Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKalevi Jarno Kapulainen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Maarit Juvonen-Nihtinen
2
Ohjaava opetus Ohjaava opetus on opetustyyli, jossa ohjaaja valitsee ja järjestää oppijalle sopivat ärsykkeet. Ohjaavan opetuksen tavoitteena on synnyttää oppijassa ohjattu oppimiskokemus (Mediated Learning Experience, MLE). Ohjattu oppimiskokemus on ohjaajan ja oppijan välistä vuorovaikutusta, joka auttaa ymmärtämään, käsittämään ja oppimaan ympäristön ärsykkeitä. Tämän vuorovaikutuksen avulla kehitetään oppijan kognitiivisia toimintoja.
3
Oppimisessa tarvittavia taitoja
itsesäätely roolinottaminen vertailu tarkka havaitseminen nimeäminen luokittelu
4
järjestyksessä eteneminen
tarkkuus ja täsmällisyys vihjeiden tunnistaminen määräävän kriteerin tunnistaminen sarjoittaminen kyky yhdistää aiemmin opittu uuteen
5
Miten ohjaan? Opetan, en oleta.
Autan mahdollisimman pienellä avulla eteenpäin. Keskityn enemmän prosessiin kuin vastauksiin. Kysyn enemmän kuin kerron. Kysyn prosessia koskevia kysymyksiä (miten, ei mitä). Vaadin perustelut.
6
Prosessikysymyksiä ja -lauseita
1. Kerro, miten teit sen. 2. Kyllä, mutta mistä tiesit sen? 3. Millä muulla tavalla voisit tehdä sen? 4. Mitä sinun tulee tehdä seuraavaksi? 5. Mitä sinun pitää tehdä ensin, ja mistä saat tietää, mitä sinun tulee tehdä seuraavaksi? 6. Mitä luulet, että tapahtuu, jos _______? 7. Milloin aikaisemmin olet tehnyt jotain tällaista? 8. Missä olet aikaisemmin tehnyt näin ratkaistaksesi ongelman?
7
9. Miltä sinusta tuntuu, jos____________?
10. Kyllä, se on oikein, mutta kuinka tiesit se? 11. Milloin muulloin sinun tarvitsee_________? 12. Pysähdy ja katso tarkasti, mitä olet tekemässä. 13. Minkä luulet olevan ongelma? 14. Voitko keksiä toisen tavan tehdä sen? 15. Miksi tämä on parempi kuin tuo? 16. Tehdään suunnitelma, ettei unohdeta mitään. 17. Miten siitä voi selviytyä? 18. Miten ___ on erilainen / samanlainen kuin ___?
8
OHJAAVAN OPETuksen tekniikoita
Keskityn enemmän prosessiin kuin vastauksiin. Kysyn kysymyksiä koskien prosessia (miksi, kuinka…). Kannustan vastauksiin, joissa kuvataan prosessia. Vaadin perustelut, vaikka vastaus olisi oikea. Välitän innostus oppimiseen. Käytän tehtävän sisäistä motivaatiota. Yhdistän uudet kokemukset tuttuihin.
9
Houkuttelen lapsia tekemään päätelmiä ja sääntöjä.
Painotan kokonaisuuden järjestystä ja ennustettavuutta. Innostan lapsia käyttämään loogisia tapoja enkä anna heidän tyytyä epätarkkuuteen, virheellisyyteen tai riittämättömiin loogisiin perusteluihin. Siltaan!!
10
MITEN VOIN LÄHTEÄ LIIKKEELLE?
Tarkkailen ja tutkin omaa ajatteluani. Ajattelen ääneen. Opetan strategioita. Kysyn oppilailta - ja kuuntelen heidän vastauksiaan! Valitsen päivän/viikon kognitiivisen toiminnon ja ohjaan sen huomaamista ja käyttämistä.
11
Interventiot Lotilan koulussa
Instrumental Enrichment, IE IE-basic Bright Start, BS Keskeistä kaikissa interventioissa on ohjaava opetus.
12
Kirjallisuutta Halinen, Hotulainen, Kauppinen, Nilivaara, Raami ja Vainikainen, 2016: Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-kustannus Nevalainen, Juvonen-Nihtinen ja Lappalainen: Ajattelu ja ongelmanratkaisu. Teoksessa Ahonen, Siiskonen ja Aro(toim.), 2001: Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä Aro, Laakso (toim.), 2011: Taaperosta toimivaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Niilo Mäki Instituutti.
13
OneNote: Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.