Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaria Sariola Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen
2
Käytänteitä Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa koulussa Opettajalla oppilaita myös opetustilassa Vain osa opetuksesta videoneuvottelun välityksellä, osa verkko-opetuksena
3
Välineitä Mikrofoni Dokumenttikamera Tietokone ja verkko CD-soitin DVD-soitin Oppimisalusta
4
Mikrofonin käyttö opeteltava sen käyttöä (kahinat, rapistelut yms.) isossa ryhmässä liikuteltavissa oleva mikrofonia siirretään sen luo, joka puhuu voidaan välillä sulkea (esim. monipisteyhteys)
5
Vuorovaikutus verbaalinen viestintä korostuu puhe kulkee viiveenä rauhallisuus selkeys rytmitys selkeät instruktiot äänensävy
6
Nonverbaalinen viestintä ei välttämättä katsekontaktin mahdollisuutta mahdollinen kurinpito vain verbaalisesti puhuva pää: opettajan ulkonäkö ja pukeutuminen korostuu staattisuus
7
Etäkontakti opettaja ei näe esim. yksittäisen oppilaan kirjatyöskentelyä mahdotonta tukea hankalissa kohdissa sopivien työtapojen valinta yksittäistä oppilasta ja ryhmää pitää kannustaa paljon: välitön palaute tuntityöskentelyn aikana kokeen yhteydessä annettu kirjallinen palaute verkkotehtävien yhteydessä kannustavaa palautetta
8
Oppilaan huomioiminen nimien käyttö oppilaan mielipiteen kysyminen ja huomioiminen oppilaan kertomien asioiden muistaminen oppilas opettajana positiivisen palautteen antaminen hyvin tehdyn työn jälkeen
9
Oppilaat vastuuntunto yhteistyökykyisyys uskaliaisuus omatoimisuus
10
Lähitapaaminen tärkeää * oppilaiden tapaaminen mieluiten opiskelun alussa *lähikontakti vaikuttaa myönteisesti opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen
11
Mitä oppiminen on? oppijan aktiivista ja luovaa toimintaa olennaista ajattelu ja osallistuminen yhteisölliseen toimintaan ja tiedonrakenteluun kulttuurisidonnaista sosiaalinen ilmiö tuotos käsitysten muuttuminen
12
Oppilaslähtöinen opetus vanhan tiedon herättely opiskelu kytkettävä erilaisiin konteksteihin aihetta käsiteltävä useista eri näkökulmista oppijoiden tietorakenteisiin monipuolisia kytkentöjä opiskellusta asiasta
13
parityöskentelyä ryhmätyöskentelyä myös hiljaista yksintyöskentelyä välillä
14
Sosiaalisen vuorovaikutuksen painottaminen hyviä oppimismuotoja ovat yhteistoiminnalliset muodot, joissa mahdollisuus * tiedon jakamiseen * keskusteluun * neuvotteluun ja * erilaisten tulkintojen esittämiseen ja argumentointiin
15
Motivaation ylläpitäminen luokkatyöskentelyssä oppimistehtävien oltava vaihtelevia ja monipuolisia vastuunjakaminen ja toiminnan kontrollointi arviointitavat
16
Ryhmädynamiikka Etäopetuksessa oheisviestintä jää osittain pois miten tuoda turvallisuuden tunnetta? Varmistaa yhteistyötaitoja? Edesauttaa yhteistyöhalukkuutta?
17
Yhteenvetoa monipuoliset työtavat: yksilö-, pari- ja ryhmätyötä visuaalisuutta oppimaan oppimista hauskaa arviointi tiedossa autonomiaan kasvattamista
18
Yhdessä sovittavia asioita laitteista huolehtiminen työjärjestys tiedotus arviointi VARASUUNNITELMA
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.