TUTKE II toimeenpano OSAOssa Seija Lehto, Sirpa Tuppurainen; lähde: TUTKE II materiaalit, Opetushallitus; L787/2014, A799/2014, A801/2014 CC BY-NC-ND
Tutkinnon perusteiden uudistamisen taustaa oppiaine työelämän toimintakokonaisuus opetus oppiminen OSAAMISPERUSTEISUUS
Osaamisperusteisuudesta Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa osaaminen osaaminen osaaminen osaaminen osaaminen aiemmin hankittu osaaminen osaaminen
Osaamisperusteisuudesta työelämässä tarvittava ammattitaito = opiskelija osaa
Osaamisperusteisuudesta Osaaminen Taidot Tiedot Tutkinnon osan tuottama ammattitaito
Tutkinnon perusteet tutkinnon osat = toimintakokonaisuuksia ja työprosesseja Tutkinnon osan sisältö = osaamiskokonaisuudet työprosessi, työmenetelmät, työvälineet, perustana oleva tieto, elinikäisen oppimisen avaintaidot arvioinnin kohteita
Oppimistulokset Oppimistulokset (tiedot, taidot, pätevyys) arvioitava ammatillinen toiminta arvioidaan käytännön työtilanteessa Arviointi: itsearviointi, oppimistulosten arviointi (tutkinnon osan arvosana), ammattiosaamisen näytön arvosana Tiedot Taidot Pätevyys
Opiskelijan arviointi oppimisen arviointi = oppimisen tuki; ohjaus ja kannustus osaamisen arviointi = lopputulos
arviointikriteerit opiskelijan osaaminen
Uuden lainsäädännön tavoitteet § työelämävastaavuus, muutosherkkyys, rakenteen selkeys, joustavuus, osaamisperusteisuus oppiainekeskeisyys, sisältökeskeisyys, aikakeskeisyys
ammatillinen perustutkinto, osaamisala (koulutusohjelma), osaamispiste (opintoviikko)
Ammatillinen perustutkinto Pakollinen osa Valinnainen osa Vapaasti valittava osa Pakollinen osaamisalan osa Pakollinen osa Valinnainen osa Pakollinen osa Pakollinen osa Valinnainen osa
Valinnaisuus töissä
Valinnaisuus ja joustavat opintopolut
Tutkinnon perusteet MÄÄRÄYS: tutkintonimikkeet, tutkinnon muodostuminen, tutkinnon osat ja osaamispisteet, ammattitaito- ja osaamistavoitteet, osaamisen arviointi
Tutkinnon muodostuminen 180 osaamispistettä = ammatilliset 135 osp, yhteiset 35 osp, vapaasti valittavat 10 osp, (+ yksilöllisesti syventävät, HOPS) sisältäen työssäoppimalla opittua vähintään 30 osp EI erillistä opinnäytettä
OSAAMISEN TUOTTAMINEN me kaikki yhdessä
1.8.2015
Opetussuunnitelma, yhteinen osa 1) koulutuksen toteuttamistavat; 2) Työssäoppimisen toteuttaminen; 3) yksilölliset valinnan mahdollisuudet sekä tutkinnon osien järjestäminen yhteistyössä muiden koulutuksen järjestäjien ja työelämän kanssa; 4) opinto-ohjauksen toteuttaminen ja HOPSin laadinta; 5) erityisopetuksen toteuttaminen ja HOJKSin laadinta 6) opiskelijan arvioinnin yleiset periaatteet; 7) aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen menettelytavat.
Mahdollisuus yksilölliseen osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen Opetussuunnitelma Mahdollisuus yksilölliseen osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen Oppimistulospohjainen suunnittelu Osaamis- ja toimintakokonaisuudet
Pohdittavaa Miten opiskelijan on mahdollista edetä opinnoissa henkilökohtaisen suunnitelmansa mukaisesti? Miten oppimistilanteessa varmistetaan myönteinen ja kannustava ilmapiiri sekä ylläpidetään oppijan motivaatiota? Nivelvaiheen tuen lisäksi, miten tuemme pitkäjänteistä kiinnittymistä opiskeluun (ja työhön)? Miten työelämä on mukana oppimisprosessin ohjauksessa ja miten yhteistyö toteutuu? Miten tutkinnon osien ja moduulien/oppimisprojektien toteutuksessa on mahdollista hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä? Miten opiskelijan eteneminen on mahdollista tutkinnon osa kerrallaan? Miten opiskelijalle tiedotetaan erilaisista oppimisen tuen mahdollisuuksista ja miten tuki järjestetään? Missä opiskelijan on mahdollista näyttää osaamisensa?