Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAmanda Niemi Muutettu yli 8 vuotta sitten
2
Kaksikielisten lasten seurantatutkimus (Silven) Tavoite: kaksi/monikielisyyden saavuttaminen Vanhempien panos yksin ei riitä Vähemmistö- ja valtakieli osaksi lapsen arkea: kotona, päivähoidossa, esikoulussa Varhaiskasvatuksen määrätietoinen kehittäminen (kielellisten taitojen kehitys kirjattu uuteen OPS:iin) Varhaiskasvatukseen panostaminen edistäisi maahanmuuttajaperheiden kotoutumista TOISTA VIULUA SOITTAVIA ULKOMAALAISTAUSTAISIA VARHAISKASVATTAJIA Ruotsissa : lapsen vanhempien käyttö esikoulussa apuohjaajina (Arnberg) Kieli kehittyy paremmin rinnakkaismateriaalin avulla vrt. Rinkebyn esikoulu Oman äidinkielen opetusta ja muuta tukea äidinkielellä: päiväkodista -> aikuiskoulutukseen Monikulttuuriset vertaisryhmät: Suomessa Väestöliitto
3
Opetuksella tuetaan lapsen kasvamista sekä suomalaiseen kieli - ja kulttuuriyhteisöön, että lapsen vanhempien kieli- ja kulttuuriyhteisöön Valmistava opetus, S2-opetus, oman äidinkielen/uskonnon opetus Kaikilla kasvattajilla keskeinen rooli lasten kielikasvatuksessa Kielen status aktiivisen kaksikielisyyden jarruna tai edistäjänä: äidinkieleen suhtaudutaan samalla tavalla kuin ympäröivä yhteiskunta, oma kouluyhteisö, kaveripiiri Äidinkieltä arvostava ilmapiiri kouluyhteisössä Ei-äidinkielisiä ------ ihania työntekijöitä päiväkodissa (Zechner 2001)
4
Historia 70-luvulla: kotikielen opetus -> pakolaisille 1987: OPM: vieraskielisten lasten äidinkielen opetus : kaikille oppilaille Iso Britannia, Kanada, Yhdysvallat: perinnekieli 1993/64 kuntaa/ 2870 oppilasta 2005 / 74 kuntaa/ 10907 oppilasta kieliä: 49 Toiminnallinen kasikielisyys oman äidinkielen opetus + suomea toisena kielenä opetus OPS perusteet: äidinkielen taito kehittyy läpi elämän ja kouluopetus tukee sitä omalta osaltaan
5
MAI: vapaaehtoista, oppituntien ulkopuolella, monesti eri koulussa Suurin vastuu vanhemmilla; vanhempien erilaiset toiveet otetaan huomioon OPS perusteet (1994): oppimäärän asema Arvosana todistukseen: merkitys yhteishaussa! POPS perusteet (2004) eivät sisällä oman äidinkielen opetusta Liite: OPH:n suositus maahanmuuttajien oman äidinkielen opetuksen perusteiksi Kodin ja koulun yhteistyö korostuu MAI: perusopetusta täydentävää opetusta Erillinen todistus osallistumisesta Ruotsi 2012: vapaaehtoista, oppiaine, arvosana, kouluille velvoite hoitaa kuljetus
6
Tavoitteet: Oppilas oppii: Käyttämään omalle kielelleen ja kulttuurilleen ominaisia viestintätaitoja ja äidinkielensä keskeisiä sosiaalisia sääntöjä Käyttämään äidinkieltään rohkeasti ja luontevasti erilaisissa kielenkäyttötilanteissa koulussa ja koulun ulkopuolella Hallitsemaan peruslukutaidon ja syventämään sen ymmärtäväksi lukemiseksi Tuntemaan äidinkielensä kirjoitussuunnan, oikeinkirjoituksen sääntöjä ja kirjoitetun kielen rakenteita Laajentamaan ja monipuolistamaan sanavarastoaan Kehittämään kielellistä tietoisuuttaan Ymmärtämään kaksikielisyyden merkityksen omalle kehitykselleen Tuntemaan kulttuuriaan ja kehittämään kykyään vertailla eri kulttuurien vastaavia ilmiöitä toisiinsa
7
EU: Suositus: kielellisen monimuotoisuuden edistäminen (2003) Maahanmuuttajien kielet pitää sisällyttää koulutuspolitiikkaan kieli = voimavara Suositus oman äidinkielen opetuksesta kaikille vähemmistöille (2006) OPH selvitys: parantaa MAI-asema sisällyttämällä POPS:n perusteisiin Äidinkieli ja kirjallisuus: muu oppilaan äidinkieli - oppimäärä
8
Riittämätön motivaatio, keskeyttäminen (nivelvaiheessa) Äitien ja isien rooli Kulttuuri-identiteetin ja motivaation vahvistaminen: vanhempien työryhmä ja kulttuuripäivät Koulun tuki vanhemmille vertaisryhmä / kerhotoiminta ( Vuosaaren peruskoulu) Kieliryhmien omia vanhempainiltoja (oman äidinkielen opettaja/kulttuuritulkki, S2-opettaja, rehtori Koulun tuki oppilaille Kulttuurimentorit = kotoutumisohjaajat = kielellinen resurssi omassa äidinkielessä - KIELISILTOJA oppilaille Mentorit, monikieliset opettajat : esikuvan rooli hyvin kotoutuneesta aikuisesta
9
Kaksikielinen opetus: mm. suomi-viro luokkia Helsingissä, ruotsi- arabia Tukholmassa Vähemmistökielisten lasten kannalta vähemmistökielinen opetus paras opetusmuoto: lapsi edistyy opinnoissaan paremmin; ei identiteettikriisiä Eheytetty äidinkielen ja kirjallisuuden opetus: suomi-vietnam Vantaalla Oman äidinkielen merkitys painottuu Vietnam-juhla (näytelmä) Päivänavauksia radiossa Kansainväliset päivät koulussa Oppilaiden itsetunto vahvistui: vietnamilainen identiteetti arvokas Omien vahvuuksien löytäminen, rohkeus käyttää omaa kieltä avoimesti Oma kulttuuri muiden arvostama: ylpeys omasta kulttuuristaan ” ÄIDINKIELI ON OSA MINUA.”
10
Koulun tehtävä ei ole saada lapsia unohtamaan sitä, minkä he jo osaavat OPPILAIDEN KIELELLISTÄ PÄÄOMAA EI PIDÄ HUKATA Toisen kielen opetus ei yksinään riitä tuottamaan hyviä oppimistuloksia
11
Työryhmän ehdotus (2005) Odotusaikana /vauvavaiheessa tietoa kielen kehityksestä ja keinoista edistää äidinkielen oppimista /monikieliseksi tulemista Neuvola: Kannustus : 1 kieli-1 henkilö: sadut, lorut, laulut, tarinat askarointi arjessa: ruuanlaitto, pelaaminen Yksivuotistarkastus: KIELISUUNNITELMA omakielisen ohjaajan avulla: kielellisen ympäristön kartoitus, kaksikielisyyden tukeminen -> päivitetään Viisivuotisneuvola: äidinkielisiä testejä myös, äidinkielen opettaja asiantuntijana vrt. vaikeudet toisessa kielessä äidinkielen taso heikko Tuki ja neuvonta pikkulapsivaiheessa ! Perheitä ei jätetä yksin! Muu tuki: koulu ( oman äidinkielen opettaja, muita aikuisia) vertais -/ keskusteluryhmiä yhdistyksiä
12
Kielten moninaisuutta arvostava ilmapiiri Assimiloiva koulutuspolitiikka (Ranska), oman äidinkielen opetuksen lakkauttaminen ja korvaaminen toisella kielellä (Hollanti) PISA-tutkimus (2006): maahanmuuttajataustaisten oppilaiden menestys: parhaat maat, joiden koulutuspolitiikka arvostaa oppilaiden äidinkieltä hyvät tulokset: suunnitelmallisen ja tasapainoisen kielikoulutuksen perusteella : Australia, Kanada, Ruotsi Pitkittäistutkimus, Yhdysvallat, 1997: Parhaat tulokset: oppilailla mahdollisuus käyttää äidinkieltään muodollisen kouluopetuksen avulla Oman äidinkielen hyvä hallinta selittävä tekijä akateemisten taitojen kehittymiselle ikätasoa vastaavalle tasolle perusopetuksen loppuun mennessä Tärkeä taustatekijä: ympäristö, jossa monikielisyyttä pidettiin arvossa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.