Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTero Jääskeläinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA 27.4.2006
Satu Eerola, OTUKE, Tay
2
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPSista kuka kehittää mitä ? mikä kehittää ketä ? mikä kehittää mitä ? Satu Eerola, OTUKE, Tay
3
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
Kuka ohjaa, mitä ohjaa? HOPS (OPM??) ohjaa _____________ … HOPS-lomake ohjaa _____________ … HOPS-käytänteet ohjaavat ________ … HOPS-opas ohjaa _______________ … Opettaja/amanuenssi/oap jne. ohjaa ______________________________ … Kehittäjä/suunnittelija/kouluttaja ohjaa ______________________________ … Satu Eerola, OTUKE, Tay
4
HOPSAAMISEN ARKI SUUNNITTELUSSA I
KUKA tekee/OHJAA/tallentaa/dokumentoi? MITEN ohjataan/tuetaan/ORGANISOIDAAN? MILLOIN, MISSÄ, MITÄ tehdään/tarkastetaan/seurataan? KEITÄ ohjataan/hopsataan? Satu Eerola, OTUKE, Tay
5
HOPSAAMISEN ARKI SUUNNITTELUSSA II
KUKA kehittää/koordinoi/tekee/ohjaa/tallentaa/ dokumentoi/linjaa? MITEN linjataan/tuetaan/organisoidaan/tehdään kehitetään? MILLOIN, MISSÄ, MITÄ tehdään/arvioidaan/seurataan? KEITÄ koulutetaan/verkostoidaan? Satu Eerola, OTUKE, Tay
6
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPS dialogi Mitä? Milloin? OPISKELU (rajattu) Miten? Miksi? OPPIMINEN (avoin) Satu Eerola, OTUKE, Tay
7
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPSin lisäarvo?? Taidekorkeakouluissa ? ”edistää opiskelijoiden etenemistä opinnoissaan” Mitä ydinprosessia tuetaan? Mitä ns. sekundaariprosesseja tuetaan? ”helpottaa ja kehittää ohjausta” Mikä helpottaa? Mikä kehittää? … ja toisaalta mikä ketäkin? Kuka mitäkin.. Satu Eerola, OTUKE, Tay
8
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPSista lisäarvoa Ydinprosessin tunteminen, ymmärtäminen, artikulointi – myös opiskelijoille Käsitteellistäminen myös oppimisen suhteen Taideaineiden omat tyypilliset prosessit jännittäminen, itsekritiikin käsittely-/säätelytaito, paniikkihäiriöt, minäkuvan vääristymät, taiteilijuuden paineet, kilpailu, pelko menettää inspiraatio/luovuus etc. Satu Eerola, OTUKE, Tay
9
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPSista lisäarvoa Taideaineiden omat tyypilliset prosessit jännittäminen, paniikkihäiriöt: ohjaus, ryhmän hyödyntäminen, käsitteellistäminen itsekritiikkiä ja/tai -tarkkailua liikaa: HOPSilla suuntaaminen, käsitteellistäminen, tiedottaminen etc. (käsittely-/säätelytaitojen kehittäminen tavalla, joka tukee esim. taiteilijuutta) Satu Eerola, OTUKE, Tay
10
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPS säätelee monia prosesseja O P I S K E L I J A P R O S E S S I O P P I M I S P R O S E S S I A S IA N T U N T I J U U D E N K E H I T T Y M I N E N Satu Eerola, OTUKE, Tay
11
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPSissa kysyen.. 1. Minkälainen identiteetti on/voisi olla? onko yliopisto-opiskelijan identiteettiä? Tunnistaako ”minä oppijana” skeemaa? Rakentuuko taiteilijuutta/akat. asiantuntijuutta? 2. Minkälaisia taitoja ja valmiuksia prosessi onnistuessaan edellyttää? Satu Eerola, OTUKE, Tay
12
HOPS-näkökulmia: Mikä omaa tonttiasi?
Oppimiskäsitys Vuorovaikutus Koordinointi Aika Diskurssi Opiskelukykyisyys Opiskelijatietojärj. Toimintakulttuuri Identiteetti OPPIMISPROSESSI Satu Eerola, OTUKE, Tay
13
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPS eri tasoillaan 1/2 Kuinka suunnittelussa nähdään/tunnetaan eri toimijat? OPINTOJEN OHJAUKSEN KOKONAISJÄRJESTELMÄ Organisaation muutosprosessi (HOPS kokonaisuudessaan) vaatii aikaa Vaiheet: epätahtisuus hyväksi Kenen näkökulmasta tasoja rakennetaan? Ja kenen tavoitteita tarkastellaan? Mainio palautejärjestelmä: miten?? Satu Eerola, OTUKE, Tay
14
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPS eri tasoillaan 2/2 Osa kokonaisuutta: kokonaisuuden ja kontekstin ymmärtäminen Kuinka kehittäjä/suunnittelija voi esim. ensimmäisenä tiedottaa asiasta, joka kuitenkin rakentuu ensin muualla? Kokonaisuuden jäsentymisen tuska Yliopiston OMALEIMAISUUS !! LAITOS TDK opiskelija NEUVONTA- JA OHJAUSTAHOT Miten näyttäytyy ? Opiskelun, oppimisen säätelijä Satu Eerola, OTUKE, Tay
15
Satu Eerola, OTUKE, Tay satu.eerola@uta.fi
HOPSin teemavuodet Kuka kehittää mitä? Verkosto: yksikkö, yliopisto, muut yo:t, muut tahot, tutkimus, vertaisyksiköt kenen prosesseja kehitetään vs. kenen tavoitteita tarkastellaan? Vertaisvuorovaikutus omassa työssä: kenen kanssa? Iso kysymys, iso ”talo”: TEEMOITA!! Satu Eerola, OTUKE, Tay
16
Kehittäjäihmisten tulkintaa ?
”Vastuu HOPSin laatimisesta on opiskelijalla, joka saa tukea opintojensa suunnitteluun koko opintojensa ajan.” ”Tärkeää on, että molemmilla osapuolille syntyy ohjaussuhteen luonteesta sama tulkinta.” Psykologinen sopimus ”Ohjaussuhteen voi jäsentää toisaalta sisältö- toisaalta suhdeaspektiin.” TaY:n HOPS-opas Satu Eerola, OTUKE, Tay
17
Horisontaalinen & vertikaalinen ohjaus
Ohjaus- ja tukitahot: Ura- ja rekrytointi-palvelut ohjaustahot (opinto-neuvonta ym.) tiedekunta (op.asiain päälliköt, oy-ohjaajat) laitos (tuutorointi, opettajat) YTHS, muut tukitahot Laitos: 1. vuoden kevät Tiedekunta: 3. vuoden kevät Opiskelijaprosessi Ohjaus- ja neuvontapalvelut: tapahtumat eri tasoilla yksilöohjaus ja yhteistyö www-sivustot Oppimisprosessi Asiantuntijuuden kehittyminen Tiedekunta: 1. vuoden syksy Laitos: Kandi-seminaari Laitos: Gradu-seminaari Satu Eerola, OTUKE, Tay
18
hopsista, aika loppui! Kiitos kaikille. TAIKOPEDA 27.4.2006
Satu Eerola, OTUKE, Tay
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.