Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Samran Khezri Turun normaalikoulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Samran Khezri Turun normaalikoulu"— Esityksen transkriptio:

1 Samran Khezri Turun normaalikoulu 22.11.2016
Yhteisopettajuus monikulttuurisessa koulussa omakielisen opettajan kokemana Samran Khezri Turun normaalikoulu

2 Taustatietoa Kurdi Iranista Musiikinkandidaatti (Teheranin yliopisto)
Suomeen tulo Työvoimapoliittiset kielikurssit Hämeenlinnassa 1998 Opettajana Suomessa vuodesta 1999 Suomen kielen perus- ja aineopinnot (Turun yliopisto) Kasvatustieteen perus- ja aineopinnot (Turun yliopisto) Erityispedagogiikan perusopinnot (Turun kesäyliopisto) Asioimistulkin ja kääntäjän ammattitutkinto (TAKK) Kandidaattitutkielma (Kodin ja koulun välinen yhteistyö maahanmuuttajavanhempien näkökulmasta) Kasvatustieteen maisteri, graduvaihe (Tampereen yliopisto) Gradun aihe (Identiteettikysymyksiä kurdiopiskelijoiden elämässä ) Opettajan pedagogiset opinnot (Tampereen yliopisto, 2013) Luokanopettajan pätevyys (monialaiset opinnot Tampereen yliopisto, 2015) Kouluttajana vuodesta 2005 Opetusharjoittelijoiden ohjaajana vuodesta 2011 Elämänkerta

3 Monikielinen oppilas suomalaisessa koulussa
Uusi ympäristö Erilainen koulujärjestelmä HEIKKO ÄIDINKIELEN OSAAMINEN Heikko suomen kielen taito Epätasapainoinen kielen omaksuminen ja puutteellinen sananvarasto Kielitaidon osa-alueet esim. käsitteiden hallinta Tuen puute kotoa päin Yksinäisyys/ turvattomuuden tunne Traumaattiset kokemukset

4 Miten tuetaan monikielistä oppilasta?
Esimerkiksi: OMAKIELINEN OPETUS (OMO) ÄIDINKIELEN OPETUS (MAI) SUOMI TOISENA KIELENÄ OPETUS (S2) ERITYISOPETUS OPPILASHUOLTO YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA

5 Miksi yhteisopettajuus?
Uusi OPS  työskentelytaidot, käyttäytyminen, oppiminen Uusi OHL  Oma osallisuus, vanhempien osuus kolmiportaisen tuen toteuttaminen (YTE-tuki) Eriyttävä opetus Taustalla inkluusiokäsitys Kaikki oppilaat saman oppimisyhteisön jäsenia Resurssien paremmin hyödyntäminen Oppilaiden – varsinkin vieraskielisten- huomioiminen entistä enemmän ja paremmin

6 Mitä yhteisopettajuus vaatii?
luottamusta huomioonottamista yhteissuunnittelua reflektointia (Teorian ja käytännön ymmärtäminen on edellytys syvälliseen oppimiseen) arviointia oppilaiden ymmärrystä siitä, että molemmilla opettajilla on yhtäläinen vastuu ja auktoriteetti Kahden opettajan tiedon ja taidon jakamista vuorovaikutusta (hiljaista tietoa) yhteisvastuuta (molemmat opettajina)

7 Yhteisopettajuuden haasteet
Ryhmäpaine Oman reviirin suojeleminen Opetustyylien ero Yhteisen suunnitteluajan puute Ajan ja tilankäyttö opetuksessa Oppimis- ja opetuskäsityksien erot Joskus toinen opettaja on avustajan asemassa Fyysisesti samassa tilassa, mutta ei henkisesti Kaikki opettajat eivät ole halukkaita lähteä kokeilemaan, MIKSI? Sitä ei voi soveltaa kaikkiin oppiaineisiin Ei sovi kaikille oppilaille Tietämättömyys, luottamuksen puute Uusi ilmiö, kaikissa kouluissa ja kunnissa ei ole käytössä

8 Yhteisopettajuuden hyödyt
Opetus sujuu paremmin Pohjautuu yhteiseen päämäärään ja kehittymiseen ja kehittämiseen Vastuuntunto ja yksilöiden huomioiminen Opettajien itsearviointi Kokemusten jako Oppilaat saavat monipuolisempaa opetusta Lisää ammatillista osaamista näkemystä opettajuudesta kunnioitusta jaksamista itseluottamusta joustavuutta kykyä hahmottaa ja ymmärtää oppilaita

9 Edut opettajien kannalta
Kollegiaalinen jakaminen, vertaistuki, useamman aikuisen vahvuuksien hyödyntäminen, vertaisoppiminen Yhdessä tekeminen voi lisätä motivaatiota Samanaikaisopetus antaa molemmille lisää: luovuutta, monipuolisuutta, elämyksellisyyttä, uskoa omiin opettajan kykyihin, myönteistä auktoriteettia, positiivista haastetta, ideoita (Annele Laaksonen)

10 Edut oppilaiden kannalta
Tukea tarvitsevat oppilaat huomataan/huomioidaan paremmin Varhaisempi ja nopeampi puuttuminen Tehostetun ja erityisen tuen oppilaat voivat saada tukea omassa luokassaan - hyötyä mahdollisesti myös muille oppilaille Erityisopettajan työtapa tulee tutuksi kaikille oppilaille, oppilaat eivät leimaudu erityisiksi tai laiskoiksi Enemmän aikaa oppilaille Kaikki pääsevät osallisiksi samasta opetuksesta Ehkäisee ryhmästä syrjäytymistä, jokaisen tietotaito ja osaaminen tulee esille

11 Samanaikaisopetuksen muotoja
Vuorotteleva opetus, yksi opettaja vetovastuussa, toinen tarkkailee, avustaa > rooleja vaihdetaan Jaetun ryhmän opettaminen, yhdessä suunnittelu; opetusryhmä puolitetaan ja sisällöt opetetaan samanaikaisesti ryhmille (OMO-opettajien rooli) Pistetyöskentely, opetettava sisältö jaetaan opettajien kesken ja opetetaan luokkaan muodostetuissa työpisteissä Eriytyvä opettaminen; toinen opettaa suurryhmää, toinen pienryhmää kerraten, rikastaen. Ryhmien kokoonpanoja vaihdellaan.

12 Samanaikaisopetuksen muotoja
Joustava ryhmittely, oppilaita ryhmitellään opettajien kesken, yksi ryhmä voi työskennellä itsenäisesti; ryhmäjakoja vaihdellaan Tiimiopettaminen, opettajien jatkuva vuorovaikutteisuus; joustava, luonteva vuoronvaihto opetuksessa

13 Kulttuurishokki

14 ئامبوڵانس

15 ئامبولانس Ambulanssi potilaskuljetus tuulilasi ajovalot rengas/renkaat
ovi

16

17

18

19 ? ?! ? Pedagogisessa neliössä on kolme kulmaa, opettaja ja oppilas!
oma äidinkieli matematiikka Pedagogisessa neliössä on kolme kulmaa, opettaja ja oppilas! historia suomen kieli biologia kemia musiikki maantieto liikunta Eri oppiaineiden käsitteistö ?! ?

20 Monikielisille oppilaille erityisen vaikeita ovat
uusi ympäristö/ koulutusjärjestelmä vanhempien asema perheessä ja tuki koulunkäynnissä suomen kieli muut oppiaineet, esim: matematiikka historia biologia Ym…

21

22 Suomen kielen vaikeus Kuusi palaa!
Vene oli kyljillään ja siitä kuului suorastaan ääni. (Mikä eläin?) Porissa käytetään timantteja, mutta ei Porissa eikä Turussa! Suo minulle anteeksi! Meiltä Teille, ja meiltä teille! Mikä vuosi, kun Titanic upposi? Bussi Bussi ja polkupyörä Vaikeat äänteet: a, e, ä, ö, y Verbit: Laulaa, lauleskella Oppia, opetella Entä Päivittää, päivitellä? Objektin sijat Partitiivi, genetiivi, muut sijamuodot

23 lisää Mummoni syntyi 1930. Mummoni on syntynyt 1930.
Kävin Kiinassa kaksi kertaa. Olen käynyt Kiinassa kaksi kertaa.

24 Miksi tehtävä on vaikea?
Minkä kuvion kannattaa valita? ympyrän kolmion vai suorakulmion? Miksi? Mitkä ovat kuvioiden ominaisuudet? Vastaus: Pitää valita suorakulmio, koska sillä on kaksi lävistäjää. Toinen lävistäjä on sama kuin ympyrän säde, joten lävistäjän pituus on 14 cm. Mitä jos oppilas ei osaa nämä asiat?

25 Sadgfdshgd

26 Esimerkkitehtävä 3 Esim. 1) Löydä x! Tässä se on!
Mitä muuta oppilaan on osattava, jotta hän pystyisi ratkaisemaan yllä oleva tehtävä?

27 Mitä oppilaan on osattava?
Suomea! Mikä on kolmio? Mikä on suorakulmainen kolmio ja sen ominaisuudet? Pythagoraan lause Hypotenuusa Kateetit Potenssin ja neliöjuuren laskeminen Muita? JA OPETTAJAN ON VARMISTETTAVA, ETTÄ OPPILAALLA ON OLEMASSA POHJATIETO/-KÄSITYS ASIASTA. Ja miten käy jos sitä ei ole?

28 Laskun merkitseminen Aikuisten lippu 8€ Eläkeläislippu 5€ Lasten lippu 4€ Alle 3-vuotiaat 0€ Anssi ostaa kaksi aikuisten lippua, kolme lasten lippua ja kaksi eläkeläislippua. Hänellä on myös mukanaan 2-vuotias sisko. Kuinka paljon hän saa takaisin 50€? - Onko vain yksi oikea tapa merkitä lauseke? 2 * 8€ + 3 * 4€ + 2 * 5€ - 50€ = 50€ - 2 * 8€ + 3 * 3€ + 2 * 5€ = - Laskujärjestys! Eli lasku on merkittävä näin: 50€ - (2 * 8€ + 3 * 3€ + 2 * 5€) =

29 Käytännön esimerkkejä
Varissuon koulun 6.luokan matematiikan opetus Yhteisöllinen oppiminen 1 Yhteisöllinen oppiminen 2

30 Pohdittavaksi… Miten voidaan tunteja suunnitellessa hyödyntää:
MAI- ja OMO-opettajien ja muiden opetusharjoittelijoiden osaamista ja tietotaitoa? Ja miten monikieliset lapset hyötyisivät niistä?

31 Ja muistetaan Että opettamisessa ei ole itsestäänselvyyksiä (varsinkin) monikielisten oppilaiden kohdalla ja tuntia suunnitellessa se on otettava huomioon.

32 Mietelause Mikään asia ei voi olla sataprosenttisesti oikein tai väärin! Jopa rikkoutunut kellokin näyttää vuorokaudessa kaksi kertaa oikean ajan. Paulo Coelho

33 KIITOS Samran Khezri samran.wikispaces.com Muistakaa antaa palautetta!


Lataa ppt "Samran Khezri Turun normaalikoulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google