Aulis Alanen –symposium Tampere

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Pro-Skillsin taustafilosofia
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Esimerkki koulutuksesta, joka koostuu alemmasta korkeakoulututkinnosta ja useammasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta Käsitteiden perusta lähtee yksinkertaisesti.
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Oppimisorientaatioita
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
( Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Kirjallisuuden käsitteitä
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Vanhempainilta
Arviointi voi olla luonteeltaan
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Matematiikan oppimisvaikeudet
Esityksen transkriptio:

Aulis Alanen –symposium Tampere 16.-17.8.2004 Eero Pantzar Tampereen yliopisto Ei-formaali ja informaali elinikäisen oppimisen tulkinnoissa Aulis Alanen –symposium Tampere 16.-17.8.2004

Ei-formaali ja informaali elinikäisen oppimisen tulkinnoissa 1. Aulis ja elinikäisen oppimisen muodot 2. Käsitteitä ja tulkintoja - elinikäisen oppiminen ja opiskelu vs. koulutus ja koulutuspolitiikka 3. Unescosta Euroopan Unioniin 1960 –luvun globaalin hyvinvoinnin pyrkimyksistä 2000 –luvun kilpailukykyyn globaalin talouden markkinoilla. Inhimillisen kasvun pyrkimyksistä taloudellisen kasvun ikeeseen 4. Tulkintojen harhapolut ja harhautukset

Aulis ja elinikäisen oppimisen muodot Ne muodot, joissa oppimista ihmisen eliniän mittaan tapahtuu, voidaan jakaa muodolliseen elin organisoituun kasvatukseen, informaaliseen kasvatukseen ja satunnaisoppimiseen. Kasvatus jakautuu muodolliseen, kasvatukseen erikoistuneiden instituutioiden harjoittamaan eriytyneeseen opintojen organisoimiseen (muodollinen koulutusjärjestelmä) ja informaaliseen kasvatukseen eli erilaisten instituutioiden ja yhteisöjen tietoiseen kasvatukselliseen vaikuttamiseen, joka ei ainakaan järjestelmällisesti eikä jatkuvasti sisällä eriytyneiden opintojen organisoimista Satunnaisoppiminen on tietoisen kasvatuksellisen ohjauksen ja järjestettyjen oppimistilaisuuksien ulkopuolella tapahtuvaa jokapäiväisen elämän mitä moninaisimmissa tilanteissa tapahtuvaa oppimista

UNESCO:n elinikäisen kasvatuksen käsitteen perusajatuksena on läpi yksilön elämänajan jatkuvan muodollisen, vapaamuotoisen ja informaalisen oppimisen ja sitä edistävien kasvatuksellisten toimintojen vertikaalinen ja horisontaalinen yhdistäminen (AA) Kasvatuspolitiikan ohjaava periaate: Jokaisen yksilön on kyettävä jatkamaan oppimista koko elämänsä ajan. Elinikäisen kasvatuksen ajatus on oppimisyhteiskunnan peruskivi. … Toisin sanoen elinikäinen kasvatus ei ole kasvatusjärjestelmä vaan periaate, jolle järjestelmän yleinen organisaatio rakentuu ja jonka sitten pitäisi olla kehityksen jokaisen erillisen osan pohjana Learning to Be teoksesta: ”Asteikon äärimmäisessä päässä on laaja joukko informaatio- ja kasvatustarkoituksia palvelevia tiedotusvälineitä, kuten informaatiokeskukset, radio, televisio, kirjastot ja sanomalehdet, joista yksilöt valitsevat ohjelmia omien henkilökohtaisten tarpeidensa ja kiinnostuksensa mukaan.”

Oppimisympäristöt – elinikäisen oppimisen kentät Organisoidussa opetuksessa ja opiskelussa oppimisympäristöllä tarkoitetaan opiskelun ja oppimisen fyysisten, henkisten ja oppimateriaalien muodostamien puitteiden ja edellytysten kokonaisuutta sekä siihen kuuluvia oppimistavoitteita tukevia aktiviteetteja Oppimisympäristöillä laajasti tarkoitetaan kaikkia niitä paikkoja, tapahtumia ja prosesseja, joilla on välitöntä tai välillistä merkitystä yksilön oppimista edistävien ainesten tuottamisessa riippumatta siitä, liittyykö tilanteeseen yksilön tai ulkopuolisen toimijan tarkoituksellisia oppimisaikomuksia tai onko oppija samanaikaisesti tietoinen tilanteen merkityksestä oppimiselleen.

Elinikäisen oppimisen (Lifelong learning) peruskäsitetulkinnat oppimisen käsitteen tulkinnan kautta oppiminen yksilön kognitiivisena prosessina oppiminen opiskeluna – em. prosessia tukevana yksilön työnä oppiminen opetustoimenpiteinä kohteena opiskeleva yksilö oppiminen koulutuspolitiikan näkökulmasta UNESCO: Lifelong education Elinikäinen kasvatus OECD: Recurrent education Jaksottaiskoulutus Euroopan Neuvosto: Permanent education Jatkuva koulutus Euroopan Unioni Lifelong learning Elinikäinen oppiminen

Kahdenlaista elinikäistä oppimista Unescolainen ajattelu 1960-luvulta Tarkasteli ihmiskuntaa kokonaisuutena, maailmaa globaalista perspektiivistä, oppimista inhimillisen (ihmisen) kasvun välineenä ja edistäjänä näki kaikki oppimisen muodot (myös formaalin ulkopuolella) arvokkaina 2000-luvun lifelong learning –ideologia Katselee maailmaa blokkeina, näkee maailman globaalista talouden näkökulmasta, arvottaa opiskelun (oppimisen) kilpailukykyä edistävyyden näkökulmasta korostaa mitattavaa ja arvioitavaa (ns. laatuhaku) oppimista

Tulkintojen harhapolut ja harhautukset (Elinikäisen) oppimisen käsitteen epätarkka käyttö: oppimisen, opiskelun, opetuksen ja koulutuksen keitos Formaalin, ei-formaalin, informaalin ja satunnaisen monitulkintaisuus – toisaalta, onko sillä sittenkään aina niin väliä Opitun tunnustamisen jahtaaminen – mitä, miksi ja kenen pitäisi tunnustaa (ei-formaali, informaali tai satunnainen) (Laadun) arvioinnin pyrkimysten mielekkyyden kysymys, erityisesti formaalin ulkopuolella Inhimillisten roolien (yksilö, yhteisön jäsen, työntekijä…) painotusten kiistanalainen suunta opitun arvottamisen kautta Yleinen sokeus informaation, tiedon ja oppimisen muuttuvien kenttien suhteen (erityisesti informaalin oppimisen osalta)