Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus."— Esityksen transkriptio:

1 VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus

2 Koulutusten perusteet keskeinen normi Koulutusten perusteista päättää säädösten mukaan OPH ( perusteet 5/011/2015 ja 6/011/2015, 9.4.2015) Haaste: neljän aiemman koulutuksen yhdistäminen kahdeksi > Miten huomioida neljä erilaista kohderyhmää viisaalla tavalla osaamistavoitteissa? Vanhoissa perusteissakin paljon hyvää ja säilytettävää Koulutuksen perusteet noudattavat ammatillisten tutkintojen perusteiden peruslinjauksia ja rakennetta suurelta osin Perusteet ovat määräys, joita on noudatettava, silti suuri joustavuus ja valinnaisuus

3 Valmentavien koulutusten perusteissa Koulutusten osat – pakolliset ja valinnaiset Osien osaamispisteet ja niiden vaihtelu Osaamistavoitteet (maksimi-ospin mukaan) Opiskelijoiden arviointi Liiteosassa Arvopohja* Koulutuksen tavoitteet Koulutuksen kuvaus* Elinikäisen oppimisen avaintaidot Perusteet OPH:n sivuilla – ei enää painettuja julkaisuja http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnit elmien_ja_tutkintojen_perusteet/valmentavat_koulut us

4 AMMATILLISEEN PERUSKOULUTUKSEEN VALMENTAVA KOULUTUS

5 Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen arvopohja (perusteiden liiteosassa) -Koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen -Jokaisella tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua ammatilliseen koulutukseen sekä -Sijoittuminen koulutuksen jälkeen työhön ja yhteiskuntaan täysivaltaisena kansalaisena -Opiskelijalähtöisyys – HOPS -Yhteisöllisyyden tukeminen, yhdessä toimiminen -Oppimisympäristön turvallisuus -Ihmisoikeuksien ja yksilöiden kunnioittaminen sekä toisten huomioon ottaminen.

6 Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen yleiset tavoitteet -Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseen -Vahvistaa opiskelijan edellytyksiä suorittaa ammatillinen perustutkinto -Tarkoitettu ensisijassa vailla toisen asteen tutkintoa oleville perusopetuksen päättäneille nuorille -Myös aikuiset voivat osallistua, jos tarvitsevat valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen siirtymiseksi * -Mahdollisuus siirtyä kesken koulutuksen suorittamaan ammatillista koulutusta joko ammatillisena peruskoulutuksena tai oppisopimuskoulutuksena, jos valmiudet riittävät

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus, 60 osp VALMA kokonaisuus Ammatilliseen koulutukseen orientoituminen ja työelämän perusvalmiuksie n hankkiminen 10 osp Arjen taitojen ja hyvinvoinnin vahvistaminen 10- 20 osp Työssäoppimiseen ja oppisopimuskoulutuk seen valmentautuminen 10-20 osp Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen 10-30 osp Vapaasti valittavat koulutuksen osat 0-5 osp Ammatillisen perustutkinnon osat tai osa- alueet 0-10 osp

8 Pakollinen koulutuksen osa Ammatilliseen koulutukseen orientoituminen ja työelämän perusvalmiuksien hankkiminen, 10 osp (pakollinen osa) Opiskelijan itsetuntemus Koulutuksen ja ammattien tuntemus Opiskelun (yleis)valmiudet Työelämään, ammatteihin ja oppisopimuskoulutukseen perehtyminen Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ja jatkosuunnitelmat Yllä mainitut kohdat ovat perusteissa tämän osan väliotsikoita

9 Valinnaiset koulutuksen osat = valittava yht. 50 osp Valinnainen koulutuksen osa Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen 10-30 osp Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (suomi/ruotsi/S2/R2/toinen kotimainen/vieras kieli) Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen (myös tieto- ja viestintäteknologia) Yhteiskunnassa tarvittava osaaminen

10 Valinnainen koulutuksen osa Työssäoppimiseen ja oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen, 10-20 osp Ammattialojen ja työelämän syvempi tuntemus Omien valmiuksien selkiyttäminen toimia eri ammateissa, työelämässä ja työssäoppimisessa työpaikoilla Kokemuksien hankkiminen oppisopimuskoulutuksesta vaihtoehtona

11 Valinnainen koulutuksen osa Arjen taitojen ja hyvinvoinnin vahvistaminen, 10-20 osp -Arjen toimintoihin ja kodin hoitamiseen liittyvien tietojen ja taitojen vahvistaminen -Valmiudet omassa elämässä selviytymiseen ja osallisuuteen yhteiskunnassa -Kuluttaja- ja talousosaamisen kehittäminen -Omasta toimintakyvystä huolehtiminen -Vapaa-ajan vietto, taide,, kulttuurin, kädentaidot, liikunta, sosiaaliset suhteet

12 Valinnainen koulutuksen osa Ammatillisen perustutkinnon tutkinnon osat tai osa-alueet, 0-10 osp -Ammatillisten tai yhteisten tutkinnon osien osia tai osa-alueita -Osaamisen tunnustaminen jatkossa

13 Valinnainen koulutuksen osa Vapaasti valittavat koulutuksen osat, 0-5 osp -Vahvistusta urasuunnitteluun -Lisävalmiuksia ammatillisiin opintoihin -Kieliopintoja maahanmuuttajille? -Paikallinen/alueellinen tarjonta -Voivat koostua yhdestä tai useammasta osasta

14 Opiskelijan arviointi ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavassa koulutuksessa Osaamisen arviointiasteikko: Uusi VnA 329/2015 § 10: Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavassa koulutuksessa osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty Perusteissa kriteerit, joiden mukaan hyväksytään Voi täydentää sanallisella arvioinnilla – myös kielitaso! Jos valmentavaan koulutukseen sisältyy ammatillisen perustutkinnon tutkinnon perusteiden mukaisia tutkinnon osia tai osa-alueita, käytetään asteikkoa kiitettävä (3), hyvä (2), tyydyttävä (1). Myös ammattiosaamisen näyttö. Arviointi

15 TYÖHÖN JA ITSENÄISEEN ELÄMÄÄN VALMENTAVA KOULUTUS

16 Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen arvopohja (liiteosassa) Ihmisyys, jokaiselle kuuluva ihmisarvo ja oikeus hyvää elämään Tasa-arvoisuus, suvaitsevaisuus, erityisyyden kunnioitus ja itsemääräämisoikeus Yksilöllisyys, samalla tuetaan yhteisöllisyyttä Opiskelija on oman elämänsä aktiivinen, tavoitteisiinsa pyrkivä asiantuntija, jota tuetaan ja ohjataan ottamaan vastuuta opiskelustaan ja ihmisenä kasvamisestaan Opiskelijoilla yhdenvertainen oikeus opetukseen ja oppimiseen Mahdollisuus hyvään elämään ja elinikäiseen oppimiseen Fyysisen ja sosiaalisen ympäristön esteettömyys Arvopohja

17 Työhön itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen yleistavoite -Antaa sairauden ja vamman vuoksi erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille henkilökohtaisten tavoitteiden ja valmiuksien mukaista opetusta ja ohjausta -Opiskelija löytää työn ja toimeentulon, asumisen, vapaa- ajan ja kuntoutumisen osalta ratkaisun hyvään ja itsenäiseen elämään -Tavoitteena on pääsääntöisesti muu kuin ammatillisen perustutkinnon suorittaminen -Koulutus toteutetaan aina erityisopetuksena ja opiskelijalle laaditaan HOJKS -Edistää moniammatillisesti ja monialaisesti kokonaiskuntoutusta (pedagoginen kuntoutus!)

18 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus, 60 osp Pakollisia yhteensä 40- 60 ospia TELMA kokonaisuus Toimintakyvyn vahvistaminen 15 - 25 osp Valinnaiset koulutuksen osat 0 - 20 osp Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen 10 - 15 osp Työelämään valmentautuminen 15 - 20 osp

19 Pakollinen osa 1 Pakollinen koulutuksen osa Toimintakyvyn vahvistaminen 15 - 25 osp -Toimintakyvyn kartoitus -Liikunta, liikkuminen ja motoriset taidot -Itsetuntemus ja sosiaaliset taidot -Vapaa-ajan toiminta -Yhteiskuntatietous ja kansalaistaidot

20 Pakollinen osa 2 Pakollinen koulutuksen osa Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen 10 - 15 osp -Oppimaan oppiminen -Viestintä, vuorovaikutus, kommunikaatio -Tietotekniikka ja tiedonhankintataidot -Matematiikan taidot

21 Pakollinen osa 3 Pakollinen koulutuksen osa Työelämään valmentautuminen 15-20 osp -Työelämävalmiudet -Työtehtäviin tutustuminen käytännössä -Valmentautuminen työtehtävien suorittamiseen -Valmentautuminen työelämään -Työyhteisön toimintaohjeiden mukaan toimiminen -Käytännön työtehtävät, menetelmät, työturvallisuus -Työllistymisen ja työn tekemisen tukitoimien hyödyntäminen

22 Valinnainen koulutuksen osa Valinnaiset koulutuksen osat 0-20 osp -Tukevat ammatillista kasvua, hyvinvointia ja kuntoutumista -Työelämään valmentautumista, harrastuksia, muita opintoja -Tukevat koulutuksen tavoitteita ja jatkosuunnitelmia

23 Opiskelijan arviointi työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa Uusi VnA 329/2015 § 10: Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa osaaminen arvioidaan sanallisesti. Jos valmentavaan koulutukseen sisältyy ammatillisen perustutkinnon tutkinnon perusteiden mukaisia tutkinnon osia tai osa-alueita, käytetään asteikkoa kiitettävä (3), hyvä (2), tyydyttävä (1) > Opiskelijan osaamista verrataan aina koulutuksen perusteiden pohjalta laadittuihin opiskelijan henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin. + Tarvittaessa arviointia voidaan täydentää kuvallisella arvioinnilla Arviointi

24 Perusteista eteen päin o Uudistuksen toimeenpanoon valmistautuminen ja koulutusten käynnistäminen tapahtui vauhdilla! o Nyt yhteistyön tiivistys ja uudet mallit käyttöön – koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmat o Viime hetkellä lisäys ammatillisen aikuiskoulutuksen lakiin: Opiskeluvalmiuksia parantavat opinnot osana näyttötutkintoon valmistavaa koulutusta ( aikuisille ja jo tutkinnon suorittaneille) o OPH ei määrää näiden opintojen perusteita, eikä siihen ole erillisrahoitusta

25 Osaamisperusteisuutta vahvistavat muutokset Terminologiaa yhtenäistetty ja täsmennetty Koulutuksen perusteet määritelty osaamisperusteisesti Koulutuksen perusteita pelkistetty: keskitytään osaamiseen ja sen arviointiin Koulutuksen perusteissa : pakollisuus = yhteinen osaamisperusta, valinnaisuus = yksilölliset polut Osaamisen arviointi osaamisen laadunvarmistusta

26 Osaamisperusteisuutta vahvistavat muutokset Opiskelijan osaaminen ja sen kehittymisen tuki keskiöön Määrällisestä ja ajalla mitattavasta suorittamisesta osaamisen kerryttämiseen Mitoitusperustetta muutettu: mitoitus osaamispisteinä, jotka mittaavat osaamisen laajuutta, eivät aikaa Valmentavan koulutuksen laajuus on 60 osaamispistettä Vuoden aikana keskimäärin saavutettu osaaminen vastaa 60 osaamispistettä.

27 Todistukset valmentavien koulutusten jälkeen OPH:n määräys 90/011/2014, muutos 15.6.2015 (mm. lisätty valmentavat koulutukset) Todistuksiin ja niiden liitteisiin merkittävät tiedot ammatillisessa peruskoulutuksessa Todistus suoritetusta koulutuksesta Suoritetut koulutuksen osat ja niiden arvosanat Todistuksen allekirjoittaa koulutuksen järjestäjä Jos mukana ammatillisia tutkinnon osia, annetaan myös todistus ammattiosaamisen näytöistä Todistus suoritetuista koulutuksen osista Jos opiskelija eroaa kesken koulutuksen tai pyytää välillä todistuksen > Molempiin todistuksiin liitteeksi ote opintosuoritusrekisteristä tms.

28 Todistusten tiedot ja todistusten mallit Opetushallituksen määräys todistuksiin merkittävistä tiedoista – http://www.oph.fi/download/162471_90_011_2014_muu_ maarays_01082015.pdf Ja todistusmallit: http://www.oph.fi/julkaisut/2015/todistusmallit_2015_am matilliset_perustutkinnot_ja_valmentavat_koulutukset http://www.oph.fi/julkaisut/2015/todistusmallit_2015_am matilliset_perustutkinnot_ja_valmentavat_koulutukset

29 Muut määräykset (koskevat myös valmentavia) Kodin ja oppilaitoksen yhteistyön ja opiskelijahuollon keskeiset periaatteet sekä opetustoimeen kuuluvan opiskelijahuollon tavoitteet ammatilliseen perustutkintoon valmentavissa koulutuksissa/Opiskeluhuoltosuunnitelman laatiminen ammatilliseen perustutkintoon valmentavissa koulutuksissa Määräys 94/011/2014 Suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista ammatillisessa peruskoulutuksessa Määräys 92/011/2014

30 Kokemuksia valtionavustushankkeista 2013-15 OPH tuki uudistuksen taustatyötä valtionavustuksilla Vuonna 2013 kaksi Valma-hanketta (Oulun seudun kky ja Turun kaupunki) Myös Salpauksen Opsostartti sivusi asiaa Yhteisiä tuloksia : Valman alueellinen yhdenmukaistaminen Opintopolkumallisen rakenteen kehittäminen Opiskelijoiden riittävä ohjaus prosessin eri vaiheissa -- tutkintokoulutukseen siirtymisen tuki Eri sidosryhmien välisen toimivan alueellisen yhteistyön varmistaminen, tiedottaminen, esitteet Lisää tietoa oppisopimuksesta, integrointia työelämään

31 Uudet valtionavustukset 2015-16 valmentaviin Haku oli keväällä 2015, päätökset tehtiin 6/2015 Tavoite: tukea valmentavan koulutuksen perusteiden käyttöönottoa ja toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmien tekoa Opiskelijoiden yksilöllisen tuen tarve, joustavuus, yhteistyö tutkintokoulutuksen kanssa, inklusiivisuus Hopsit ja jatkosuunnitelmat keskiössä Hakemuksia tuli 10, myönteinen päätös viidelle (Validia Ammattiopisto, Keskuspuiston ao, Jyväskylän kky, Seinäjoen kky, Tampereen kaupunki) Va- tapaaminen 2.10.2015 + muu verkostoituminen!

32 Hyvää valmentavien koulutusten toteutusta ja lukuvuotta 2015-16! Kiitos!


Lataa ppt "VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google