Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena"— Esityksen transkriptio:

1 Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Aloitustilaisuus Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus –yksikön päällikkö, opetusneuvos

2 Ammatillisen koulutuksen valtionavustusten tavoitteet ja periaatteet
Tukevat kansallisen koulutuspolitiikan ja tulossopimuksen toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien tarpeiden ja valtakunnallisten tavoitteiden yhteensovittamista. Tavoitteena on saada aikaan pysyviä toiminnallisia ja/tai rakenteellisia muutoksia ja parannuksia. Toiminnassa suositaan laajoja, kokoavia ja verkostomaisia hankkeita. Syntyvien tuotosten laatuun ja levittämiseen kiinnitetään huomiota. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Laadulliset ja määrälliset tavoitteet Toimeenpano toteuttamisohjelmina hankeryhmittäin

3 Ammatillinen peruskoulutuksen ajankohtaiset muutokset
Toimintaympäristön ja ohjausjärjestelmien muutokset Koulutuksen järjestäjäverkon kehittäminen ja koulutustarjonta – työryhmän linjaukset ja päätökset –voimaan Rahoitusjärjestelmän uudistaminen – HE –tulossa lausunnolle –säädökset voimaan ?, rahoitussäädökset 2017 käytössä – taloustilanne ja leikkaukset Tutkintojärjestelmän ja perusteiden muutokset / eperusteet - säädökset, tutkinnon perusteet ja muut määräykset 2014 - voimaan Muutokset hakijoissa ja opiskelijoissa Koulutustakuu ja syrjäytymisen ehkäisy 2013-hankkeet, vakiinnuttaminen 2017 Hakuvelvollisuus/ oikeus koulutuspaikkaan tai vastaavaan – ei oppivelvollisuuus Opiskelijavalintaperusteiden ja -järjestelmän muutokset voimaan 2013, tarkistuksia 2014? Valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen –säädökset/ koulutusten perusteet 2014, voimaan

4 Ammatillisen koulutuksen kehittämisen ajankohtaisia tavoitteita
Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen ja koulutustakuu Erilaisten lähtökohtien tasaaminen – perusopetus -valmentavien koulutusten asemointi ja kehittäminen Joustavuus, kansainvälisyys-yksilöllisten opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen - eops /ehops Työelämälähtöisyys, osaamisperusteisuus, joustavuus, reagoivuus - tutkintojärjestelmän, perusteiden ja koulutuksen järjestäjien toiminnan lähtökohdaksi Työvaltaisen koulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen – erilaiset nuoret ja työmarkkinat Oppimisympäristöjen monipuolistaminen, opiskelijoiden hyvinvointi ja koulutuksen laatu

5 Ammatillisen koulutuksen kehittämisen kokonaisuus
Tutkintojärjestelmän ja perusteiden kehittäminen ja e-perusteet opiskelijavalinnan muutokset Joustavien opinto- ja tutkinnon suorittamispolkujen rakentaminen Valmentavat koulutukset Työvaltainen koulutus, oppisopimus, monipuoliset oppimisympäristöt – Koulutuksen järjestäjäverkon kehittäminen Rahoitusjärjestelmän ja opintotukijärjestelmän kehittäminen Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja moniammatillinen ohjaus – ohjauspalvelut ja opiskelijahuolto Ammatillisen peruskoulutuksen saavutettavuuden ja läpäisyn parantaminen – Ammattiosaajia – työelämään Yleissivistys Jatko-opintovalmiudet Laadukas ja tehokas toiminta – Laatustrategian toimeenpano

6 Tutkintojärjestelmän kehittämisen tahtotila (TUTKE 2) – HE 20.3.2014
joustavuus valinnaisuus yksilölliset opinto- ja tutkintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen osaamis-perusteisuus työelämä-lähtöisyys reagointikyky selkeys johdon-mukaisuus hahmottuminen kokonaisuutena

7 Osaamisperusteisuus ja TUTKE2
Osaamisperusteisuus todeksi – osaaminen keskiöön -mitä muutoksia tuo? Osaamisperusteisuus ja TUTKE2 Säädökset ja muut ohjausjärjestelmät Koulutuksen järjestäjä / toiminnan ohjaus –Strateginen taso/ operationaalinen taso Tutkinto -osaamiskokonaisuus Tutkinnon perusteet Muut määräykset Koulutuksen järjestäjän ops Osaamisala -käsite Oppimis-opetus-, ohjaus- ja arviointi prosessit Tutkinnon muodostuminen osaamisperusta/ yhteinen/valinnaisuus Osaamispisteet tutkintojen ja tutkinnon osien mitoituksena Ohjaus, opetus, työssäoppiminen - osaamisen hankinta Tutkinnon tavoitteet – osaaminen ja ammattitaito Osaamisperusteiset tutkinnon osat, ammattitaitovaatimukset ja arviointi Osaamisen arviointi toimintakokonai-suuksien hallinta

8 Tutkintojärjestelmän ja perustutkinnon perusteiden laadukas toimeenpano ajankohtaista
Toimeenpanon laatu varmistettava hyvällä valmistautumisella Tarvitaan sekä ajattelutavan muutosta että toimintaprosessien ja toiminnan muutosta, jotta mm. osaamisperusteisuus, joustavat opintopolut jne toteutuvat On varmistettava, etteivät myöskään muut ohjausjärjestelmien muutokset pääse vaikuttamaan opiskelijoiden saavuttaman ammattitaidon laatua – se on kohtalokasta sekä opiskelijoiden työllistymisen että työelämän kannalta

9 Opetushallituksen määräysten aikataulu
Lait ja asetukset tulossa 9/2014 ja sen jälkeen OPH voi antaa niihin perustuvat omat määräykset OPH:n määräykset olleet jo lausunnolla ja niiden perusteella tehty tarkistuksia ja muutoksia ja valmius antaa määräykset on Jos em. aikataulu pitää OPH antaa perustutkintojen perusteet (52) ja muut määräykset (5) 10/2014, jotta koulutuksen järjestäjät voivat jatkaa toimeenpanon valmistelua määräykset huomioon ottaen. Toimeenpano ( koskee kaikkia opiskelijoita

10 Tutkinnon perusteiden ja muiden määräysten muutokset voimaan
voimaan tulevat perustutkintojen perusteiden tutkintokohtaiset määräykset 52 ammatillisesta perustutkinnosta (TUTKE 2-linjausten mukaiset ja muut vain välttämättömät muutokset) voimaan tulevat Opetushallituksen toimivaltaan kuuluvat muut määräykset (5kpl) voimaan tulevat ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen perusteet sekä itsenäiseen elämään ja työhön valmentavan koulutuksen perusteet

11 Erillisistä hankkeista – osaksi perustoimintaa
Hankkeissa kehitettyjen toimien ja ammatillisen peruskoulutuksen kehittämistoimien muodostettava kokonaisuus – valtionavustushankkeet eivät saa jäädä erilliseksi Hanketoiminnasta pysyvään toimintaan – johdon ja koko henkilöstön yhteinen tehtävä Koulutuspoliittiset linjaukset ja päätökset – koulutuksen järjestäjien strategiset valinnat ja kaikkien toimijoiden toiminta tukemaan onnistumista koulutustehtävässä ja laajemmin ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallisessa tehtävässä

12 Valtionavustukset ovat keskeinen osa koulutuspoliittisten tavoitteiden toimeenpanoa
Koulutuksen järjestäjien tasolla eri hankeryhmien valtionavustuksilla tuettu kehittämistoiminta tärkeä saada tukemaan perustoimintaa ja uudistusten toimeenpanoa Miten koulutuksen järjestäjittäin ja koulutuksen järjestäjät yhdessä voivat varmistaa toiminnan uudistumisen ja uudistusten pysyvyyden

13 Valtionavustukset kehittämisen välineenä Vuonna 2014 - 12 157 000 euroa
Työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittäminen Joustavien opintopolkujen kehittäminen Opiskelijan / tutkinnon suorittajan hyvinvointi Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt euroa jatkohaku syksyllä Ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen euroa Opiskelijahuoltolain toimeenpanon tuki euroa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet euroa jatkohaku syksyllä Maahanmuuttajien ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen euroa Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen euroa haku syksyllä Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen euroa Osaamisperusteisten tutkinnon perusteiden toimeenpano euroa Svenskspråkig yrkesutbildning euroa Uudistettujen valintaperusteiden toimeenpanon tuki euroa jatkohaku syksyllä Laatustrategian toimeenpanon tuki euroa haku syksyllä Alkuperäiskarjan hoidon tuki kahdelle opetusmaatilalle euroa Uudet valmentavat koulutukset euroa haku syksyllä Urheilijoiden ammatillisen peruskoulutuksen järjestäminen euroa haku syksyllä euroa euroa Tukea ajankohtaisiin ammatillisen koulutuksen kehittämiskohteisiin

14 KIITOS


Lataa ppt "Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google