Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

(www.karjalanliitto.fi) Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "(www.karjalanliitto.fi) Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi."— Esityksen transkriptio:

1 ( Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi yliopistopedagogisten opintojen kehityshankkeena

2 KULTTUURIANTROPOLOGIAN JA ARKEOLOGIAN PERUSOPINTOJA
SUOMEN KANSANKULTTUURIN PERUSKURSSI OSANA KULTTUURIANTROPOLOGIAN JA ARKEOLOGIAN PERUSOPINTOJA JA SUOMEN KULTTUURIN PERUSTEITA osaamistavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata Suomen kansankulttuurin esineellisiä, alueellisia, sosiaalisia ja taloudellisia perusteita. toteutustavat: luento ja itsenäinen harjoitustyöskentely

3 ( ( SUOMEN KANSANKULTTUURIN PERUSKURSSI Kokonaiskuvan luominen kansankulttuurin perusteista ja joistakin sen osa-alueista. 2. Painopisteinä alueellinen, sosiaalinen ja taloudellinen sekä henkinen kulttuuri niitä säätelevine tekijöineen – keskeisessä asemassa kontekstuaalisuus 3. Tavoitteena lähtökohdat kansankulttuurin deskriptiiviseen ja analyyttiseen tarkasteluun. 4. Luennot (12 t): I Kulttuuri ja kansankulttuuri, II Ihminen ja ympäristö, III Henkinen kulttuuri, IV Muuttoliike Ruotsiin ja 1970-luvuilla, V Kulttuuriperintö: Hailuoto. 5. Harjoitustyö: Kirjallinen esitys jostakin opiskelijan valitsemasta kansankulttuurin aiheesta 6. Hailuodon ekskursio: kulttuuriperinnön tunnistaminen ja siihen liittyvä kirjallinen esitys 7. kirjallinen palaute

4 EKSPANSIIVINEN OPPIMINEN
Ekspansiivisella oppimisella tarkoitetaan laajenevaa oppimista. Sen lähtökohtana on ajatus, että olemassa olevia käytäntöjä lähdetään kehittämään niin, että sitä kautta kyseinen toimintatapa voidaan omaksua ja siirtää toisiin tilanteisiin. Keskeisessä asemassa on tavalla tai toisella uudenlaisen toimintakonseptin ja osaamisen kehittymisen dynamiikka, joka tarjoaa perustan kehitysprosessin tietoiselle ohjaamiselle. - Tämän kehityksen katsotaan edellyttävän lähtökohtaisesti jonkinlaista muutoshakuista tilannetta, joka kohdistuu oman ja ympäröivän toiminnan välille. (Engeström, Yrjö 1987, 2004, 2007.)

5 Suomen kansankulttuuri harjoitustöissä Muumit, Suomalainen komedia, Samuli Paulaharju, Taikausko ja tapakulttuuri, Suomalainen shamanismi, Eppu Normaali: Murheellisten laulujen maa, Sammon salaisuus ja Aku Ankka, Vienalainen laukkukauppa, Noitavainot Suomessa, Rauman murre ja sen kulttuuriset merkitykset, Neljä elämäkertaa Kuusamosta, Koirien Kalevala ja Suomen kansankulttuuri, Suomalaiset ryijyt,

6 KENTÄLLÄ 20. 5. 2010 Hailuotolaisen kulttuuriperinnön tunnistaminen 1
KENTÄLLÄ Hailuotolaisen kulttuuriperinnön tunnistaminen 1. Vuotikan tilan kotimuseo 2. Kniivilän museo 3. Marjaniemi 4. Kirkko ja hautausmaa

7 Suomen kansankulttuurin peruskurssi ja YPE - vuorovaikutus -perspektiivi - ohjaus - mentorointi


Lataa ppt "(www.karjalanliitto.fi) Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google