Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Volitioprosessi, tahdon!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Volitioprosessi, tahdon!"— Esityksen transkriptio:

1 Volitioprosessi, tahdon!
Tarja Pesonen-Sivonen 2014

2 Tavoitteen asettelu a)Tavoitteesi tälle lukukaudelle on selvitä lukukaudesta kunnialla. Uusien asioiden oppiminen ja soveltaminen aikaisemmin opittuihin tietoihin ja taitoihin. b)Mikä merkitys tavoitteen saavuttamisella on sinun opintoihin: kehittyä opiskelijana, uuden tiedon prosessoiminen niin että sitä voi helposti hyödyntää myöhemmin sinulle itsellesi: kehittyä ihmisenä ja selviytyä hengissä lukukaudesta

3 Itseluottamus, suoritusitsetunto = omiin kykyihin luottaminen, osaaminen ja selviytyminen tavoitteista Arvioi miten luotat omiin kykyihisi (swot hyvää/ uhka) Osaamisen arvio (swot hyvää/mahdollisuudet) Keväästä selviytymisen arvio (swot kehitettävää/uhka) Miten itse voit vaikuttaa tavoitteen saavuttamiseen: entistä parempi aikataulutus, luokkakavereiden hyödyntäminen oppimisessa Hyvää: innostunut ja motivoitunut asenne Kehitettävää: itseluottamuksen ajoittainen puute opintojen suhteen, ajanhallinta Mahdollisuudet: oma-aloitteisuus, tulevaisuudessa työelämään siirtyminen Uhat: ajanpuute, turha stressaus, riittävän levon saaminen (huono palautuminen)

4 Energiaa toiminnan toteutumiseen
a) mitkä ovat ne toiminnot joilla saavutat tavoitteen: tehtävien/asioiden jakaminen pienempiin osiin useammalle päivälle, muistilista! b) kuinka varmistat sen että koko lukukauden pystyt suuntaamaan toimintasi opiskelussa oikeisiin asioihin?: kyselemällä luokkakavereilta tehtävien palautusaikatauluista, riittävä lepo c) mitkä ovat ne asiat joilla opiskeluenergiasi pysyy yllä Voimavarat Ympäristön vaikutus Lepo Harrastukset Myönteinen asenne Luokkakaverit + ystävät Ruoka Poikaystävä ja koira

5 Volitioprosessi eli tahdonprosessi
1. Tavoite a)Tavoitteesi tälle lukukaudelle on b)Kirjaa mikä merkitys tavoitteen saavuttamisella on sinun opintoihin ja sinulle itsellesi 2. Itseluottamus a)suoritusitsetunto b) Miten itse voit vaikuttaa tavoitteen saavuttamiseen 3. Energiaa toiminnan toteutumiseen a) mitkä ovat ne prosessit joilla saavutat tavoitteen b) kuinka varmistat sen että koko lukukauden pystyn suuntaamaan toimintani opiskelussa oikeisiin asioihin? c) millä keinoin opiskeluenergiani pysyy yllä a)erittele omat voimavarat tavoitteen saavuttamiseen B)miten ympäristö vaikuttaa tavoitteen saavuttamisessa

6 Ajattelua, toimintaa ja tunteita avaavia sekä asian käsittelemistä edistäviä avoimia kysymyksiä:
Miten ajattelet…? Miten sinun mielestäsi tämä…? Miten selität…? Miten ajattelet tehdä…? Mitä se merkitsee…? Mitä tästä tai siitä seuraa…? Mihin tuollainen johtaa…? Mihin tuo perustuu…? Mitä varten ajattelet…? Missä tilanteessa se toimii…? Millaista ajattelua tämä…? Mistä päättelet että…? Mikä sen tekee…? Millainen toiminta voisi…? Miten perustelet tätä…? Kuinka kannattaa…? Milloin tämä on…? Minne nämä tulee…?

7 Ajattelua uuteen suuntaan vieviä avoimia kysymyksiä
Mikä olisi ensimmäinen askel…? Mikä saisi tästä…? Mikä toisi tähän asiaan…? Miten on tultu tähän…? Mikä voisi olla seuraava…? Miten tätä voisi muuttaa…? Minkä näistä asioista nostat esiin…? Milloin tuo toimii…? Miten sitten jos…? Mikä tämän veisi…? Miten pääset tästä…? Mitä on hyvä tehdä seuraavaksi? Mikä voisi tuoda ratkaisun? Jos mietit tätä toisin, mistä lähdet…? Mitä voisit muuttaa…? Mikä tämän ratkaisisi? Mitä nyt kannattaa tehdä? Miten tästä pääsee eteenpäin? Minkä johtopäätöksen teet itse nyt? Miten tämän voi saada toimimaan? Mikä sinun mielestäsi on tässä olennaista? Mihin tulokseen tulimme tässä keskustelussa? Mitä meiltä vielä puuttuu tästä? Mikä toisi parhaan tuloksen? Mikä veisi tätä juttua nyt huimasti eteenpäin?

8 Tee itsellesi yhteenveto tahdonprosessista, auttaen sinua pitämään ja muistamaan oikean suunnan tällä lukukaudella


Lataa ppt "Volitioprosessi, tahdon!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google