Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Arviointi voi olla luonteeltaan

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Arviointi voi olla luonteeltaan"— Esityksen transkriptio:

1

2 Arviointi voi olla luonteeltaan
1) Vallankäyttöä tai tuen antamista 2) Luokittelevaa tai ohjaavaa 3) Feedback –luonteista tai feedforward -luonteista, siis taakse katsovaa tai eteenpäin suuntaavaa = mihin suuntaan suunnata oppimista 4) Ongelma- tai vahvuuslähtöistä 5) Typistävää tai voimaannuttavaa 6) Yhdenmukaisuutta tai erilaisuutta edistävää 7) Kilpailu- tai tehtäväkeskeistä

3 Rippikoulua arvioidaan usein sekä muodollisesti että epämuodollisesti.
”Kehittävän arvioinnin pyrkimys on tunnistaa toiminnan vahvuudet, hyvät käytänteet ja kehittämiskohteet ja auttaa asettamaan käytännöllisiä tavoitteita toiminnan suuntaamisessa.” (RKS 2017)  Rippikoulua arvioidaan usein sekä muodollisesti että epämuodollisesti. Kehittävä arviointi on rippikoulun keskeinen työtapa, ei siis työntekijöiden lisätaakka. Rippikoulusuunnitelma 2017 korostaa näkemystä, jonka mukaan nuoret arvioivat sekä itseään että toisia ja koko rippikouluaikaa. Yksilön oppimisen lisäksi on tärkeää arvioida myös rippikouluryhmän oppimista ja toimimista. Tämä merkitsee mm. sitä, että arviointi on rippikoulun ohjaajien, isosten sekä rippikoululaisten yhteistä toimintaa ja vuorovaikutusta. Myös vanhemmilla ja muilla työntekijöillä on merkitystä tässä prosessissa.

4 Arvioidaan rippikoululaisia ja rippikoulun käytänteitä
Feedback Feedforward

5

6 Kehittävän arvioinnin tavoitteena on
Lisätä tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta Tunnistaa vaikuttavia toimintaprosesseja Selvittää hyviä ja huonoja käytänteitä Vahvistaa jatkuvan kehittämisen kulttuuria Kehittää vakiinnutettavia toimintatapoja Kartoittaa, miten eri toimijat arvioivat kehittämistyön vaikuttavan rippikoulun laadun kehittämiseen

7 Keskeistä kehittävässä arvioinnissa
Kehittävässä arvioinnissa keskustellaan arvioitavasta prosessista yhdessä. Kaikki prosessiin osallistuvat osapuolet oppivat. Tiedon tuottaminen ja hyvien käytäntöjen paikantaminen Näennäisesta tasapuolisuudesta (equality) kohden diakonista arviointia (equity), jolloin arviointi räätälöidään yksilön tarpeiden mukaisesti

8

9 Arviointi rippikoulussa
Päivittäinen rippikoulun arviointi Rippikoulun osien arviointi Rippikoulun kokonaisarviointi Rippikoulutyön kokonaisarviointi Rippikoululaisen arviointi

10

11 Luottamus, erilaisuus ja arvostavuus
Osallistava, vuorovaikutteinen, uutta etsivä ja toimintaolosuhteita huomioon ottava kehittävä arviointi nojaa luottamukseen ja arvostukseen. => Henkilöt kiinnostuvat tekemään aiempaa parempaa työtä, joka perustuu rehellisiin, itsearvioiviin havaintoihin ja päätöksentekoon niiden perusteella. Arvioinnissa voidaan edetä vahvuuksien kautta; organisaatio tai yksilö, joka luottaa omaan osaamiseen, on valmis muutoksiin ja käytäntöjensä kriittiseen tutkiskeluun. Arvostaminen tuo arviointiin näkökulman, jossa ei automaattisesti ajatella arvioinnin tuovan esille epämieluisia asioita.

12 Tiedosta päätöksentekoon

13 Arviointiin osallistuessaan työntekijät, isoset ja rippikoululaiset ovat mukana jakamassa oivallusta siitä, mitä toiminnassa kannattaisi kehittää Jos arvioinnin tavoite on tehty yhdessä selväksi ja se koetaan yhteiseksi, sitoutuminen arvioinnin virittämiin muutoksiin ja kehittämiseen tiivistyy Kehittävä arviointi on luonteeltaan myös itsearviointia. Arviointityössä on lukuisia moraalisen päätöksenteon kohtia, kuten esimerkiksi arviointikohteen valinta, arviointikysymysten yksilöinti, arviointimetodologian määrittäminen, arviointiaineiston kerääminen ja niiden tulkinta sekä viimekädessä johtopäätösten ja kehittämissuositusten muotoileminen. Kaikissa näissä työmuodon vastaavalla on suuri rooli

14 Moraaliset päätöksenteon kohdat


Lataa ppt "Arviointi voi olla luonteeltaan"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google