Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA"— Esityksen transkriptio:

1 PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA

2 Esiops-työskentely Esiopettajat ovat tehneet paikallisen opetussuunnitelma rungon, joka on käyty läpi varhaiskasvatushenkilöstön kanssa Huoltajat ovat osallistuneet työskentelyyn mm. arvokysely, toiminnallinen ilta, palaute Lapset; ”unelma eskari”, mukana vanhempien kanssa toiminnallisessa illassa Työskentely nivoutui paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman ja perusopetuksen opetussuunnitelmatyöhön

3 Arvoperusta Jokainen lapsi on ainutlaatuinen ja arvokas juuri sellaisena kuin hän on. Jokaisella lapsella on oikeus tulla kuulluksi, nähdyksi, huomioon otetuksi ja ymmärretyksi yksilönä ja yhteisön jäsenenä Lapsilla on oikeus oppia leikkien ja iloita oppimastaan.

4 Parikkalan esiopetuksen arvopohja
Oppimisen ilo Toisen kunnioittaminen Itseluottamus ja myönteinen minäkuva Itseohjautuvuus ja yhteisöllisyys Tunne- ja vuorovaikutustaidot

5 Oppimisen ilo Oppiminen lähtee lapsen halusta tietää, ihmetellä ja tutkia Oppimisen ilolla on oppimista parantavia vaikutuksia Ilon kokeminen, ilo liimaa uudet asiat meihin!

6 Osallisuus Lasta ja hänen ajatuksiaan arvostetaan ja hän saa olla mukana vaikuttamassa toiminnan sisältöihin ja menetelmiin Lapsien kiinnostuksen kohteet pyritään huomioimaan toiminnassa ”Kun saan vaikuttaa, voin olla vastuussa lopputuloksesta ja juttu on myös minun!”

7 Yhteistyö huoltajien kanssa
Huoltajien kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä eskarivuoden aikana Kasvatus- kummppanuus Yhteiset tapahtumat, juhlat, keskustelut

8 Toiminnallisuus Lapsi on luonnostaan kaiken aikaan toiminnallinen. Kyse on luontaisen ominaisuuden kanavoimisesta Korostuu oppimiskokonaisuuk- sissa Leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen, taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen

9 Leikki Lapsi kehittyy leikkiessään
Mielekästä, mielikuviin perustuvaa tärkeää toimintaa, voidaan käsitellä vaikeitakin asioita Oppimisen väline Aikuinen on leikin mahdollistaja, tarvittaessa mukana ohjaamassa, havainnoi ja arvioi lasten leikkiä

10 Oppimiskokonaisuudet
Ilmaisun monet muodot; tunteiden ilmaisu, puhuminen Kielen rikas maailma; oma murre Minä ja meidän yhteisömme; erilaisuuden ymmärtäminen ja arvostaminen, olen suomalainen maailmassa Tutkin ja toimin ympäristössäni; lähiympäristön monipuolinen käyttö Kasvan ja kehityn; oma keho, terveys, ravinto

11 Laaja-alainen osaaminen
Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta. Osaaminen tarkoittaa myös kykyä käyttää tietoja ja taitoja tilanteen edellyttämällä tavalla. Laaja-alaisen osaamisen kehittyminen alkaa varhaislapsuudessa ja jatkuu läpi elämän. Laaja-alaisen osaamisen tarve korostuu ympäröivän maailman muuttuessa.

12 Laaja-alaisen osaamisen kehittämisen tehtävä otetaan huomioon kaikessa esiopetuksen toiminnassa: toimintakulttuuria ja oppimisympäristöjä kehitettäessä sekä kasvatus ja opetustyössä. Tehtävä perustuu valtioneuvoston asetuksen periaatteelle tarkastella opetusta kokonaisuutena. Sen toteutuminen edellyttää suunnitelmallista työskentelyä ja tavoitteiden toteutumisen arviointia sekä esi- ja perusopetuksen yhteistyötä.

13 Laaja-alaisen osaamisen sisältöalueet:
Ajattelu ja oppiminen Kulttuurinen osaaminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Osallistuminen ja vaikuttaminen

14 Lapsen tulee voida hyvin, jotta hän voi oppia!


Lataa ppt "PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google