Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Jouni Välijärvi, professori Jyväskylän yliopisto Koulutuksen tutkimuslaitos TAITAJA 2017 Helsinki
2
SULJETUSTA AVOIMEEN TIETO
Salatiedosta tiedon tuottamiseen Sulkakynästä Wikipediaan Yksityisestä jaettuun Yhdestä totuudesta kilpaileviin käsityksiin Vastaanottamisesta kriittiseen jalostamiseen Elitismistä kaikille kuuluvaan Säilyttävästä uudistavaan Kansallisesta globaaliin Koulutuksen tutkimuslaitos
3
PEDAGOGIIKAN UUDISTUMISEN VÄLTTÄMÄTTÖMYYS
Koulu, työ ja maailma oppimisen ympäristöinä Opiskelutaidot, kriittisyys, etiikka Koulun todellisuus – nuorten todellisuus Kouluoppimisen mielekkyys ja tarkoitus Vuorovaikutteinen oppiminen Koulu yhteisönä Johtajuus Oppimisen tuki Opettajan muuttuva tehtäväkuva Koulutuksen tutkimuslaitos
4
ELINIKÄINEN JA ELÄMÄNLAA- JUINEN OPPIMINEN
Opiskelun perustaitojen hallinta Omien oppimistarpeiden tunnistaminen Oppimismahdollisuuksien tunnistaminen: formaalit, informaalit Intohimo ja oppimisen mielekkyys Oppimisen yksilöllisyys ja kontekstuaalisuus; yksilölliset oppimispolut, suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus Oppimisen tuki ja ohjaus – syrjäytymisen riskien ehkäisy Koulutuksen tutkimuslaitos
5
Koulutuksen tutkimuslaitos
OECD-maat 2015: Lukutaito 493, Matematiikka 490, Luonnontiede 493 Koulutuksen tutkimuslaitos
6
Koulutuksen tutkimuslaitos
7
PSIG: Peking, Shanghai, Jiangsu, Guangdong
9
PSIG: Peking, Shanghai, Jiangsu, Guangdong
12
Koulutuksen tutkimuslaitos
LUONNONTIETEEN PISTEMÄÄRIEN JAKAUMA, PISA2015 133 249 317 Koulutuksen tutkimuslaitos
13
Koulutuksen tutkimuslaitos
14
Koulutuksen tutkimuslaitos
OPPILAAN YLEINEN TYYTYVÄISYYS ELÄMÄÄ Koulutuksen tutkimuslaitos
15
Koulutuksen tutkimuslaitos
TYTTÖJEN JA POIKIEN TYYTYVÄISYYS ELÄMÄÄN Koulutuksen tutkimuslaitos
16
Koulutuksen tutkimuslaitos
17
Koulutuksen tutkimuslaitos
18
Koulutuksen tutkimuslaitos
19
TAPAHTUU AINAKIN JOILLAIN LUONNON- TIETEIDEN TUNNEILLA (%)
Suomi OECD Oppilaille annetaan tilaisuuksia selittää omia ajatuksiaan Oppilaat tekevät laboratoriossa käytännön kokeita Oppilaiden edellytetään väittelevän luonnontieteiden kysymyksistä. Oppilaita pyydetään tekemään johtopäätöksiä tekemästään kokeesta. Opettaja selittää, miten jotakin luonnontiedeaineisiin liittyvää Ideaa voidaan soveltaa useisiin eri ilmiöihin (esim. esineiden Liike, aineet, joilla on samanlaisia ominaisuuksia). Oppilaat saavat itse suunnitella omat kokeensa Tutkimuksista käydään väittelyä luokissa Opettaja esittää selkeällä tavalla luonnontieteellisten käsitteiden keskeisen aseman elämässämme. Oppilaita pyydetään suorittamaan tutkimus omien ideoidensa 42 63 testaamiseksi. Koulutuksen tutkimuslaitos
20
Koulutuksen tutkimuslaitos
KEHITTYVÄ OPPILAITOS Asiantuntijoiden yhteisö Tietoisuus tavoitteista ja tuloksista – opetussuunnitelma Oppilaiden osallisuus Avoimuus ja aloitteellisuus ympäröivään yhteisöön Johtajuuden kehittäminen Kehittämistä tukeva arviointikulttuuri: itsearviointi, vertaisarvointi Ennakoiva ja vuorovaikutteinen viestintä Koulutuksen tutkimuslaitos
21
SIVISTYS KOULUTUKSEN TAVOITTEENA
Sivistys on itseisarvo Itsetuntemus, itsetunto Valmius huolehtia omasta itsestä ja löytää paikkansa maailmasta Valmius toimia täysivaltaisena yhteisön jäsenenä Yhteiskunnan osaamispotentiaalin aktivointi Sivistys vs. kompetenssit koulutuksen tavoitteena Koulutuksen tutkimuslaitos
22
”Nopeasti muuttuvassa maailmassa ei ole niin
tärkeää mitä opiskelet, kunhan teet sen kunnolla”
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.