Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuNiilo Kivelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
2
Aineenopettaja on myös suomen kielen opettaja Asian oppiminen on myös kielen oppimista. Poimitaan oppiaineksesta olennaisin ja yksinkertaistetaan kieltä. Havainnollistetaan asia monen aistikanavan kautta: kuva, ääni, liike. Sanaston ja termistön oppimista tuetaan soveltuvilla tehtävillä, esim. yhdistely, ristisanat, täydennys ja sananselitys. Tehtävissä rinnakkain suomi ja oma äidinkieli. Pyritään vastaamaan suomeksi, mutta tärkeintä asian ymmärtäminen. Oppilas voi etsiä tietoa internetistä omalla äidinkielellä. OMO-opettajan asiantuntijuus OMO = perusopetuksen oppiaineiden opetusta oppilaan omalla äidinkielellä
3
Yhteistyö opettajien välillä Sopivaa aineistoa voidaan luoda yhdessä: Aineenopettaja koostaa asiatekstin OMO-opettaja omakielisen sanaston sekä sanaston ja termistön oppimista tukevia tehtäviä. Yhteisopettajuus: tunteja suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä. Tavoitteena antaa oppilaalle onnistumisen kokemuksia, jotta motivaatio pysyy korkeana. OMO = perusopetuksen oppiaineiden opetusta oppilaan omalla äidinkielellä
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.