Korkeakoulujen yhdenvertaisuustyön hyvät käytännöt Paula Pietilä, YTM Esok-seminaari 16.4.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Asianajajan ammatti Päivämäärä Koulun nimi Luennoitsijan nimi.
Kyselytyökalu henkilöstön työhyvinvoinnin ja tasa- arvokokemusten selvittämiseksi  Toteutus Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskus ja Mindcom Oy.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Esitys Juha Mieskolainen
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Minkälaista on hyvä ympäristökasvatus materiaali?
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
TASA-ARVOVIIKONLOPPU 17. – ANU-TUIJA LEHTO.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Strateginen kehittäminen
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Yrittäjyys HAAGA-HELIAssa Arenen yrittäjyysstrategia, miksi juuri nyt Jari Laukia.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Asenteet.
YHDENVERTAISUUSSUUNNITTELUN HYVÄT KÄYTÄNNÖT
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Riina Vesanen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Palveluiden myyntikäyrien analysointi.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
OKM:N REKRYTOINTITIEDONKERUU ( MUOKATTU 28.1.) Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
ERITYISTAIDEKASVATUS
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Tasa-arvosuunnitelma
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Yhdenvertaisuus sisältää tasa-arvon
Lapsi-ystävällinen kunta
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Osatyökykyisille tie työelämään
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen yhdenvertaisuustyön hyvät käytännöt Paula Pietilä, YTM Esok-seminaari

TAUSTAA •Yhdenvertaisuussuunnitelmien etsinnässä on käytetty Opintoluotsi-palvelun kautta saatuja korkeakoulujen julkisia kotisivuja. •Käytetyt hakusanat: “yhdenvertaisuus”, “esteettömyys”, “syrjinnän vastaisuus” •Yliopistoista ja korkeakouluista yli puolella on yv- suunnitelma, amk:sta vain noin 10%:lla  Ei välttämättä kerro läheskään kaikkea korkeakoulujen yhdenvertaisuussuunnittelun nykytilasta,koska suunnitelma on voitu yhdistää tasa-arvosuunnitelmaan tai suunnittelutyöstä on käytetty eri käsitteitä. Suunnitelma on saatettu julkaista vain sisäisillä sivuilla

LÄHTÖKUOPAT JA PERUSPILARIT •Suunnittelun lähtökohtia ja itse prosessia ei suunnitelmissa kuvata, vain lopputulos  Kolmessa suunnitelmassa viitataan alussa aiemmin tehtyyn suunnittelutyöhön tai siihen, että yhdenvertaisuussuunnitelman tekoon varattua aikaa on pidennetty •Kuitenkin: korkeakoulut ovat tehneet varsin erilaisia valintoja juuri suunnitelmien näkökulman valinnan suhteen: yhdenvertaisuus, tasa-arvo, esteettömyys, saavutettavuus)

PERUSPILARIT…. •Yhdenvertaisuuslaki on ollut tärkein syy yv- suunnittelulle •Opm:n ohjauksella on ollut erityisesti esteettömyys näkökulman kannalta keskeinen merkitys  Lainsäädäntö on vaikuttanut näkökulmiin/painotuksiin suunnitelmissa.

PERUSPILARIT…. •Useimmissa yv-suunnitelmissa on lähtökohtana yv-laissa mainitut syrjintäperusteet •Etnisyyden ja esteettömyyden teemat painottuivat muita enemmän. Jos kyse oli tasa-arvo ja yv-suunnitelman yhdistelmästä sukupuolten tasa-arvo painottui •Vähiten käsiteltiin vakaumukseen ja seksuaaliseen suuntautumiseen ja identiteettiin liittyviä asioita

Siinä tekijä, missä kokija- eli kuka puhuu yv-suunnittelussa ja kenelle? •Noin puolessa yv-suunnitelmia ei oltu mainittu tekijöitä lainkaan •Tavallisesti suunnitelman tekoon osallistuivat vararehtori, eri päälliköitä, sekä henkilöstön ja opiskelijoiden edustajat, sekä yv- asioista vastaavat henkilöt •Yv-suunnitelma oli suunnattu tavallisesti henkilöstölle ja opiskelijoille. Toisinaan yv-työn kohteina nähtiin myös hakijat ja satunnaisesti myös korkeakoulussa vierailevat ja eri sidosryhmät, kuten yritykset. Amk:t mainitsivat sidosryhmät useimmin kuin yliopistot tai korkeakoulut •Osassa suunnitelmia yv-työn kohteina nähtiin mainittujen lisäksi vähemmistöryhmät/erityisryhmät  Vähemmistöjen edustajien osallistumisesta yv-suunnitteluun mainittiin vain yhdessä suunnitelmassa

Yv-suunnittelun tavoitteet Korkeakoulujen perusarvoina nähtiin: Vapaus, oikeudenmukaisuus, luovuus ja tasa-arvo.  Yv-suunnittelun nähtiin edistävän tasa-arvoa  Viestittävän korkeakoulun arvoista ulospäin -Yv-suunnittelun sitominen korkeakoulun muuhun strategiatyöhön tai suunnitteluun on vielä heikkoa

Yv-suunnittelun tavoitteet •Yleisten tavoitteiden, kuten syrjinnän ja häirinnän ehkäisy ja ilmapiirin sallimattomuus näillä ilmiöille lisäksi yv- suunnitelmissa on mainittu lukuisia hyviä käytäntöjä, joita korkeakouluissa toteutetaan, erityisesti esteettömyyden, etnisen taustan ja iän näkökulmasta

VASTUU JA RESURSSIT YV-TYÖSSÄ? •Vastuutuksen osalta korkeakoulujen yv-suunnitelmat poikkeavat eniten toisistaan: •Osa korkeakouluista jakaa vastuuta nimeltä mainituille henkilöille, osa eri toimintasektoreille ja yksiköille. Osa puolestaan toteaa vastuun kuuluvan kaikille yhteisön jäsenille ja erityisesti korkeakoulun johdolle •Käytännön vastuussa suunnitelmien toteutuksesta ja seurannasta ovat kuitenkin tasa-arvotoimikunnat ja tasa- arvo/yhdenvertaisuusvastaavat ja häirintäyhdyshenkilöt eli samat tahot, jotka ovat tavallisesti osallistuneet yo-suunnitelmien laadintaan. •Yv-työhön käytettävissä olevia resursseja ei ole suunnitelmissa eritelty

EHDOTUKSIA YV-TYÖN HYVIKSI KÄYTÄNNÖIKSI KORKEAKOULUISSA •Itse suunnitteluprosessiin tulee kiinnittää enemmän huomiota: Lainsäädännön ja siihen liittyvän ohjeistuksen sijaan/ohella on nostettava esiin yhteisön ja yksilöiden yhdenvertaisuuteen liittyvät kokemukset ja tieto.  Kokemuksista keskustelua ja niiden mahdollista keruuta varten tarvitaan sopivaa taustamateriaalia •Suunnittelussa on huomioitava korkeakoulun olemassaolevat strategiat ja suunnitelmat: Miten strategioita voi hyödyntää yv-työn näkökulmasta? Millaisia vaikutuksia yv-työllä on strategiatyöhön?

EHDOTUKSIA YV-TYÖN HYVIKSI KÄYTÄNNÖIKSI KORKEAKOULUISSA •Yv-työn tulee koskea koko korkeakoulun toimintaa, erityistä huomiota on kiinnitettävä yhdenvertaisuuden toteutumiseen opiskelijavalinnoissa ja rekrytoinnissa •Eri vähemmistöjen osallistamista yv-suunnittelussa ja – työssä on lisättävä. Korkeakouluja on rohkaistava yhteistyöhön esim. järjestöjen kanssa. Toisaalta yhdenvertaisuuden edistäminen ei saa jäädä vain vähemmistöjen asiaksi •Monet korkeakoulut näkevät johdon olevan ensisijaisesti vastuussa yv-työssä, on mietittävä tapoja, joilla johto otetaan mukaan ja vastuutetaan •Yv-työhön on varattava ajallisia ja rahallisia resursseja  Yv-suunnitteluun valmistautumiseen ja suunnitelman tekoon on varattava riittävästi aikaa

EHDOTUKSIA YV-TYÖN HYVIKSI KÄYTÄNNÖIKSI KORKEAKOULUISSA  Yv-yhdyshenkilön palkkaaminen jokaiseen korkeakouluun tai alueelliseen korkeakouluyksikköön  Yv- asioiden käsittely henkilöstökoulutuksessa, omana kokonaisuutenaan ja luontevana osana esim. tulokas- ja esimieskoulutusta  Yv-yhdyshenkilöiden koulutus ja työnohjaus •Yv-työstä on tiedotettava säännöllisesti  Yv-työtä ja suunnittelua koskevan tiedon on oltava helposti kaikkien löydettävissä ja kaikille saavutettavassa muodossa  Yv-suunnitelmien ydinkohtia, kuten suunnitteilla olevia käytännön toimia on erityisesti nostettava näkyviin

POHDITTAVAA •Suunnitelmissa käytetään rinnakkain ja joskus lomittain yv-työn ydinkäsitteitä, kuten tasa-arvo, yhdenvertaisuus, esteettömyys usein tämä lomittaisuus on tietoista, mutta myös selkeitä ”väärin ymmärryksiä” esiintyy •Inkluusio vs. erityispalveluja erityisryhmille suunnitelmien tausta-ajatuksena •Miten saada moniperusteinen syrjintä näkyviin? (Mainitaan vain yhdessä suunnitelmassa)

POHDITTAVAA •Yv-suunnittelun lähtökohdaksi korkeakoulun oma tämän hetken tilanne: •Tiedonkeruu (tilastot, kyselyt) •Miten eri ryhmien osallisuutta voidaan toteuttaa? •Yv-suunnitelma ei ole lopullinen ohjeistus, vaan muuttuva työkalu