Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman."— Esityksen transkriptio:

1 ”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman

2 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Aineisto Aineistoa kerätty kolmen maakunnan alueelta 11 haastateltavaa Kaikkia haastateltu vähintään kaksi kertaa Seuranta-aika puoli vuotta Haastateltavilta kysyttiin: palveluissa tehtäviä suunnitelmia ja palveluihin käytettyä aikaa Lisäksi viranomaishaastatteluja ja aineistoa Pikassoksen aikuissosiaalityön ryhmistä

3 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Lainrikkoja Käsitteen kaksi ulottuvuutta –Rikolliset teot –Monia muutostarpeita elämän eri alueilla Kaksoismarginaalinen asema –Suhteessa yhteiskuntaan –Suhteessa palvelujärjestelmään

4 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy LAINRIKKOJA-ASIAKAS Asunto Rikoksettomuus Päihteettömyys Vapaa-ajan toiminta Sos.suhteet Työ Asiakkaiden tulevaisuuden tavoitteet Terveys Raha Velat Mielen- terveys

5 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Lainrikkoja-asiakkaiden tulevaisuus Aito halu muuttaa omaa elämää, mutta eväät muutokseen voivat olla vähäiset ja käsitys omista voimavaroista puutteellinen Eri tekijät yhteydessä toisiinsa Asiakkaan tilanteesta riippuu, mikä tekijä vahvimmin esillä Jokaisella yksilöllinen elämäntilanne, tavoitteet kuitenkin kaikilla samankaltaisia

6 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Rikoksettomuus yksi tavoitteista Pyrkimys nykyisessä elämässä rikoksettomuuteen Aikaisempien rikosten vaikutus elämään Tulevat tuomiot vaikeuttavat elämän suunnittelua Tuomiot vaikuttavat lainrikkojan perheen elämään ” Et mää saan suoritettua nää kaikki pois ja sit aloitettua puhtaalta pöydältä elämän.”

7 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy

8 Suunnitelmat Suunnitelma työntekijöiden käyttämä käsite Asiakkaat kuvaavat suunnitelmien sisältöä ja sovittuja asioita Suunnitelmien tavoitteiden toteuttajana useimmiten asiakas Suunnitelmia ei tehdä: poliisi, kolmas sektori, Kela, asuntotoimi, seurakunta, terveydenhuolto, mielenterveystoimisto

9 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Kenen suunnitelma? Suunnitelma tehdään, asiakas tiedostaa Suunnitelma tehdään, asiakas ei tiedosta - Jaettu tietoisuus vs. ei jaettua tietoisuutta - Suunnitelmien tavoitteiden toteuttajana usein asiakas

10 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy ASIAKAS Sos. suhteet Työ Asunto Raha Velat Terveys Mielenterveys Rikoksettomuus Päihteettömyys Vapaa-aika Ulosotto Asuntotoimi Seurakunta Kolmas sektori Päihdehuolto Vankeinhoito Kela Työvoimapalvelut Sosiaalitoimi Mielenterveyspalvelut Terveydenhuolto Kriminaalihuolto Poliisi Kuka vastaa asiakkaan tavoitteisiin?

11 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Ulosotto Asuntotoimi Seurakunta Kolmas sektori Päihdehuolto Vankeinhoito Kela Sosiaalitoimi Työvoimapalvelut Mielenterveyspalvelut Terveydenhuolto Kriminaalihuolto Poliisi -Vahva normiohjaus -Vahvistuva normiohjaus -Satunnainen yhteistyö Yhteistyön muodot

12 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Miten tästä eteenpäin? Lainrikkojat haaste palvelujärjestelmälle  rikostausta  monet muutostarpeet Kehityssuuntia –Palveluohjaaja/tukihenkilö –Erityispalveluiden kehittäminen –Peruspalveluissa olevan osaamisen vahvistaminen Keskeistä asiakkaan näkeminen kokonaisuutena

13 Katariina Pekkola & Teija Sundman Pikassos Oy Yhteystiedot katariina.pekkola@uta.fi teija.sundman@pikassos.fi lasse.rautniemi@pikassos.fi Raportti luettavissa elokuun 2006 aikana www.pikassos.fi


Lataa ppt "”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google