Monikulttuurisuus yhteisöllisessä oppimisessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
. Rauman freinetkoulu.
Toimintaohjeet opelle
Perusharjoittelu 2011 Matematiikka pääaineena –teemaseminaari 14.9.
Monikulttuurisuus opetuksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
S2-tiimin muistiinpanot
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Omakielinen opetus Maahanmuuttajalasten koulunkäynnin tukena
Havainnollistamisen merkitys maahanmuuttajaoppilaiden opetuksessa
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Ajatuksia oppimisesta
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Suuttumuksen hallinta
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Samran Khezri Turun normaalikoulu
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Yhteisopettajuus arjessa
Volitioprosessi, tahdon!
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Monikulttuurisuus yhteisöllisessä oppimisessa Samran Khezri Turun normaalikoulu 13.2.2013

Tutkimuksen ydin kysymys Monikulttuurisuus ja matematiikan opetus yhteistoiminnallisessa ympäristössä Haasteet, mahdollisuudet ja opettajien käytännön kokemukset

Tutkimuksen lähtökohta ja menetelmä Historia Teoreettinen viitekehys Lähivyöhykkeen oppiminen Vertaisoppiminen Hiljainen tieto Valittu menetelmä - yhteistoiminnallinen oppiminen

Lähivyöhykkeen oppiminen Vygostky (Zone of Proximal Development, ZPD). Sillä tarkoitetaan tiedollisen toiminnan aluetta tai tasoa, jolla oppija pystyy toimimaan pätevän ohjaaja tuen avulla, mutta ei itsenäisesti. Vygotskyn mukaan opetuksen olisi suuntauduttava lähikehityksen vyöhykkeelle ja pyrittävä laajentamaan sitä. Lähde: http://tievie.oulu.fi/verkkopedagogiikka/luku_3/vygotskyn_kasitys.htm

Vertaisoppiminen Vertaisoppiminen on yhteisöllinen ja oppilaslähtöinen työtapa, jossa oppija toimii opettajana vertaisilleen ja jossa yhteisö toimii yhdessä jonkin ongelman ratkaisemiseksi. Vertaisoppimisessa oppilaat toimivat yhteisönä, ja oppiminen tapahtuu yhteisön jäsenten välillä keskinäisesti. Oleellista on aktiivinen osallistuminen, sitoutuminen sekä vuorovaikutus ja keskustelu. Vertaisoppiminen kehittää erityisesti ymmärrystä ja ongelmanratkaisutaitoja. Lähde: http://www.yvi.fi/sanakirja/328-vertaisoppiminen-peer-learning

Hiljainen tieto Hiljaisella tiedolla tarkoitetaan hyvin henkilökohtaista tietoa, jota on vaikea jakaa. Se voi sisältää esimerkiksi jonkin taidon, esimerkiksi miten ommellaan takki. Tätä ei voi helposti selostaa tekstinä ja kädestä pitäen opettaminenkin on vaikeaa. Hiljainen tieto on kokemuksen ja kehon tietoa. Käsitteen loi alun perin filosofi Michael Polanyi. Hiljaisen tiedon vastakohta on eksplisiittinen eli käsitteellinen tieto, jota voidaan prosessoida ja tallentaa suhteellisen helposti samoin kuin viestiä ja jakaa. Lääkärin diagnoosi on osittain hiljaista tietoa, osittain eksplisiittistä tietoa, joka voidaan kirjoittaa lääkärikirjoihin. Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiljainen_tieto

Yhteistoiminnallisen matematiikan opetuksen edellytykset Opettajalta menetelmän hallinta menetelmän soveltaminen esim. eriyttäminen oppilaiden valmennus yhdessä oppimiseen Oppilailta - toisen huomioiminen - kyky toimia ryhmässä -

Menetelmän käyttö Miksi käytetään ryhmään kuuluminen parantaa oppilaan asennetta matematiikkaa kohtaan yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot kouluviihtyvyys kehittää ongelmanratkaisutaitoja suvaitsevaisuus tasa-arvoisuus Kasvatus/ onnistumien ja epäonnistuminen lisätukena perinteiselle opetukselle esimerkkejä opettajien vastauksista JATKUU

Miksi ei käytetä käsitykset matematiikasta ja sen luonteesta opettajan kokemukset asenteet opetustyyli oma osaaminen esimerkit vaatii ylimääräistä aikaa suunnittelu ohjaus kaikki menetelmät eivät sovi matematiikan opettamiseen suurin osa tehtävistä on suunnattu itsenäiseen opiskeluun

Ryhmäavusteinen yksilöllistäminen Team Assisted Individualization (TAI) Ensimmäinen matematiikan opetukseen tarkoitettu yhteistoiminnallinen menetelmä Vastuu käytännönjärjestelyistä siirretään oppilaille, jolloin opettajalle jää enemmän aikaa antaa yksilöllistä opetusta Itsenäinen työskentely yhdistetään yhteistoiminnallisuuteen

TAI-menetelmän idea Opettaja pitää päivittäin lyhyitä opetustuokioita oppilaille Oppilaat tekevät tehtäviä itsenäisesti Muilta ryhmän jäseniltä saadaan apua, palautetta ja vertaistukea Oppiminen varmistetaan harjoituskokeella/ -kokeilla ja lopullisella kokeella Palkkio saadaan ryhmänä

TAI-menetelmän hyödyt ja haitat Heikommin ja paremmin menestyvät oppilaat saavuttivat parempia tuloksia kuin vertailuryhmä Parantaa opiskelijoiden käsityksiä omasta matemaattisesta osaamisestaan, opiskelun miellyttävyyttä, käyttäytymistä, etnisten ryhmien välisiä suhteita ja oppimisvaikeuksista kärsivien oppilaiden hyväksymistä Vaatii runsaasti aikaa ja valmista materiaalia

Yhteisöllisen oppimisen käytännön haasteita Kulttuuritausta Kieli Perhetausta Sosiaalinen tausta Menetelmä on vieras Oppilaiden motivoiminen vaikeaa

Tutkimustulokset Maahanmuuttajan opetukseen ja oppimiseen vaikuttaa: oppilaan opiskelutausta S2 kielen taito oppilaan käyttäytyminen ja opettajan kunnioittaminen millaisessa tilanteessa oppilas on tullut Suomeen miten tärkeänä koulu koetaan perheessä tyttöjen ja poikien asema sukupuolten väliset erot opiskelutyylissä kulttuurien ristiriitaisuus

Johtopäätökset Matematiikan opetusta tulisi kehittää yhteistoiminnallisemmaksi pikku hiljaa Yhteistoiminnallisten menetelmien ei tule täysin korvata perinteistä tyyliä opettaa matematiikkaa Negatiivisesti yhteistoiminnalliseen matematiikan opetukseen suhtautuvilla opettajilla on huonoja kokemuksia ryhmäyttämisestä matematiikan tunnilla

Esimerkkitehtävä  

Esimerkki 1 Kirjoita lauseke ja laske! Kulttuurisäätiö jakaa 5000€ viiden yhdistyksen kesken. Kolme saa 900€ ja loput jaetaan kahden suuremman yhdistyksen kesken. Kuinka paljon kumpikin yhdistys saa? ---/4 p (5000€ - 900€) : 2 = 4100€ : 2 = 2050€ V: Kumpikin yhdistys saa 2050€. (Tehtävä on professori Jorma Lahdenperän luennosta)

Esimerkki 2 Esim. 1) Löydä x!   Mitä muuta oppilaan on osattava, jotta hän pystyisi ratkaisemaan yllä oleva tehtävä?

Mitä oppilaan on osattava? Suomea! Mikä on kolmio? Mikä on suorakulmainen kolmio ja sen ominaisuudet? Pythagoraan lause Hypotenuusa Kateetit Potenssin ja neliöjuuren laskeminen Muita? JA OPETTAJAN ON VARMISTETTAVA, ETTÄ OPPILAALLA ON OLEMASSAPOHJATIETO/-KÄSITYS ASIASTA. Ja miten käy jos sitä ei ole?

Merkitse lauseke ja laske! Aikuisten lippu 8€ Eläkeläislippu 5€ Lasten lippu 4€ Alle 3-vuotiaat 0€ - Anssi ostaa kaksi aikuisten lippua, kolme lasten lippua ja kaksi eläkeläislippua. Hänellä on myös mukanaan 2-vuotias sisko. Kuinka paljon hän saa takaisin 50€? Ohjeet Vaiheet Annettujen tietojen löytäminen Pyydettyjen tietojen tiedeostaminen Laskun merkitseminen Tehtävän laskeminen Tehtävän tarkistaminen Esiin tulevat ongelmat

Ohjeet Lapset lukevat tehtävän kokonaan. Opettaja lukee tehtävä tarkasti ja pilkkoo tehtävän osiin, siltä varalta, että tehtävä tulee ymmärretyksi! Käsitteiden ja vaikeiden sanojen ja termien avaaminen. Ostaessa raha vähenee.

Vaiheet Annetaan oppilaan tuoda esille, miten hän ratkaisee tehtävän? Oppilas kertoo ääneen miten prosessoi tehtävän Antaa mahdollisuuden muille oppilaille kertoa, miten he ajattelevat ratkaisevansa tehtävän.

Annettujen tietojen löytäminen alleviivataan tärkeimmät asiat ja sanat kirjoitetaan taululle piirretään

Pyydettyjen tietojen tiedostaminen Mitä pitää laskea? Missä järjestyksessä? Oppilaalla voi olla olennainen asia huomaamatta.

Laskun merkitseminen Aikuisten lippu 8€ Eläkeläislippu 5€ Lasten lippu 4€ Alle 3-vuotiaat 0€ Anssi ostaa kaksi aikuisten lippua, kolme lasten lippua ja kaksi eläkeläislippua. Hänellä on myös mukanaan 2-vuotias sisko. Kuinka paljon hän saa takaisin 50€? - Onko vain yksi oikea tapa merkitä lauseke? 2 * 8€ + 3 * 4€ + 2 * 5€ - 50€ = 50€ - 2 * 8€ + 3 * 3€ + 2 * 5€ = - Laskujärjestys! Eli lasku on merkittävä näin: 50€ - (2 * 8€ + 3 * 3€ + 2 * 5€) =

Loppuvaiheet Tehtävän tarkistus Esiin tulevat ongelmat Miten suhtaudutaan tuloksiin? Mitä oppilaiden vastauksista voidaan huomata?

Suomen kielen vaikeus Porissa käytetään timantteja, mutta ei Porissa eikä Turussa! Suo minulle anteeksi! Meiltä Teille, ja meiltä teille! Mikä vuosi, kun Titanic upposi? Vene oli kyljillään ja siitä kuului suorastaan ääni. (Mikä eläin?) Suorastas!

Järkeä maahanmuuttajien kielenopetukseen 29. 1. 2013 Järkeä maahanmuuttajien kielenopetukseen 29.1.2013 Kaija Kelhu "" Yötyöläinen häiritsi Kyöpelimäen hääyösyöminkejä. Häikäilemättömyydelläänköhän hän luuli näyttelijättäreksi pääsevänsä. Nuori hieno tietyömies kieltäytyi nöyrästi työstä. Epäjärjestelmällisyydellistyttämättömyydellänsäkään."    Lähde: (http://zzz333.puheenvuoro.uusisuomi.fi/131275-jarkea-maahanmuuttajien-kielenopetukseen)

Varissuon koulun malli http://prezi.com/wamllgfy0o6u/monikulttuurisuus-ja-matematiikan-opetus-yhteistoiminnallisessa-ymparistossa/