TUTKE II toimeenpano OSAOssa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Advertisements

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Ammatillinen koulutus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Uudet perustutkintojen perusteet
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ryhmä 1.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
TOPLaaja 5 Pedagogisen kehittämistyön keskeiset tavoitteet ja odotettavissa olevat tuotokset Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus.
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
HUIPPU Elokuu 2017.
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Liiketalouden perustutkinto
Ammatillisen koulutuksen reformi
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Ammatillisen koulutuksen reformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perustason ensihoidon kokeiluverkoston tapaaminen Stadin aikuisopisto Aira Rajamäki, opetusneuvos, Ammatillinen.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

TUTKE II toimeenpano OSAOssa Seija Lehto, Sirpa Tuppurainen; lähde: TUTKE II materiaalit, Opetushallitus; L787/2014, A799/2014, A801/2014 CC BY-NC-ND

Tutkinnon perusteiden uudistamisen taustaa oppiaine  työelämän toimintakokonaisuus opetus  oppiminen OSAAMISPERUSTEISUUS

Osaamisperusteisuudesta Tutkinnon osa Tutkinnon osa Tutkinnon osa osaaminen osaaminen osaaminen osaaminen osaaminen aiemmin hankittu osaaminen osaaminen

Osaamisperusteisuudesta työelämässä tarvittava ammattitaito = opiskelija osaa

Osaamisperusteisuudesta Osaaminen Taidot Tiedot Tutkinnon osan tuottama ammattitaito

Tutkinnon perusteet  tutkinnon osat = toimintakokonaisuuksia ja työprosesseja Tutkinnon osan sisältö = osaamiskokonaisuudet työprosessi, työmenetelmät, työvälineet, perustana oleva tieto, elinikäisen oppimisen avaintaidot  arvioinnin kohteita

Oppimistulokset Oppimistulokset (tiedot, taidot, pätevyys)  arvioitava ammatillinen toiminta  arvioidaan käytännön työtilanteessa Arviointi: itsearviointi, oppimistulosten arviointi (tutkinnon osan arvosana), ammattiosaamisen näytön arvosana Tiedot Taidot Pätevyys

Opiskelijan arviointi oppimisen arviointi = oppimisen tuki; ohjaus ja kannustus osaamisen arviointi = lopputulos

arviointikriteerit  opiskelijan osaaminen

Uuden lainsäädännön tavoitteet § työelämävastaavuus, muutosherkkyys, rakenteen selkeys, joustavuus, osaamisperusteisuus oppiainekeskeisyys, sisältökeskeisyys, aikakeskeisyys

ammatillinen perustutkinto, osaamisala (koulutusohjelma), osaamispiste (opintoviikko)

Ammatillinen perustutkinto Pakollinen osa Valinnainen osa Vapaasti valittava osa Pakollinen osaamisalan osa Pakollinen osa Valinnainen osa Pakollinen osa Pakollinen osa Valinnainen osa

Valinnaisuus töissä

Valinnaisuus ja joustavat opintopolut

Tutkinnon perusteet MÄÄRÄYS: tutkintonimikkeet, tutkinnon muodostuminen, tutkinnon osat ja osaamispisteet, ammattitaito- ja osaamistavoitteet, osaamisen arviointi

Tutkinnon muodostuminen 180 osaamispistettä = ammatilliset 135 osp, yhteiset 35 osp, vapaasti valittavat 10 osp, (+ yksilöllisesti syventävät, HOPS) sisältäen työssäoppimalla opittua vähintään 30 osp EI erillistä opinnäytettä

OSAAMISEN TUOTTAMINEN me kaikki yhdessä

1.8.2015

Opetussuunnitelma, yhteinen osa 1) koulutuksen toteuttamistavat; 2) Työssäoppimisen toteuttaminen; 3) yksilölliset valinnan mahdollisuudet sekä tutkinnon osien järjestäminen yhteistyössä muiden koulutuksen järjestäjien ja työelämän kanssa; 4) opinto-ohjauksen toteuttaminen ja HOPSin laadinta; 5) erityisopetuksen toteuttaminen ja HOJKSin laadinta 6) opiskelijan arvioinnin yleiset periaatteet; 7) aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen menettelytavat.

Mahdollisuus yksilölliseen osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen Opetussuunnitelma Mahdollisuus yksilölliseen osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen Oppimistulospohjainen suunnittelu Osaamis- ja toimintakokonaisuudet

Pohdittavaa Miten opiskelijan on mahdollista edetä opinnoissa henkilökohtaisen suunnitelmansa mukaisesti? Miten oppimistilanteessa varmistetaan myönteinen ja kannustava ilmapiiri sekä ylläpidetään oppijan motivaatiota? Nivelvaiheen tuen lisäksi, miten tuemme pitkäjänteistä kiinnittymistä opiskeluun (ja työhön)? Miten työelämä on mukana oppimisprosessin ohjauksessa ja miten yhteistyö toteutuu? Miten tutkinnon osien ja moduulien/oppimisprojektien toteutuksessa on mahdollista hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä? Miten opiskelijan eteneminen on mahdollista tutkinnon osa kerrallaan? Miten opiskelijalle tiedotetaan erilaisista oppimisen tuen mahdollisuuksista ja miten tuki järjestetään? Missä opiskelijan on mahdollista näyttää osaamisensa?