Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
. Rauman freinetkoulu
2
Celestin Freinet ( ) oli ranskalainen pedagogi, jonka kasvatusnäkemyksen perustana oli ajatus positiivisesta yksilöstä, jolla on luontainen innostus kaikkeen tutkimiseen.
3
Koulumme arvopohja yhteisöllisyys ja yksilöllisyys
vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa suomalainen kulttuuri ja perinteet kestävä kehitys hyvinvointi
4
Toiminta-ajatus Lapsi ei väsy tekemään työtä, joka on kosketuksissa hänen omaan elämäänsä ja joka on hänelle mielekästä. Opiskelu etenee kokeilevan hapuilun kautta. Vapaa itseilmaisu Yhteisöllisyys
5
Viikon työt työviikon alussa suunnitellaan viikon työt
oppilaat tekevät työt viikon aikana haluamassaan järjestyksessä uusista asioista lyhyitä opetustuokioita töitä tehdään koulussa ja kotona
6
Viikon työt viikon töiden valmistuttua saa tehdä valinnaisia tai lisätöitä työviikon lopussa esitellään ja hyväksytään työt kaikki oppilaiden työt tarkastetaan perjantaina palautekeskustelu, ehdotukset seuraavalle viikolle, esitykset, luokkalehdet ja pullat
7
Opintoretket oppilaat ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa opintoretkiä tehdään lähes viikoittain retkistä tehdään muistiinpanoja ja raportteja
8
Vierailijat Eri alojen asiantuntijat ovat aina tervetulleita!
9
Vapaa itseilmaisu vapaat tekstit myös: kuvataide, musiikki ja draama
Kirjan ja Ruusun – päivä koko koulun esityspäivät
10
Vapaa itseilmaisu esityksiä omassa luokassa
yksilölliset vahvuudet esiin
11
Osallistuminen oppilaat ottavat osaa koulun yhteisiin töihin (keittiöapu, akvaarionhoito, luokan omat työt…) yhteiset keskustelut – oppilaat saavat esittää omia mielipiteitään kiitän, moitin, ehdotan –taulut luokissa luokan omat äänestykset
12
Osallistuminen luokissa keskustellaan kaikenlaisista asioista
13
Työpajat joka kolmas viikko tai useammin
vetäjinä koulun aikuiset, vanhemmat ja muut asiantuntijat oppilas valitsee itse pajansa eri-ikäiset työskentelevät pajoissa yhdessä
14
Leirikoulut ainakin yksi leirikoulu vuodessa
oppilaat osallistuvat suunnitteluun ja valmisteluun oppilailla sovitut vastuuryhmät ja työnjako
15
Luokkalehdet oppilaat toimittavat itse luokkalehteä
lehdissä oppilaiden tekemiä raportteja, tarinoita, juttuja jne lehdessä myös opettajan tiedotukset koteihin
16
Unicef-koulu huomioimme lasten oikeudet, kansainvälisen näkökulman, suvaitsevaisuuden ja osallistumisen opetuksessa Unicef-kävely
17
Kummitoiminta viidennen luokan oppilaat toimivat ensimmäisen luokan oppilaiden kummeina kummitunnit kummijuhlat
18
Vuotuiset tapahtumat ja juhlat
1. luokan tervetulojuhla kummijuhla taidenäyttely Kirjan ja ruusun -päivä Unicef-kävely näytelmäprojektit kinkerit äitien- ja isänpäiväjuhlat kevät- ja joulujuhlat kirkkovuoden tapahtumat jne
19
Oppiminen lapsi haluaa oppia, toimia ja vaikuttaa
lapsi on aktiivinen oppija ja kokeilija, joka passiivisen kuuntelun sijaan saa tutkia, havainnoida, etsiä syitä ja selityksiä, kysellä, erehtyä ja ideoida oman työn suunnittelu ja arviointi on olennainen osa oppimisprosessia
20
Oppiminen Oppiminen on toiminnallista, oman kokemuksen ja elämyksen kautta oppimista - näiden kautta syntyy sitoutuminen työhön Työskentelyssä vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä Opiskella saa yksin tai yhdessä.
21
Lapsi ei väsy tekemään mielekästä työtä!
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.