Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Suuttumuksen hallinta
Riitta Paasivirta
2
Ennen suuttumuksen hallinnan opetusta
1. Itsetuntemus tunteiden nimeäminen omien tunteiden tunnistaminen 2. Sanaton viestintä: kehon kieli, asennot, eleet, ilmeet 3. Rentoutuminen MELT 4. Oman ja toisen reviirin kunnioittaminen 5. Perustason sosiaaliset taidot Riitta Paasivirta
3
Suuttumuksen tunne ja käytös
Kysy oppilailta, mitä suuttumus on. Suuttumus on tunne esimerkiksi siitä, että on ärtynyt, ottaa päähän, vihainen tai raivoissaan. Kysy sitten, minkälaista on vihamielinen tai aggressiivinen käytös. Esimerkiksi huutaa, lyö, heittelee tavaroita, käyttää uhkaavia eleitä, potkii, tönii. Riitta Paasivirta
4
Kysy, onko kukaan koskaan ollut todella suuttunut ilman, että olisi kuitenkaan käyttäytynyt aggressiivisesti. Kysy sen jälkeen, onko aggressiivinen käyttäytyminen mahdollista ilman, että on suuttunut. Onko kukaan esimerkiksi uhkaillut toista pelkästään saadakseen oman tahtonsa läpi, vaikka ei olisi ollut vihainen. Riitta Paasivirta
5
Suuttumuksen hallinnan tavoitteet
Tavoitteena on kehittää kykyä parempaan itsehillintään ja tunteiden hallintaan. Kurssilla opetellaan menetelmiä, joiden avulla voi hallita suuttumusta tehokkaammin sen sijaan, että suuttumus hallitsee sinua. Suuttumuksen hallinnasta on hyötyä: Hallitsematon suuttumus muuttuu helposti hyökkääväksi käytökseksi, josta on ikäviä seurauksia itselle ja muille. Riitta Paasivirta
6
Suuttumuksen hallinta
Ulkoiset käynnistäjät Sosiaaliset taidot Sisäiset käynnistäjät Itse- arviointi Varoitusmerkit Seuraukset Muistuttajat Rauhoittajat Riitta Paasivirta 6
7
Suuttumuksen hallinnan menetelmäketju
KÄYNNISTÄJÄT Ulkoiset käynnistäjät - tietty tilanne - tietty henkilö Sisäiset käynnistäjät - ajatuksia, sisäistä puhetta ristiriitatilanteessa 2. VAROITUSMERKIT - fyysisiä merkkejä, jotka kertovat suuttumuksesta muutoksia kehossa Riitta Paasivirta
8
Suuttumuksen hallinnan menetelmäketju
3. RAUHOITTAJAT - Syvään hengittäminen - Takaperin laskeminen - Mukavat mielikuvat 4. MUISTUTTAJAT - Ennalta valittu ajatus, jota toistamme mielessämme, jotta emme suuttuisi ja rauhoittuisimme. Riitta Paasivirta
9
Suuttumuksen hallinnan menetelmäketju
5. ITSEARVIOINTI - Itsensä palkitseminen - Itsensä ohjaaminen - Miten olisin voinut toimia toisin? 6. SEURAUSTEN AJATTELEMINEN - Myönteiset ja kielteiset seuraukset itselle ja muille - Lyhyen ja pitkänaikavälin seuraukset 7. SOSIAALISET TAIDOT Riitta Paasivirta
10
Suuttumuksen hallinnan harjoitusohjelma
TUNTI Johdanto Harjoittelun tavoitteet, säännöt, ohjelman eteneminen ABC-MALLI: - A.Tilanne: Mikä aiheutti vihaiseksi tulemisen? B. Käyttäytyminen: Mitä teit? - C. Seuraukset: Mitä käyttäytymisestäsi seurasi? - Tunnin kertaus Riitta Paasivirta
11
Sähläämispäiväkirjan esittely Mikä saa minut suuttumaan?
2. TUNTI KÄYNNISTÄJÄT Kerrataan 1. oppitunti Sähläämispäiväkirjan esittely Mikä saa minut suuttumaan? Mallinna käynnistäjät Rooliharjoitus: Käynnistäjät Kertaus Riitta Paasivirta
12
3.TUNTI VAROITUSMERKIT ja RAUHOITTAJAT Kerrataan 2. oppitunti
Mistä tiedän olevani vihainen? Mitä pitää tehdä, kun huomaa olevansa vihainen? Rauhoittajat: syvään hengittäminen, taaksepäin laskeminen, mukavat mielikuvat, seurausten ajatteleminen Malinna käynnistäjät - varoitusmerkit – rauhoittajat Rooliharjoitus: käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat Kerrataan sähläämispäiväkirja Riitta Paasivirta
13
- Muistuttajien esittely
4. TUNTI MUISTUTTAJAT - Kerrataan 3. oppitunti - Muistuttajien esittely - Mallinna käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittajat - muistuttajat - Rooliharjoitus: käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat - Kerrataan muistuttajat Riitta Paasivirta
14
Esitellään itsearviointi - Itsensä palkitseminen
5. TUNTI ITSEARVIOINTI Kerrataan oppitunti 4. Esitellään itsearviointi - Itsensä palkitseminen - Itsensä ohjaaminen – miten olisin voinut toimia toisin? Mallinna käynnistäjät- varoitusmerkit- rauhoittajat - muistuttajat – itsearviointi Rooliharjoitus käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat + itsearviointi Kerrataan itsearviointi Riitta Paasivirta
15
6. TUNTI SEURAUSTEN AJATTELEMINEN 4 RAUHOITTAJA
Kerrataan edellinen oppitunti Esittele seurausten ajatteleminen Välittömät ja pitkän aikavälin seuraukset Sisäiset ja ulkoiset seuraukset Mallinna harjoitus JOS – SITTEN –periaatteesta Rooliharjoitus käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat + itsearviointi Kerrataan seurausten ajatteleminen Riitta Paasivirta
16
7.TUNTI VIHAMIELISEN KÄYTTÄYTYMISEN NOIDANKEHÄ
- Kerrataan 6. oppitunti - Esittele vihamielisen käyttäytymisen noidankehä Mikä minun käyttäytymisessäni saa toiset ihmiset suuttumaan? - Mallinna käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittaja/t - muistuttajat – itsearviointi - Rooliharjoitus käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittaja/t – muistuttajat - itsearviointi Riitta Paasivirta
17
Vihamielisyyden noidankehä
Aggressiivinen lapsi tai nuori kokee ympäristön vihamieliseksi. Tilanteiden tulkinta aggressio-odotusten mukaisesti. Toverien kielteiset reaktiot (esim. vasta-aggressio ja/tai torjunta). Aggressiivinen käyttäytyminen, motiivina esim. kosto. Riitta Paasivirta
18
- Käytetään aiemmin opittuja sosiaalisia taitoja
8. TUNTI KERTAUS Kerrataan 7. oppitunti Mallinna käynnistäjät – varoitusmerkit – rauhoittajat - muistuttajat – sosiaaliset taidot - itsearviointi Rooliharjoitus käynnistäjät + varoitusmerkit + rauhoittajat + muistuttajat + sosiaaliset taidot + itsearviointi - Käytetään aiemmin opittuja sosiaalisia taitoja Riitta Paasivirta
19
Käydään läpi sähläämispäiväkirjat
9. TUNTI KERTAUS Käydään läpi sähläämispäiväkirjat - Tehdään rooliharjoituksia kuten tunnilla 8. Riitta Paasivirta
20
Käydään läpi sähläämispäiväkirjat
10. TUNTI YHTEENVETO Koko ohjelman kertaus Käydään läpi sähläämispäiväkirjat Kerrataan suuttumuksen hallinnan tekniikat Tehdään rooliharjoituksia - Ohjaaja antaa myönteistä palautetta ja kannustaa jatkamaan Riitta Paasivirta
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.