Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ"— Esityksen transkriptio:

1 DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Jari Mäntyvaara

2 TARINA Mitä tapahtuu? Alkutilanne -> Lopputilanne?
Tarinan voi kertoa muutamalla lauseella

3 JUONI Juoni tekee tarinan uskottavaksi.
Juoni on hyvä, jos siihen ei voi lisätä mitään tai siitä ei voi poistaa mitään kokonaisuuden kärsimättä. Mitä kerrotaan ja mitä jätetään kertomatta. Missä järjestyksessä kerrotaan. Mikä on tapahtumien suhde toisiinsa.

4 EKSPOSITIO ELI JOHDANTO
Johdattaa sisään näytelmän/elokuvan maailmaan Esitellään ”maailma”, tyylilaji, keskeiset henkilöt ja teemat Paljon informaatiota, mutta ei liikaa! Mielenkiintoinen, herättää kysymyksiä joihin katsoja haluaa saada vastauksen Kesto noin viidennes normaalimittaisen elokuvan kestosta Juoni ei juurikaan etene

5 TOIMINNAN SUUNTA Mitä henkilö haluaa? Mihin pyrkii?
Välitavoitteita matkalla kohti varsinaista päämäärää Esteet aiheuttavat jännitteen Toiminnan suunta muuttuu, kun tavoite on saavutettu tai se havaitaan mahdottomaksi saavuttaa = käänne

6 KÄÄNNE Käänteessä toiminnan suunta muuttuu: henkilö asettaa itselleen uuden tavoitteen Parhaimmillaan looginen mutta yllättävä Perustuu todennäköisyyteen tai välttämättömyyteen Olennainen osa juonta

7 PÄÄHENKILÖ Jonka ristiriita on suurin
Jonka ongelmaa näytelmä tai elokuva käsittelee Jolle tarina tapahtuu Kulkee läpi tapahtumien alusta loppuun Johon katsoja samaistuu Jonka ratkaisu käynnistää toiminnan Joka muuttuu tai jonka luulisi muuttuvan (komedia) eniten

8 RISTIRIITA/ONGELMA SAA HENKILÖN TOIMIMAAN!
Ulkoinen (olosuhteissa): ”Haluan, että hän eroaa, jotta voin saada hänet!” Sisäinen: ”Haluan rakkautta!” Onko päähenkilön ongelma kiinnostava? Onko ristiriita/ongelma riittävän suuri, jotta saadaan aikaan kiinnostavaa draamaa? (ns. draamallinen tarve) Yhteys aiheeseen???

9 LUONNE Aristoteles: ”Luonteet syntyvät toiminnasta.”
Henkilö paljastaa luonteensa toiminnan kautta Katsoja ajattelee: ”Koska hän toimii noin, hän on luonteeltaan tuollainen.” Perusristiriita/ongelma liittyy usein päähenkilön luonteeseen

10 AIHE Inhimilliseen todellisuuteen sisältyvä asia, ilmiö tai ongelma, jota näytelmä tai elokuva käsittelee Laajempi ja abstraktimpi käsite kuin teema Voidaan usein pukea kysymyksen muotoon Liittyy yleensä päähenkilön ongelmaan Ohjaajalle aihe voi olla eri kuin käsikirjoittajalle, ts. ohjaaja valottaa materiaalia eri näkökulmasta

11 TEEMA/TEEMAT Teemat liittyvät aiheeseen
Varioituvat elokuvan aikana eri henkilöissä ja tapahtumissa Sivuhenkilöt saattavat edustaa jotakin tärkeää teemaa, ts. joku tärkeä teema henkilöityy jossakin roolihahmossa Esim. yksinäisyys, vallanhimo, kosto, mustasukkaisuus, väkivaltaisuus, vapaus, yhteisöllisyyys jne. Teema <--> Vastateema

12 KOHTAUS Ajallisesti ja paikallisesti rajattu tilanne
Juonen osa, kuljettaa sitä eteenpäin Kohtauksen aikana jokin muuttuu tai paljastuu joksikin muuksi Kohtauksissa juoni tiivistetään toiminnallisiksi tilanteiksi Kustakin kohtauksesta pitäisi olla löydettävissä käänne Eräs rakennemalli: Esittely - kehittely - ratkaisu

13 KOHTAUKSEEN LIITTYVIÄ KYSYMYKSIÄ
Mitä kohtauksessa tapahtuu? Mikä muuttuu/paljastuu miksi? Mikä on sen merkitys juonen kannalta? Missä tapahtuu? Milloin tapahtuu? Kenen kohtaus, ketä valotamme?

14 TÄSSÄPÄ NÄITÄ JO OLIKIN...


Lataa ppt "DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google