Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esteetön opiskelu 24.04.2007 Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esteetön opiskelu 24.04.2007 Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak."— Esityksen transkriptio:

1 Esteetön opiskelu 24.04.2007 Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak

2 Esteettömyyden laajeneminen Julkinen rakentaminen 1400-luvulla Vihollisen liikkumisen vaikeuttaminen

3 Esteettömyyden laajeneminen

4 ESOK? Mitä ja ketä koskee? Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön esteettömyys Kaikki korkeakouluissa toimivat, mutta varsinkin henkilöt, –joilla on jokin jokin vamma, jotka –ovat erilaisia oppijoita ja/tai –kuuluvat kieli- tai kulttuurivähemmistöön.

5 ESOK-hanke Mihin hankkeen toiminta perustuu? Taustalla Suomen Design for All -verkostotyö (2002-), Opiskelija- ja vammaisjärjestöjen esitys opetusministeriölle (2003), Yhdenvertaisuuslaki (2004) ja opetusministeriön toimenpidesuositukset (2005) Toiminnan suunnittelu eri korkeakoulujen ja sidosryhmien kanssa 2006 Opetusministeriön rahoitus 2007-2009 ESOK=esteetön opiskelu korkea-asteen oppilaitoksissa

6 ESOK-toimintasuunnitelman äärellä 2006

7 ESOK? Mitä tekee? Hanke tukee kaikkien korkeakoulujen esteettömyystyötä –aktivoimalla yhteistyötä ja verkottumista, –järjestämällä koulutusta, –levittämällä hyviä käytäntöjä sekä –tuottamalla suosituksia. Hankeorganisaatiossa toimii 10 pilottikorkeakoulua sekä 20 eri järjestöä

8 ESOK 2007 Mitä tapahtuu 2007? Suositusten laatiminen Vuorovaikutus ja tiedon levittäminen

9 ESOK 2007 Suositusten laatiminen Miksi suosituksia tarvitaan? –Käytäntöjen yhtenäistäminen –Tiedon saannin edistäminen

10 Miksi suosituksia tarvitaan? "Tarvetta olisi joustavia opetusjärjestelyjä ja niiden toteuttamista koskevalle neuvonnalle, henkilöstölle, sekä resursseille, joiden puitteissa olisi mahdollista toteuttaa esim. kielten opetusta lukivaikeuksisille." Erään korkeakoulun edustaja ”Koulutamme ihmisiä työtehtäviin, joissa lukivaikeutta ei oteta huomioon nykyisin eikä myöskään ennakoitavassa tulevaisuudessa. Siksi lukivaikeutta ei meillä huomioida pääsykokeissa tai tenttitilanteissa.” Erään korkeakoulun edustaja

11 ESOK 2007 Suositusten laatiminen Millaisia suosituksia tarvitaan? –Opiskelumahdollisuuksien tasa-arvon kannalta keskeiset kohdat –Eri asianosaistahojen yhteistyössä tuotettuja (kilpailevat haasteet ja tulkinnat) –Toiminnan kehittämisen kokonaisvaltainen tarkastelu

12 Millaisia suosituksia tarvitaan? Laadunvarmistus- järjestelmien kehittäminen, Tuottavuusohjelma, Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen… Siirtyminen uuteen palkkausjärjestelmään (UPJ), Kaksiportainen tutkinnonuudistus, Vammaisuuden tulkinnat Esteettömyyden tulkinnat Yhdenvertaisuuden tulkinnat Organisaatiokulttuurit Tieteen- ja toimiala- kohtaiset kulttuurit Työelämän kulttuurit

13 ESOK 2007 Suositusten laatiminen Millä resursseilla suosituksia toteutetaan? –Esteettömyys ei ole ”jotain uutta ja ylimääräistä” –Edetä voi priorisoiden, pienin askelin –Esteettömyyden edistäminen säästää ja tuottaa –Oleellisia resursseja ovat osaaminen ja yhteistyö

14 Millä resursseilla suosituksia toteutetaan? Viittomakielisen opiskelijan näkö heikkeni nopeasti –Liikkuminen opiskelupaikassa vaikeutui, –lukeminen täytyi opiskella uusin menetelmin –Kaikkeen meni aikaa entistä enemmän –Visuaalinen tulkkaus ei enää toiminut eikä taktiilitulkkia ollut saatavissa Verkko-opetuksena osa kursseista oli mahdollista opiskella esteettömästi, Jos pääsi JOO-opiskelijaksi Eräänä huonona esimerkkinä verkko-opetuksesta ovat tekstittämättömät videoluennot, joissa sekä videokuva, että ääniraita sisältävät oleellista informaatiota. Vaikeammin kuulo- ja näkövammaiset eivät tämän tyyppisestä aineistosta hyödy ja monilla muillakin ryhmillä voi olla vaikeuksia oppisisällön omaksumisessa. Kannattaa tarjota videoluennon rinnalle tekstivaihtoehto ja pohtia muitakin tapoja asian opettamiseen. (Salomaa 2006)

15 ESOK 2007 Mitä tapahtuu 2007? Suositusten laatiminen –Opintojen alkuvaihe Opiskelijavalinnat Tiedon saanti opiskelun esteettömyydestä –Esteettömyyden edellytykset Yhdenvertaisuussuunnitelmat Yhdenvertaisuuden toteutumisen arvioiminen

16 ESOK 2007 Vuorovaikutus ja tiedon levittäminen –Esteettömyystieto ja -tietoisuus Road Show Verkostot ja vuorovaikutus –Esteetön opiskelu seminaari 24.04 Portaali Koulutus ja tuki

17 ESOK 2007 Koulutus ja tuki koulutusten suunnittelu ja järjestäminen

18 ESOK 2007 Road Show Alueelliset tapahtumapäivät Hallinnon ja johdon tapaamiset

19 ESOK 2007 ESOK-portaali www.esok.fiwww.esok.fi Tapahtumakalenteri Kehittämishankkeet Hyvät käytännöt Uutiskirje


Lataa ppt "Esteetön opiskelu 24.04.2007 Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google