Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Advertisements

Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Matinkylän Huollon arvot Luotettava •Mitä se on? –MH Oy:n historia paikallisena toimijana –Asiakkaiden omistama ja johtama –Tunnettu ja avoin Yhteistyökykyinen.
Hyvä toimituksen esimies
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Martin Luther king I have a Dream.... VISIO •Kuviteltava •haluttava •toteutettavissa •rajattu •joustava •viestittävissä.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
1 Toimintaympäristön kuvaus - Haukat Visio -tasoStrategia -tasoToiminnallinen-tasoYksilö -taso Nyky -taso HAUKAT Olosuhteet Organisaatio.
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Lapselle hyvä päivä tänään
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
KJT strategia Johtokunta Open
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
Mitä TOIMIsta voi oppia? TOIMI-hanke, päätösseminaari Tutkimuspäällikkö Merja Helle Media Concepts Research Group, Aalto ARTS.
ESIMERKKI: URHEILUSEURAN STRATEGISTEN PERUSASIOIDEN KONKRETISOINTI
”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.
SKENAARIOILLA UUTTA PUHTIA KALATALOUDEN TULEVAISUUTEEN Tarja Meristö Corporate Foresight Group, CoFi Åbo Akademi
Verkostotyön viitekehys & Sitoutuminen ja motivaatio Maaseudun YTR
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Valmentajana kehittyminen
Menestyvä työyhteistö Lähiesimiestyö – johtajuus Management - Leadership Riitta Rautava.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
3 Esimiestyön perusulottuvuuksia
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Ritva Kareketo kouluttaja
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi kevätlukukausi 2006
Johdatus viestintään, kuudes luento
Paradigmat muuttuvat - mitäs yhteisöviestintä on? Leif Åberg Yhteisöviestinnän tutkimuksen päivät Helsinki,
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät
Ops seminaari Askola.
Toinen teema: Management-näkökulma johtamisviestintään
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
Allianssin hyvinvointifoorumi Hanna.Mari Manninen VISIONA NUORET VOIVAT HYVIN - Mitä tavoittelemme, kun puhumme hyvinvoinnista?
ESIMIESVALMENNUS 2 Opintopäällikkö informaatio-ohjaajana - kokemuksia puun ja kuoren välistä Mikko Vehkaperä (Terhi Mella, Mervi Tikkanen, Maija-Sisko.
Työhyvinvointi johdon työkaluna Yhteisöjohtaja Markus Aarto
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Klubin strategia työkalu KST
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2004

Organisaationäkökulma: strategia ja suunta johtaminen suuntaajana visiointi tavoitteet legitimiteetti arvot strategiset areenat

Johtaminen suuntaajana johtaminen on voimavarojen, resurssien suuntaamista Rowleyn ja Roevensin mallissa visio suuntaa kohti tulevaisuutta arvot suuntaavat kohti todennäköisesti muidenkin hyväksymiä toimintamalleja

Aika johtamisen ulottuvuutena Aika juoksee kaiken aikaa, tulevasta menneeseen päin. Tulevaisuus on aina epävarma, uhkien ja mahdollisuuksien lähde Mennyt (jo koettu) tiedetään, se on siis kokemusten lähde Nykyhetki on siirtymä (passage) tulevaisuudesta menneisyyteen.

Nykyhetki voidaan kuvata toimintana sosioteknisessä kontekstissa kontekstuaaliset tekijät sosioteknisesti tarkasteltuina (William Reddin 1970): oma esimies, kollegat, alaiset, työprosessit, organisaatio (ja ympäristö) tällä hetkellä vallitsevat toiminnan kuvausmallit ovat entistä dynaamisempia, epälineaarisia

Kontekstuaaliset tekijät: esimiestyön puitteet ympäristö oma esimies organisaatio esimies kollegat työprosessit alaiset kulttuurinen sosiotekninen (William Reddin, Managerial Effectiveness, 1970)

Strategiamalleja Interactive: yhdessä pohdinta, prosessi alkaa ylhäältä tai alhaalta Top down: ylin johto tai visionääri päättää Bottom up: väki päättää

Top down Stra- tegia ! ? ? ?

Bottom up: kaksi polkua Stra- tegia

Interactive Stra- tegia

Interactive Strateginen areena - kun yhdessä pohditaan, - syntyy yhteinen käsitys ja - energiaa voidaan suunnata - strategia arjen tasolle - kaikkien ideat strategiatyöhön Stra- tegia

Ylenpalttisen strategiatyön uhkakuva!

Viestintästrategia ? viestintä on työkalu, jonka avulla muu strateginen työ käynnistyy, jäntevöityy – ja toteutuu ! viestintästrategia? ei ole vain viestintäyksikön strategia, vaan parhaimmillaan on kuvaus siitä, miten viestintä tukee strategisten tavoitteiden saavuttamista

Miten sitten viestintä tukee strategisten tavoitteiden saavuttamista? strategiset tavoitteet on esillepantava siten, että ihmisten silmät alkavat kiiltää ja posket hehkua! = sisällöt, profiili, tavoitekuva viestintää on harjoitettava määrätietoisesti, pitkäjänteisesti ja ammattitaidolla = toiminta ja viestinnän järjestelyt

Visiointi visionääri kehystarina ja strategiset perusviestit visiot elämään: TTS, rullaava budjetointi, tavoitteet, tiekartat (long term & short term roadmaps)

Visionääri (Warren Bennisin mukaan)  Visio eli palmu- saaristo Hyvä perimä  aika mennyt nyt tuleva

Vision esillepano ihmisten pitää nähdä itsensä visiossa Kun Martin Luther King kertoi ”I have a dream” ja kun sadat tuhannet kuuntelivat liikuttuneina, he eivät suinkaan miettineet: ”onpa Martinilla upea visio”, vaan näkivät itsensä tuon vision osana ja tuo tunne järisytti ”reunoilta terävä, keskeltä sumea” visio on harkitun epämääräinen, (blurred), silti suunnan näyttävä

Visio visio on tila, ei kangastus tai sähköjänis kuvaa tulevaa toiminnan ympäristöä ja omaa asemaa siinä ensin rautalankamalli: kehyskertomus strategiset perusviestit, esimerkiksi 3x3x3-kuvana

Hyvä esimerkki: Sisäasiainministeriö Sisäasiainministeriö rakentaa turvallista ja tasapainoisesti kehittyvää Suomea Suomi on Euroopan turvallisin maa, jossa on elinvoimaiset alueet ja jossa hyvä hallinto takaa laadukkaat ja tasapuoliset palvelut Sisäasiainministeriö on hyvin johdettu, yhteistyökykyinen ja ihmisten osaamista arvostava asiantuntijaorganisaatio

Ulkoinen legitimiteetti Kehys- kertomus VISIO: palmusaaret MISSIO Ulkoinen legitimiteetti Sisäinen legitimiteetti HYVÄ PERIMÄ

Strategiset perusviestit kertovat, mihin asioihin on juuri nyt fokusoitava, jotta lähestytään visiota kertaava 3 x 3 x 3 -malli: ensin koko organisaation tasolla sitten sovelletaan tulosyksiköiden tms tasolle kummatkin tarkistetaan strategian tarkistuksen yhteydessä

Strategisia perusviestejä 2002 ? Uusi visio 1995

Strategiset perusviestit VTT AUTOMAATIO Teknologian edelläkävijä Suuntaa tutkimusta Tekee perustutkimuksesta tuotekehitykseen Strategiset perusviestit Vahva moni-tieteinen osaaja Verkottunut laajasti Ammattitaitoisia tutkijoita Mukana EU- ja muissa kv-hankkeissa Tutkimus- suuntautunut Kansain- välinen Huippuosaajia asiakkaina Huippu- osaaja Asiakkaita yli rajojen Teknologian edelläkävijä Vaikuttavuus asiakkaiden tuotteissa ja toiminnassa Jatko- ja muu koulutus Muuttuva tutkijanura Hyvät yhteydet asiakkaisiin VTT AUTOMAATIO Ennakoi tarpeita ja trendejä Haastavat tehtävät Tähtäin tulevaisuudessa Asiakas- suuntau- tunut Tuntee loppu- käyttäjien vaati- muksia Kiinnostava työpaikka Osaava yhteistyö- kumppani Keskustellaan avoimesti Mahdolli- suus vaikut- taa Ongelman ratkaisija Tuntee uudet teknologiat Moderni infrastruktuuri Tutkimusorganisaatioon sopiva johtaminen Hyvät ideat toteutetaan Luotettava toimittaja Kuuntelee asiakasta Teknologiakeskus- ten ytimessä Kyky vastata kokonais- toimituksesta Erinomaiset tutkimuslaitteet Hallitsee T & K -projektit Luo uusia mahdollisuuksia Suuntaa toimintaa Sitoutuu hankkeisiin

Strateginen viestintä Strateginen viestintä on siis strategisten asioiden viestintää: missio visio toiminta-ajatus strategia arvot Tärkeää, koska -strategiat usein arjelle vieraita hankkeita, joita tehdään ”siellä jossain” -tarvitaan yhteinen käsitys siitä, missä ja mihin mennään - visio, missio ja arvot näyttävät suunnan, etenkin uusissa, odottamattomissa tilanteissa -strateginen syke on kiihtynyt, ei ole varaa klappiin ja luppoaikoihin

Taktinen suunnittelu tärkeää, koska ihmiset toteuttavat suunnitelmat Visio eli palmu- saaristo TTS, rullaava budjetointi, road mapit: suuntaavat muutosta 2006 2005 2004 TTS kriisi tasaisen kasvun kausi long term road map short term road map tasaisen kasvun kausi aika mennyt nyt tuleva

Strateginen viestintä esimiehen näkökulmasta tarkistava viestintä: ”olenko tulkinnut oikein?” 3 strategian jalkautus: motivointi, linkitys arkeen, strategian viestiminen aina sopivissa tilanteissa, jatkuvat strategiaistunnot strategisen tiimin kanssa visio ja strategia, lähes aina ylhäältä annetut esimies JA hänen strateginen tiiminsä 4 2 oma fundeeraus: mistä kyse, mitä tarkoittaa meillä 1

Vision toteuttajat uusia, innostuneita vanhoja, jotka innostuvat eivät halua Visiotyön merkitys on tärkeää, kun työyhteisö Rowleyn ja Roevensin dynaamisen mallin mukaisesti suuntaa kohti (uutta) visiota. Tässä vaiheessa - tarvitaan kohti uutta suuntaa halajavia ihmisiä, jotka jo ovat työyhteisön palveluksessa - olisi hyvä että ne lähtisivät, jotka eivät jaa pääjoukon käsitystä yhteisestä visiosta - lisäksi tarvitaan uutta verta työyhteisön ulkopuolelta, jotka nyt ovat halukkaita antamaan panoksensa (vrt linux)

Arvot yksilön arvot vs työyhteisön arvot Rokeach: arvot ovat pysyviä uskomuksiamme tiettyjen tavoitteiden tai käyttäytymisen paremmuuteen. Nämä uskomukset ohjaavat ja suuntaavat kaikkea toimintaamme

Arvoprosessi ja arvokehikko prosessi, jonka avulla työyhteisö pyrkii löytämään muutamia toimintansa kannalta tärkeitä arvoja, ydinarvoja arvokehikko koska arvot muuttuvat hitaasti, olisi parempi tarkastella ydinarvoja kehikkona, jonka puitteissa voidaan pohtia entisiä ja vaihtoehtoisia arvoja

Arvot, missio ja legitimiteetti työyhteisön “pyhä tehtävä” - kuvaa olemassaolon tarkoituksen ja oikeutuksen, näyttää tien visioon legitimiteetti toiminnan oikeutus

Legitimointi mission hyväksyminen legitimointi tapahtuu sisäisen ja ulkoisen arvioinnin kautta sisäinen: oma väki ulkoinen: media, suuri yleisö, stakeholder-ryhmien edustajat

Areenat Pekka Aulan areenamalli erilaisia areenoita tarvitaan visiointiin strategian jalkauttamiseen arvo- ja legitimiteettikeskusteluihin yhteisen käsityksen muodostamiseen luotaamiseen motivointiin ja sitoutumisen aikaansaamiseen ikävien asioiden viestimiseen

Viestinnän areenat Ralph Stacey1991/Pekka Aula 1998 Vuorovaikutuksen paikat ja tilanteet Esimerkiksi johtoryhmä, osastokokous, tiedotustilaisuus, kahvitauko, sähköinen keskusteluryhmä Ahaa-aukiot Areenalla vallitsee kulttuurinen diversiteetti

Aulan malli organisaation areenoista IntViest vähäistä DissViest runsasta IntViest runsasta DissViest runsasta kamp- pailu mono- liitti latentti anarkis- mi IntViest vähäistä DissViest vähäistä IntViest runsasta DissViest vähäistä

Viestintä ja bifurkaatiot: Pekka Aula 1994, 1999 kaaos muutos tasapaino organisaation diversiteetti Dissipatiivinen viestintä Integroiva viestintä

Integroiva ja dissipatiivinen viestintä ohjaa kohti järjestystä tarkkaa, kirjaimellista reaktiivista tarkoituksellista toimii hyvin kriisin jälkeen Dissipatiivinen: muuttaa bifurkaatio-pisteen valintoja metaforista proaktiivista spontaania toimii hyvin kriisissä ja uutta etsittäessä