Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kieli itseilmaisun välineenä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kieli itseilmaisun välineenä"— Esityksen transkriptio:

1 Kieli itseilmaisun välineenä
POM1YSU käsikirja Laura Kykkänen, Liisi Mäkelä & Roosa Simberg

2 Mitä itseilmaisu tarkoittaa?

3 Itseilmaisu on... Oman luovuuden ja ajattelun ilmentämistä eri keinoin esimerkiksi sanoilla, kuvilla, äänellä ja keholla Osa monilukutaitoa ja oppimaan oppimista Oman tahdon ja mielipiteiden ilmaisua erilaisissa tilanteissa eri tavoin Itseilmaisua tapahtuu kaikessa ihmisen toiminnassa, esimerkiksi kaikki tekstit ovat itseilmaisua Itseilmaisu vaatii henkilöltä jonkinlaista keinoa tuoda ajatuksensa näkyväksi muille

4 Opetussuunnitelmassa itseilmaisuun liittyvää (Opetushallitus 2015)
Tietoisuus itsestä kielen käyttäjänä ja viestijänä sekä oman viestijäkuvan rakentaminen Opettajan rooli palautteen antamisessa korostuu Eri ilmaisukanavien löytäminen ja hyödyntäminen sekä rohkeus ilmaista itseään kokonaisvaltaisesti eri tapoja käyttäen Opettajan tehtävä valita ja löytää monipuolisia työskentelytapoja tukemaan itseilmaisua (kirjoittaminen, eleet, draama, kuvat yms.) Omien mielipiteiden esittäminen ja kokemusten kuvaileminen Laaja-alaisena tavoitteena kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

5 Miksi itseilmaisua on tärkeää oppia?
Jokaisella on oikeus ilmaista itseään ja olisi tärkeää, että jokainen löytäisi itselleen sopivimmat keinot itsensä ilmaisuun Oppilaiden omien kokemusten ja mielenkiinnonkohteiden näkyminen koulussa Itseilmaisun ja viestimisen tilannesidonnaisuus - vuorovaikutuksen vihjeiden ja ilmaisujen ymmärtäminen On tärkeää yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta osata ilmaista itseään tilanteeseen sopivilla ja tarkoituksenmukaisilla keinoilla

6 Miten itseilmaisu näkyy äidinkielen oppimateriaaleissa?
Asiakeskeisyys ja irrallisuus oppilaan omasta elämästä Omat tulkinnat teksteistä ja tarinoiden jatkaminen mielikuvituksen mukaan Lähestyminen enemmän valmiiden tietosisältöjen kuin oppilaiden oman tuottamisen kautta Draamaharjoitukset ja esiintyminen itseilmaisun harjoittelussa

7 Itseilmaisun tavotteita opetuksessa (Luukka 2004)
Kehitetään luovaa ajattelua: ideoinnin ja vapaan ilmaisun kautta jokainen voi löytää itselleen sopivan itseilmaisun keinon Opettajan rooli on toimia itseilmaisun mahdollistajana luomalla oppilaalle edellytykset vapaaseen ja spontaaniin itseilmaisuun

8 Ideoita itseilmaisun opetukseen ja tukemiseen
Kirjallinen itseilmaisu Luovan kirjoittamisen harjoitukset: vapaata ajatustenvirtaa tai osittain ohjeistettuna → rohkaistaan oppilaita vapaaseen ilmaisuun ja omien ajatusten ja kokemusten käsittelyyn Draaman käyttö ja monipuolinen mahdollisuus oppimiseen eri ilmaisukanavia hyödyntäen, esimerkiksi lyhytelokuvan suunnittelu ja toteutus

9 Ideoita itseilmaisun opetukseen ja tukemiseen
Suullinen itseilmaisu Spontaani tarinan tuottaminen esim. lause kerrallaan yhdessä ryhmän kanssa. Matalan kynnyksen tehtävä, joka rohkaisee oppilaita tekstin luomiseen ja sen prosessointiin yhdessä ryhmän kanssa. Esiintymisharjoitteet Väittelyt, puheet, esitelmät jne. Omien näkemysten perusteleminen ja toisten ajatusmaailmaan eläytyminen HUOM! Oppilaiden kokemusmaailman huomioiminen

10 Ideoita itseilmaisun opetukseen ja tukemiseen
Muu itseilmaisu → oppiainerajojen ylittäminen ja laaja-alainen oppiminen Musiikki & äidinkieli: oppilaat tuottavat heidän omaa kokemus- ja ajatusmaailmaansa käsittelevän laulun tai esimerkiksi räpin, jossa yhdistyy itseilmaisua tukevat tekstit ja niiden esittäminen musiikin keinoin. Tuetaan kokonaisvaltaista ilmaisua ja itselle tärkeiden asioiden työstämistä musiikin avulla. Kuvaamataito & äidinkieli: Minä-työ → esim. aikakauslehdet, piirrustukset yms.

11 Lisää ideoita?

12 Lähteet Luukka, M.-R Tekstejä, luovuutta ja prosesseja – Näkökulmia kirjoittamiseen ja sen opetukseen. Teoksessa M.-R. Luukka & P. Jääskeläinen (toim.) Hiiden hirveä hiihtämässä: hirveä(n) ihana kirjoittamisen opetus. ÄOL:n vuosikirja XLVIII. Helsinki: ÄOL, 9– 22. Opetushallitus Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet Helsinki: Opetushallitus.


Lataa ppt "Kieli itseilmaisun välineenä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google