Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014"— Esityksen transkriptio:

1 Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Oppia ikä kaikki -hanke tarjoaa verkostolleen mahdollisuuden kehittää työyhteisöjään ja antaa työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen. Verkoston toimijoilla on mahdollisuus joko alueellisesti tai muussa luonnollisessa kokoonpanossa valita puolipäiväisistä teemoista itselleen sopiva valmennuskokonaisuus.

2 Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen: Arjen työkaluja yhteisöllisyyden johtamiseen työhyvinvoinnin näkökulmasta Sisältö Mitä on johtaminen oppilaitoksessa? Mihin johtamisella pyritään? Mitä on yhteisöllisyys? Mistä se syntyy, miten se syntyy? Mitä merkitystä yhteisöllisyydellä on? Kuka on vastuussa yhteisöllisyydestä? Miten yhteisöllisyys liittyy työhyvinvointiin? Miten yhteisöllisyyttä johdetaan ja kehitetään sekä mitataan? Mitä keinoja johtajalla on suunnitelmalliseen yhteisöllisyyden johtamiseen ja kehittämiseen? Mistä tiedetään, että työpaikalla toteutuu positiivinen yhteisöllisyys? Miten sitä mitataan ja arvioidaan? Millaisia käytännön ohjelmia ja keinoja on yhteisöllisyyden parantamiseen? Näkökulmat ja aiheet: asiat ovat kunnossa – sen myötä syntyy työrauha ja luottamus johtaminen ja esimiestyö ovat yhteisöllisyyttä tukevaa kulttuuri ja arvot ovat yhteisöllisyyttä tukevaa työpaikan pelisäännöt toimivat selkärangan rakentajina jokaisella on vastuu omasta käytöksestään, teoistaan ja sanoistaan

3 Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen: Työhyvinvoinnin erityispiirteet opetusalalla
Sisältö Millainen on opetusala työpaikkana? Mikä sille on luonteenomaista? Mikä on ”normipäivä” Mistä tunnekuorma tulee? Mitä se on? Miten tunnekuorma otetaan vastaan? Mitä siitä voi seurata? Miten työpaikka voi tehdä luodakseen terveellisen ja opetushenkilökuntaa tukevan työyhteisön? Miten ihminen käsittelee tunnekuormaa? Mitkä ovat yksilöllisiä eroja? Mitkä ominaisuudet, asenteet ja keinot auttavat tunnekuorman vastaanottamisessa ja purkamisessa? Positiivinen psykologia – mitkä ovat myönteisyyden ja positiivisuuden lähtökohdat ja miten niitä voi vahvistaa Mitä on psykologinen pääoma? Miten itseluottamus, toiveikkuus, sitkeys ja optimismi auttavat tunnekuorman kannossa ja purussa? Miten niitä voi vahvistaa? Millaisia käytännön keinoja on tunnekuorman purkamiseen mitä työpaikka voi tehdä mitä ihminen voi itse tehdä

4 Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen: Opettajan oma rooli työhyvinvoinnin tekijänä
Sisältö ” Häneen voi luottaa asioissa ja ihmisenä” Mitä on työhyvinvointi Mistä työhyvinvointi syntyy, mitkä ovat työhyvinvoinnin peruspilarit Kuka vastaa työhyvinvoinnista? Jokaisen vastuu ajatuksistaan, teoistaan ja sanoistaan, myös tunteistaan Tunteiden vastaanottaminen; keinoja Miten jokainen voi vaikuttaa työhyvinvointiin ja lisätä työyhteisötaitoja Miten myönteisyyttä voi lisätä omaan työhönsä Miten voi lisätä myönteisyyttä ympärilleen

5 Ilmoittautuminen Valitse edellä olevista 3:sta teemasta organisaatiotanne parhaiten palveleva yhden, kahden tai kolmen kerran kokonaisuus Ensimmäisen teeman kohderyhmänä on organisaatioiden johto Toinen teema on tarkoitettu koko työyhteisölle Kolmas teema on opetushenkilöstölle Valmennuksen toteuttaa Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi Valmennukset alkavat syksyllä 2014 Ilmoittautuminen projektipäällikkö


Lataa ppt "Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google