Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus"— Esityksen transkriptio:

1 Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Jouni Välijärvi, professori Jyväskylän yliopisto Koulutuksen tutkimuslaitos TAITAJA 2017 Helsinki

2 SULJETUSTA AVOIMEEN TIETO
Salatiedosta tiedon tuottamiseen Sulkakynästä Wikipediaan Yksityisestä jaettuun Yhdestä totuudesta kilpaileviin käsityksiin Vastaanottamisesta kriittiseen jalostamiseen Elitismistä kaikille kuuluvaan Säilyttävästä uudistavaan Kansallisesta globaaliin Koulutuksen tutkimuslaitos

3 PEDAGOGIIKAN UUDISTUMISEN VÄLTTÄMÄTTÖMYYS
Koulu, työ ja maailma oppimisen ympäristöinä Opiskelutaidot, kriittisyys, etiikka Koulun todellisuus – nuorten todellisuus Kouluoppimisen mielekkyys ja tarkoitus Vuorovaikutteinen oppiminen Koulu yhteisönä Johtajuus Oppimisen tuki Opettajan muuttuva tehtäväkuva Koulutuksen tutkimuslaitos

4 ELINIKÄINEN JA ELÄMÄNLAA- JUINEN OPPIMINEN
Opiskelun perustaitojen hallinta Omien oppimistarpeiden tunnistaminen Oppimismahdollisuuksien tunnistaminen: formaalit, informaalit Intohimo ja oppimisen mielekkyys Oppimisen yksilöllisyys ja kontekstuaalisuus; yksilölliset oppimispolut, suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus Oppimisen tuki ja ohjaus – syrjäytymisen riskien ehkäisy Koulutuksen tutkimuslaitos

5 Koulutuksen tutkimuslaitos
OECD-maat 2015: Lukutaito 493, Matematiikka 490, Luonnontiede 493 Koulutuksen tutkimuslaitos

6 Koulutuksen tutkimuslaitos

7 PSIG: Peking, Shanghai, Jiangsu, Guangdong

8

9 PSIG: Peking, Shanghai, Jiangsu, Guangdong

10

11

12 Koulutuksen tutkimuslaitos
LUONNONTIETEEN PISTEMÄÄRIEN JAKAUMA, PISA2015 133 249 317 Koulutuksen tutkimuslaitos

13 Koulutuksen tutkimuslaitos

14 Koulutuksen tutkimuslaitos
OPPILAAN YLEINEN TYYTYVÄISYYS ELÄMÄÄ Koulutuksen tutkimuslaitos

15 Koulutuksen tutkimuslaitos
TYTTÖJEN JA POIKIEN TYYTYVÄISYYS ELÄMÄÄN Koulutuksen tutkimuslaitos

16 Koulutuksen tutkimuslaitos

17 Koulutuksen tutkimuslaitos

18 Koulutuksen tutkimuslaitos

19 TAPAHTUU AINAKIN JOILLAIN LUONNON- TIETEIDEN TUNNEILLA (%)
Suomi OECD Oppilaille annetaan tilaisuuksia selittää omia ajatuksiaan Oppilaat tekevät laboratoriossa käytännön kokeita Oppilaiden edellytetään väittelevän luonnontieteiden kysymyksistä. Oppilaita pyydetään tekemään johtopäätöksiä tekemästään kokeesta. Opettaja selittää, miten jotakin luonnontiedeaineisiin liittyvää Ideaa voidaan soveltaa useisiin eri ilmiöihin (esim. esineiden Liike, aineet, joilla on samanlaisia ominaisuuksia). Oppilaat saavat itse suunnitella omat kokeensa Tutkimuksista käydään väittelyä luokissa Opettaja esittää selkeällä tavalla luonnontieteellisten käsitteiden keskeisen aseman elämässämme. Oppilaita pyydetään suorittamaan tutkimus omien ideoidensa 42 63 testaamiseksi. Koulutuksen tutkimuslaitos

20 Koulutuksen tutkimuslaitos
KEHITTYVÄ OPPILAITOS Asiantuntijoiden yhteisö Tietoisuus tavoitteista ja tuloksista – opetussuunnitelma Oppilaiden osallisuus Avoimuus ja aloitteellisuus ympäröivään yhteisöön Johtajuuden kehittäminen Kehittämistä tukeva arviointikulttuuri: itsearviointi, vertaisarvointi Ennakoiva ja vuorovaikutteinen viestintä Koulutuksen tutkimuslaitos

21 SIVISTYS KOULUTUKSEN TAVOITTEENA
Sivistys on itseisarvo Itsetuntemus, itsetunto Valmius huolehtia omasta itsestä ja löytää paikkansa maailmasta Valmius toimia täysivaltaisena yhteisön jäsenenä Yhteiskunnan osaamispotentiaalin aktivointi Sivistys vs. kompetenssit koulutuksen tavoitteena Koulutuksen tutkimuslaitos

22 ”Nopeasti muuttuvassa maailmassa ei ole niin
tärkeää mitä opiskelet, kunhan teet sen kunnolla”


Lataa ppt "Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google