Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
3T ja UVA2 –hankkeiden päättöseminaari

2 Organisaatio- ja johtamisjärjestelmän uudistaminen KPEDUssa - Mikä muuttui?
alkaen nuorten koulutuksista vastaa Keski-Pohjanmaan ammattiopisto ja aikuiset kouluttaa Keski-Pohjanmaan aikuiskoulutus. Opistojen nimet Keski-Pohjanmaan Opisto, Kokkolan ammattiopisto, Kokkolan kauppaopisto, Kokkolan sosiaali- ja terveysalan opisto, Keski-Pohjanmaan maaseutuopisto ja Keski-Pohjanmaan aikuisopisto jäävät pois käytöstä.

3

4 Lähiajan muutoksia ammatillisessa koulutuksessa
Ammatillisen peruskoulutuksen uudelleensuuntaaminen ja koulutustarjonnan kohdentaminen (KPEDUn järjestämisluvan opiskelijamäärä vähenee 216:lla vuoteen 2016 mennessä nykyisestä 2746:sta) sekä toiminnan sopeuttaminen niukkeneviin toimintatuottoihin Toiminta- ja laatujärjestelmä tulee olla Kesun linjausten mukaisesti valmis 2015 ja itsearvointi tehtynä -> samalla päivitämme yhteisiä käytänteitä uudessa organisaatiossa Rakennepaketti tuo mahdollisesti monta uudistusta Osittain suoriteperusteiseen rahoitukseen siirtyminen Rahoitus max 3 vuodesta/opiskelija Oppivelvollisuusiän nosto Järjestämisluvan hakeminen ennen vuotta 2016, järjestämisverkon tarkastelu Yhtiöittäminen ja kilpailuneutraliteetti muuttanee aikuiskoulutuksen toteuttamista osin

5 Aikatauluja ja mahdollisuuksia
Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta sivistysvaliokunnassa ja eduskunnassa touko-kesäkuussa. Tutkinnon perusteet uudistuvat ja uusien perusteiden mukainen koulutus aloitetaan Siirtymävaiheessa myös vanhat opiskelijat siirretään uusien tutkinnon perusteiden mukaiseen koulutukseen Opiskelijahuoltolain tuomat muutokset VALMA-koulutus aloitetaan : uudet määräykset ja yksi Valma! (Ammattistartti, Aikalisä, Mamu valmistava, Talouskoulu) Oppisopimuksen mahdollisuuksien laajeneminen Nuorten aikuisten osaamisohjelma (myös pt:t mahdollisia) Eri koulutuksen järjestäjien kanssa toteutettavilla hankkeilla tavoitteena saada aikaan muutosta

6 Työelämälähtöisyys ja osaamisperusteisuus olleet lähtökohtana jo parin kymmenen vuoden ajan Muutos tiede- ja oppiainekeskeisestä opetuksesta ammatillisen opiskelun jäsentämiseen työelämän toiminnan pohjalta on vaatinut ja vaatii aikaa sekä kansallisella tasolla että koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja opettajien toiminnassa Kyseessä sekä ajattelun että toiminnan muutos

7 Miksi oppiainelähtöisestä työelämälähtöiseen osaamisperusteisuuteen?
Koulutuksen työelämälähtöisyys/osaavan työvoiman tarve – yhteinen kieli koulutukselle ja työelämälle Opiskelijoille ja työelämälle ilmaistava konkreettisesti mitä osattava koulutuksen jälkeen Huomio opetussisällöistä oppimistuloksiin - mitä osattava koulutuksen ja tutkinnon suorittamisen jälkeen Selkeyttä oppimistulosten/ osaamisen arviointiin – näytöt aidoissa työelämän tilanteissa Tehokkuus ja laatu -oppimistulokset

8 Osaamisperusteisuus TUTKE 2 HE: n perusteluissa
Osaamisperusteisuutta koskevat linjaukset kautta linjan näkyvissä Tavoitteena on: siirtyä vahvempaan osaamisperusteisuuteen vahvistaa ammatillisten tutkintojen osaamisperusteista määrittelyä vahvistaa tutkinnon osiin perustuvaa rakennetta, mikä tukee joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista ja edistää aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi tutkintoa

9 Tutkintojen ja tutkinnon osien mitoitusperusteet
Tutkintojen mitoitusperusteena osaamispiste- ammatillisena peruskoulutuksena suoritettavissa ammatillisissa perustutkinnoissa Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä tai asetuksella yli 180 osp, jos ammattialaa koskeva sääntely sitä edellyttää. Tutkinnon osien mitoitusperusteena osaamispiste Tutkinnon osien osaamispisteet määräytyvät sen mukaan, mikä on niihin sisältyvän osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys suhteessa koko tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin

10 Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opiskelijalla on oikeus saada tutkinnon tai opetussuunnitelman perusteiden ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita vastaava aikaisemmin hankittu osaaminen tunnistetuksi ja tunnustetuksi. Osaamisen tunnustamisella voidaan saada suoritetuksi tutkinnon osia kokonaan tai osittain Myös arkioppiminen tulee tunnistaa -> HOPS:n merkitys korostuu, opettajien arviointi-osaaminen keskeistä ja rakenteiden tulee mahdollistaa joustavat opinpolut

11 Muutoksilla on vaikutuksia
Opiskelijan työhön Opettajan työhön Opinto-ohjaajien työhön Työelämäyhteistyöhön Opetusjärjestelyihin ja hallinnointiin oppilaitoksissa Muutokset otettava haltuun viestinnässä, ajattelussa ja toiminnassa – positiivisesti!

12 ”Muutoksen tulee olla turvallisempi kuin paikalleen jääminen
”Muutoksen tulee olla turvallisempi kuin paikalleen jääminen.” ministeri Lauri Ihalainen KIITOS!


Lataa ppt "Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google