Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työkykyjohtaminen Serviisissä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työkykyjohtaminen Serviisissä"— Esityksen transkriptio:

1 Työkykyjohtaminen Serviisissä
Kokemuksia johtamisen muutoksessa Liikelaitos Oulun Serviisi Johtaja Riitta Lappalainen

2 HR -haasteita Henkilöstöhaasteet Esimieshaasteet
- ikääntyminen, korkea keski-ikä (51 v.) ennen aikainen eläköitymisriski korkea sairastavuus, tuki- ja liikuntaelinsairauksia paljon työssä jaksaminen, motivaation ylläpito, itseohjautuvuus Esimieshaasteet johtamisen/esimiestyön kehittäminen verkosto-osaamisen kehittäminen henkilöstön tukeminen muutoksen toteuttaminen ja hallinta Oulun Serviisi

3 Työkykyjohtaminen Serviisissä
Tavoitteena henkilöstön työhyvinvointi osana liiketoimintaa ja henkilöstöjohtamista - työhyvinvoinnin kehittäminen on kirjattu Serviisin strategiaan ja henkilöstöohjelmaan kehittämisalueet henkilöstökyselyn (Kunta10) valitut kehityskohteet työkykyriskien ennakointi ja minimointi yksilölliset ratkaisut –toimintatavan toteuttaminen henkilöstötiimi joka toinen maanantai johtaja, tuotantopäällikkö, henkilöstösuunnittelija, henkilöstösihteeri Oulun Serviisi

4 Työkykyjohtaminen Serviisissä
johtoryhmä kerran kuukaudessa riskien läpikäynnin yhteydessä tarvittaessa useammin Henkilöstösuunnittelijan merkitys onnistumisessa kouluttautunut työhyvinvointikoordinaattoriksi linkki johdon/esimiesten/työntekijöiden välillä lähiesimiesten tuki, sparraaja, esimerkkien antaja koordinoi yhteistoimintaa: Oulun Työterveys, keskitetty sijoitustoiminta, prosessien palvelualueet (Hyve, Siku) kokonaisnäkemys Oulun Serviisi

5 Työkykyjohtaminen Serviisissä
Yhteistyön merkitys onnistumisessa/Oulun Työterveys kumppanuusperiaatteella pitää uida toisen ”liiveihin”, syvä yhteistyö ja tietoisuus toiminnasta, haasteista ja muutoksista vaatii aikaa, toisen työkulttuurin ymmärrystä luottamuksen syntymiseksi yhdenvertaisia osapuolia, joilla toisiaan täydentäviä kompetensseja ja resursseja edellyttää rajojen ylittämistä, läpinäkyvyyttä ja läpikuljettavuutta Oulun Serviisi

6 Työkykyjohtaminen Serviisissä
Yhteistyön merkitys onnistumisessa/Oulun Työterveys yhteiset tavoitteet ja niiden vuosittainen tarkentaminen kokonaisuuden johtaminen ja toteuttaminen selkeys ja prosessimainen tekeminen keskinäiset vastuut ja selkeästi määritelty työnjako mittaamisen kehittäminen Oulun Serviisi

7 Työkykyjohtaminen Serviisissä
Yhteistyön merkitys onnistumisessa/Oulun Työterveys Oulun Työterveys osallistuu Serviisin laajennettuun johtoryhmään räätälöityjä hankkeita (mm. prosessilähtöinen työpaikkaselvitys), yhteisiä kehittämistapaamisia oma osaaminen lisääntynyt siten, että toimintaa voidaan pitää jo normaalina tekemisenä; Työterveyden rooli näkyy haastavissa tapauksissa Oulun Serviisi

8 Tuloksia johtamisen näkökulmasta
Konkreettinen toimintatapa kehittää johtamista/esimiestyötä ja organisaation asenteita myös laaja-alaisemmin ja nopeammin työtä voidaan jakaa uudelleen, muodostaa uusia tehtäväkokonaisuuksia esimies tuntee tuotantoprosessit ja tehtävät toimintakulttuuri muuttuu, kun asenteet muuttuvat tiimin työhyvinvointi lisääntyy palvelumuotoilusta tulee arkipäivää kumppanuus yhteistyön muotona kehittyy yhteinen tahtotila ja tasa-arvoinen tekemisen halu arvojen merkitys konkretisoituu leadership –johtajuuden kehittyminen Oulun Serviisi

9 Tuloksia johtamisen näkökulmasta
Henkilöstön osalta työntekijä itse haluaa kokeilla yksilöllistä ratkaisua työntekijä haluaa osasairausvapaalle tai korvaavaan työhön työyhteisöissä mietitään etukäteen ratkaisuja muuttuneissa tilanteissa Työntekijä/työyhteisö hakee vaihtoehtoja ennen aikaiselle eläköitymiselle tai pitkälle sairaslomalle. Oulun Serviisi


Lataa ppt "Työkykyjohtaminen Serviisissä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google