2 Työyhteisön kehitysvaiheet, esimiestyö ja viestintä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Ensimmäinen teema: Esimiestyön raamit, sisältö ja muuttuva rooli
Ensimmäinen teema: Esimiestyön raamit, sisältö ja muuttuva rooli
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Organisaation tähtimalli
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
Esitys Juha Mieskolainen
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
© bisnes-it.com InvestointiyhtiöIntegraatti Peruslinjaus Tietoteknisten ratkaisujen ja tietotekniikan organisoinnin täytyy noudattaa samaa rakennetta ja.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Johdatus viestintään, kuudes luento: organisaatioviestintä
Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta
Artikkelisuosittelija bX Väinö Ala-Härkönen Kansalliskirjasto / kirjastoverkkopalvelut.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Projekti: Iso rinkeli.
Hunting and Nature Conservation EC-Court cases Tallinna Satu Sundberg Ministry of the Enviroment.
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
Kestävän energiahuollon alueellinen vaikuttavuus Verkosto- ja hanketapaaminen TAMPERE Ruralia-instituutti.
Interact järjestelmäarkkitehtuuri + vuorovaikutustekniikoista ja evaluoinnista Markku Turunen Tampereen yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Interact.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Työssä selviytymisen malli Itella konsernissa
Talousfoorumi Kuntalaiskyselyn vastaukset Kaupunginvaltuuston talous- ja strategiaseminaari
Esimiesviestintä.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Johdatus viestintään, 2. luento: viestintä on prosessi
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
KOULUTUSALAUUDISTUS Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Näin luon digitaalisen ekosysteemin
Työhyvinvointikysely Esityksen sisältö: 1.Työhyvinvointikyselyn toteutuksen prosessi 2.Kyselyn uudet mitattavat ulottuvuudet.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
3 Esimiestyön perusulottuvuuksia
Viestinnän erikoiskurssi professori Leif Åberg kevät 2006
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi kevätlukukausi 2006
Bereiter ja Scardamalia 1993: Surpassing ourselves Eksperttiys 1/6 1. "Second-order environments". Ekspertin sosiaalinen ymp ä rist ö, jossa ammatissa.
Johdatus viestintään, kuudes luento
Paradigmat muuttuvat - mitäs yhteisöviestintä on? Leif Åberg Yhteisöviestinnän tutkimuksen päivät Helsinki,
Agora Cnterin monitieteellisen tutkimuksen toimintaympäristö Jyväskylän yliopistossa AGORA CENTER MATEMAATTIS- LUONNONTIETEET INFORMAATIO- TEKNOLOGIA TALOUSTIETEET.
Liikkeenjohdon semiotiikka
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät
Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä
Toinen teema: Management-näkökulma johtamisviestintään
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Opinnäytetyö/Harjoittelu
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
Hyvinvointitiimit – I työpaja
Tavoite- ja kehityskeskustelut prosessina, syksyllä 2014
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Esityksen transkriptio:

2 Työyhteisön kehitysvaiheet, esimiestyö ja viestintä Leif Åberg Esimiesviestinnän erikoisluentosarja 2. kokoontuminen 3.2.99

Ohjelma: 27.01. Sisältö, tavoitteet ja raamit; esimiestyön peruskäsitteet 03.02. Työyhteisön kehitysvaiheet, esimiestyö ja viestintä 10.02. Esimiestyön perusulottuvuudet 17.02. Esimiesviestinnän dynamiikkaa: semioottinen neliö ja viestinnän outo attraktori 24.02. Ei tilaisuutta 03.03. Integroivaa ja ennustettavuutta lisäävää viestintää 10.03. Dissipatiivista, differoivaa ja hyvää kaaosta lisäävää viestintää

17.03. Visiointi, muutosviestintä ja luotaus 24.03. Tieto, informaatio, tietämys ja päätöksenteko; tietoahdistus 31.03. Uusia näkökulmia: Morgan, Stacey, Conrad ja Taylor 01. -21.04. Take-home -tentin aika 28.04. Luentotentti 12.05. Henkilökohtaiset palautteet ja kurssiyhteenveto (24.05. Rästitentti)

Kirjallisuutta Clampitt P.G., Communicating for managerial effectiveness Conrad, C., Strategic organizational communication Engeström Yrjö, Kehittyvä työntutkimus Koski Jussi T, Infoähky Morgan G., Images of organization Morgan G., Imaginization: the art of creative management Rowley Robin M. ja Roevens Joseph J., Organize with Chaos Tompkins P., Organizational communication imperatives Valikoima esimiesviestinnän tieteellisiä artikkeleita (ilm.myöh.) Wurman Saul, Information Anxiety Åberg Leif, Esimiehen viestintäopas Åberg Leif, Viestinnän strategiat

Työyhteisön kehitysmalli Larry Greiner: Evolution and Revolution as Organizations Grow. Harvard Business Review 1972:4, ss 37-46 mallin pääulottuvuudet: a) organisaation ikä b) organisaation koko c) organisaation kehitysvaiheet d) organisaation kriisivaiheet e) teollisuusalan yleinen kasvuvauhti

eri kasvuvaiheissa esiin nousevien ongelmien ratkaisuvaihtoehdot ovat rajalliset vaihtoehtojen valinta johtaa uusiin, erilaisiin ongelmiin, joita ei voida entisin keinoin ratkaista

Työyhteisön kehitysmalli (Greiner) kasvu ? kriisi yliorganisoitumisen kriisi kasvu yhteis- toiminnan kautta valvontakriisi kasvu koordinoinnin kautta autonomiakriisi kasvu delegoinnin kautta johtamiskriisi kasvu keskitetyn ohjauksen kautta kasvu luovuuden kautta aika

Kasvu luovuuden kautta  Johtamiskriisi - perustajilla ei tietoa johtamistoiminnoista - rakentumaton vies- tintä ei riitä - puutteelliset valvon- tajärjestelmät - tarvitaan voimakasta johtajaa, manageria - perustajajohtajat - usein teknisesti suuntautuneita - paljon spontaania viestintää - pitkiä päiviä, pioneerihenki - reaktiivista toimintaa johtamiskriisi kasvu luovuuden kautta aika

Kasvu keskitetyn ohjauksen kautta  Autonomiakriisi - hierarkian alatasot turhautuvat - toimivaltaongelmat - alijohto vaatii lisää itsenäisyyttä, koska tuntee prosessit ja markkinat - tarvitaan toimivallan delegointia kasvu - rakenne selkiytyy (yleensä funktionaaliseksi) - työtehtävät erikoistuvat - viestintä formalisoituu - alijohtoa kohdellaan asian- tuntijoina - joitain formaalisia ohjaus- järjestelmiä (esim. logistinen, budjetti, työnormit) autonomiakriisi johtamiskriisi kasvu keskitetyn ohjauksen kautta kasvu luovuuden kautta aika

Kasvu delegoinnin kautta  Valvontakriisi - ylin johto menettää ohjakset - hajautetut yksiköt eivät koordinoi resursseja - tarvitaan uusia koordinoinnin menetelmiä kasvu - toimivaltaa hajautetaan tehtaiden ja markkina-alueiden johdolle - tulosvastuiset profit centerit - poikkeamajohtaminen valvontakriisi autonomiakriisi kasvu delegoinnin kautta johtamiskriisi kasvu keskitetyn ohjauksen kautta kasvu luovuuden kautta aika

Kasvu koordinoinnin kautta  Yliorganisoitumisen kriisi - luottamuspula linjan ja esi- kuntien välillä - luottamuspula kentän ja pääkonttorin välillä - järjestelmät ruokkivat itseään - rutiinien kasvu ehkäisee luovuutta ja innovatiivisuutta - tarvitaan joustavampia yhteistyön muotoja valvontakriisi kasvu koordinoinnin kautta autonomiakriisi - uudet formaaliset koordi- nointimenetelmät käyttöön - esikunnat kasvavat - tuoteryhmät, joita arvioidaan ROI:n perusteella (return on investment) kasvu delegoinnin kautta johtamiskriisi kasvu keskitetyn ohjauksen kautta kasvu luovuuden kautta aika

Kasvu yhteistoiminnan, kollaboraation kautta  ? kriisi - ihmiset imetään kuiviin ryhmä- työn ja innovaatiovaatimusten paineissa - ratkaisuja: työnkierto, sapattivuodet, ”kiinalainen malli” ? kriisi yliorganisoitumisen kriisi kasvu yhteis- toiminnan kautta valvontakriisi kasvu koordinoinnin kautta - henkilökohtainen yhteis- toiminta, spontaani ryhmätyö ja yksilöiden erityistaidot nousevat esiin - nopea ongelmanratkaisu - orgaaninen organisaatio- muoto: hanke/matriisi/tiimit autonomiakriisi kasvu delegoinnin kautta johtamiskriisi kasvu keskitetyn ohjauksen kautta kasvu luovuuden kautta aika

Työyhteisön kehitysmalli (Greiner) kasvu ? kriisi yliorganisoitumisen kriisi kasvu yhteis- toiminnan kautta valvontakriisi kasvu koordinoinnin kautta autonomiakriisi kasvu delegoinnin kautta johtamiskriisi kasvu keskitetyn ohjauksen kautta kasvu luovuuden kautta aika