen omalle kehitykselleen  Tuntemaan kulttuuriaan ja kehittämään kykyään vertailla eri kulttuurien vastaavia ilmiöitä toisiinsa

7  EU: Suositus: kielellisen monimuotoisuuden edistäminen (2003)  Maahanmuuttajien kielet pitää sisällyttää koulutuspolitiikkaan kieli = voimavara  Suositus oman äidinkielen opetuksesta kaikille vähemmistöille (2006)  OPH selvitys: parantaa MAI-asema sisällyttämällä POPS:n perusteisiin  Äidinkieli ja kirjallisuus: muu oppilaan äidinkieli - oppimäärä

8  Riittämätön motivaatio, keskeyttäminen (nivelvaiheessa)  Äitien ja isien rooli  Kulttuuri-identiteetin ja motivaation vahvistaminen: vanhempien työryhmä ja kulttuuripäivät  Koulun tuki vanhemmille vertaisryhmä / kerhotoiminta ( Vuosaaren peruskoulu) Kieliryhmien omia vanhempainiltoja (oman äidinkielen opettaja/kulttuuritulkki, S2-opettaja, rehtori  Koulun tuki oppilaille Kulttuurimentorit = kotoutumisohjaajat = kielellinen resurssi omassa äidinkielessä - KIELISILTOJA oppilaille Mentorit, monikieliset opettajat : esikuvan rooli hyvin kotoutuneesta aikuisesta

9  Kaksikielinen opetus: mm. suomi-viro luokkia Helsingissä, ruotsi- arabia Tukholmassa  Vähemmistökielisten lasten kannalta vähemmistökielinen opetus paras opetusmuoto: lapsi edistyy opinnoissaan paremmin; ei identiteettikriisiä  Eheytetty äidinkielen ja kirjallisuuden opetus: suomi-vietnam Vantaalla  Oman äidinkielen merkitys painottuu  Vietnam-juhla (näytelmä)  Päivänavauksia radiossa  Kansainväliset päivät koulussa  Oppilaiden itsetunto vahvistui: vietnamilainen identiteetti arvokas  Omien vahvuuksien löytäminen, rohkeus käyttää omaa kieltä avoimesti  Oma kulttuuri muiden arvostama: ylpeys omasta kulttuuristaan  ” ÄIDINKIELI ON OSA MINUA.”

10  Koulun tehtävä ei ole saada lapsia unohtamaan sitä, minkä he jo osaavat  OPPILAIDEN KIELELLISTÄ PÄÄOMAA EI PIDÄ HUKATA  Toisen kielen opetus ei yksinään riitä tuottamaan hyviä oppimistuloksia

11  Työryhmän ehdotus (2005)  Odotusaikana /vauvavaiheessa tietoa kielen kehityksestä ja keinoista edistää äidinkielen oppimista /monikieliseksi tulemista  Neuvola: Kannustus : 1 kieli-1 henkilö: sadut, lorut, laulut, tarinat askarointi arjessa: ruuanlaitto, pelaaminen  Yksivuotistarkastus: KIELISUUNNITELMA omakielisen ohjaajan avulla: kielellisen ympäristön kartoitus, kaksikielisyyden tukeminen -> päivitetään  Viisivuotisneuvola: äidinkielisiä testejä myös, äidinkielen opettaja asiantuntijana vrt. vaikeudet toisessa kielessä äidinkielen taso heikko  Tuki ja neuvonta pikkulapsivaiheessa !  Perheitä ei jätetä yksin!  Muu tuki: koulu ( oman äidinkielen opettaja, muita aikuisia) vertais -/ keskusteluryhmiä yhdistyksiä

12  Kielten moninaisuutta arvostava ilmapiiri  Assimiloiva koulutuspolitiikka (Ranska), oman äidinkielen opetuksen lakkauttaminen ja korvaaminen toisella kielellä (Hollanti)  PISA-tutkimus (2006): maahanmuuttajataustaisten oppilaiden menestys: parhaat maat, joiden koulutuspolitiikka arvostaa oppilaiden äidinkieltä hyvät tulokset: suunnitelmallisen ja tasapainoisen kielikoulutuksen perusteella : Australia, Kanada, Ruotsi  Pitkittäistutkimus, Yhdysvallat, 1997: Parhaat tulokset: oppilailla mahdollisuus käyttää äidinkieltään muodollisen kouluopetuksen avulla Oman äidinkielen hyvä hallinta selittävä tekijä akateemisten taitojen kehittymiselle ikätasoa vastaavalle tasolle perusopetuksen loppuun mennessä Tärkeä taustatekijä: ympäristö, jossa monikielisyyttä pidettiin arvossa


Lataa ppt "Kaksikielisten lasten seurantatutkimus (Silven)  Tavoite: kaksi/monikielisyyden saavuttaminen  Vanhempien panos yksin ei riitä  Vähemmistö- ja valtakieli."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google