Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus"— Esityksen transkriptio:

1 OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
                                                                                                                                            Maarit  Juvonen-Nihtinen     

2 Ohjaava  opetus Ohjaava opetus on opetustyyli,  jossa ohjaaja  valitsee ja järjestää oppijalle sopivat ärsykkeet. Ohjaavan opetuksen tavoitteena on synnyttää oppijassa ohjattu oppimiskokemus (Mediated Learning Experience,  MLE).    Ohjattu  oppimiskokemus  on  ohjaajan  ja  oppijan  välistä     vuorovaikutusta,  joka  auttaa  ymmärtämään,  käsittämään  ja     oppimaan  ympäristön  ärsykkeitä.  Tämän  vuorovaikutuksen   avulla kehitetään oppijan kognitiivisia toimintoja.

3 Oppimisessa tarvittavia taitoja
itsesäätely  roolinottaminen  vertailu  tarkka  havaitseminen  nimeäminen   luokittelu

4 järjestyksessä  eteneminen 
tarkkuus  ja  täsmällisyys  vihjeiden tunnistaminen  määräävän  kriteerin  tunnistaminen  sarjoittaminen  kyky  yhdistää  aiemmin  opittu  uuteen 

5 Miten ohjaan? Opetan, en oleta.
Autan mahdollisimman pienellä avulla eteenpäin. Keskityn  enemmän  prosessiin  kuin  vastauksiin.  Kysyn  enemmän  kuin  kerron.  Kysyn  prosessia  koskevia  kysymyksiä  (miten, ei mitä).  Vaadin  perustelut. 

6 Prosessikysymyksiä ja -lauseita
1. Kerro, miten teit sen. 2. Kyllä, mutta mistä tiesit sen?  3. Millä muulla tavalla voisit tehdä sen?  4. Mitä sinun tulee tehdä seuraavaksi?  5. Mitä sinun pitää tehdä ensin, ja mistä saat tietää, mitä sinun tulee           tehdä seuraavaksi?  6. Mitä luulet, että tapahtuu, jos _______?  7. Milloin aikaisemmin olet tehnyt jotain tällaista?  8. Missä olet aikaisemmin tehnyt näin ratkaistaksesi ongelman? 

7   9. Miltä sinusta tuntuu, jos____________? 
10. Kyllä, se on oikein, mutta kuinka tiesit se?  11. Milloin muulloin sinun tarvitsee_________?  12. Pysähdy ja katso tarkasti, mitä olet tekemässä.  13. Minkä luulet olevan ongelma?  14. Voitko keksiä toisen tavan tehdä sen?  15. Miksi tämä on parempi kuin tuo?  16. Tehdään suunnitelma, ettei unohdeta mitään.  17. Miten siitä voi selviytyä?  18. Miten ___ on erilainen / samanlainen kuin ___?

8 OHJAAVAN OPETuksen tekniikoita
Keskityn enemmän prosessiin kuin vastauksiin.  Kysyn kysymyksiä koskien prosessia (miksi, kuinka…).  Kannustan vastauksiin, joissa kuvataan prosessia.  Vaadin perustelut, vaikka vastaus olisi oikea.  Välitän innostus oppimiseen.  Käytän tehtävän sisäistä motivaatiota.   Yhdistän uudet kokemukset tuttuihin. 

9 Houkuttelen lapsia tekemään päätelmiä ja sääntöjä. 
Painotan kokonaisuuden järjestystä ja ennustettavuutta.  Innostan lapsia käyttämään loogisia tapoja enkä anna heidän tyytyä epätarkkuuteen, virheellisyyteen tai riittämättömiin loogisiin perusteluihin.  Siltaan!!

10 MITEN VOIN LÄHTEÄ LIIKKEELLE?
Tarkkailen  ja  tutkin  omaa  ajatteluani. Ajattelen  ääneen. Opetan  strategioita. Kysyn  oppilailta  -  ja  kuuntelen  heidän  vastauksiaan! Valitsen  päivän/viikon  kognitiivisen  toiminnon  ja  ohjaan  sen  huomaamista  ja  käyttämistä. 

11 Interventiot Lotilan koulussa
Instrumental  Enrichment,  IE  IE-basic Bright  Start,  BS  Keskeistä  kaikissa  interventioissa  on  ohjaava  opetus. 

12 Kirjallisuutta Halinen, Hotulainen, Kauppinen, Nilivaara, Raami ja Vainikainen, 2016: Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-kustannus   Nevalainen, Juvonen-Nihtinen  ja Lappalainen:     Ajattelu  ja  ongelmanratkaisu.                Teoksessa Ahonen, Siiskonen ja Aro(toim.), 2001:    Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä Aro, Laakso (toim.), 2011:   Taaperosta toimivaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja    tukeminen. Niilo Mäki Instituutti.

13 OneNote: Ajattelu ja oppimaan oppiminen


Lataa ppt "OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google