Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuha-Pekka Niemelä Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia
2
Jälkipuinnin tarkoitus Antaa vastauksia opiskelijoiden kysymyksiin Selventää opiskelijoiden ajatuksia ja käsityksiä Vähentää harjoituksen aikana muodostunutta jännitystä Edistää oman toiminnan arviointia Löytää erilaisia näkökulmia ja ratkaisuja Vahvistaa tiettyjä opetuksen painopisteitä Oppia virheistä Linkittää simulaatioiden ja reaalimaailman välistä yhteyttä Asettaa uusia oppimistavoitteita Tietääkö opiskelija ilman jälkipuintia mikä onnistui, mikä ei?
3
Seuraavat seikat vaikuttavat jälkipuinnin syvällisyyteen ja kouluttajan rooliin: Simulaatioharjoituksen tavoite Skenaarioiden monimutkaisuus Osanottajien kokemuksen määrä Miten hyvin osanottajat tuntevat simulaatioympäristön Käytettävissä oleva aika Simulaatioiden rooli ja merkitys koko opetussuunnitelmassa Persoonallisuus ja osanottajien suhteet
4
Jälkipunnin jakaminen 5 vaiheeseen, apukysymykset: 1. Henkilökohtaiset reaktiot Mistä pidit eniten simulaatioharjoituksessa? Entä mistä pidit vähiten? Millaista oli osallistuminen ja yhteistyö muiden kanssa (jos harjoitus tapahtui ryhmässä)?
5
Miksi tämä oli (tai ei ollut) oppimisen kannalta hyvä kokemus? Mitä henkilökohtaisia pitkäaikaisia vaikutuksia arvioit saaneesi tästä kokemuksesta? Millaisia tunteita tunsit osallistuessasi simulaatioharjoitukseen?
6
2. Keskustelu koskien simulaatioharjoituksen tapahtumia Mitkä olivat harjoituksen tärkeimmät tapahtumat? Mitä päätöksiä sinun haluttiin tekevän? Millaisia olivat päätöstesi lyhytaikaiset ja pitkäaikaiset vaikutukset? Millaisia käsityksesi mukaan ne olisivat aidossa toimintaympäristössä? Millaisia kompromisseja jouduit tekemään simulaation aikana? Millaiset kompromissit olisivat tarkoituksenmukaisia aidossa toimintaympäristössä?
7
3. Keskustelu koskien ongelmia Millaisia ongelmia kohtasit tehdessäsi päätöksiä tai aikaisempien päätöstesi tuloksena? Mikä aiheutti nuo ongelmat? Sattuuko sellaisia tapahtumia, päätöksiä tai ongelmia sinulle aidossa toimintaympäristössä? Ovatko tapahtumien syyt samankaltaisia aidossa toimintaympäristössä? Mitä voisit tehdä välttääksesi sellaisia ongelmia tosielämässä?
8
4. Tavoitellut oppimistulokset Mitä uutta opit harjoituksen aikana? Mitkä aiemmin tuntemasi asiat saivat uudenlaisen merkityksen tai toimivat eri tavoin? Mistä asioista harjoituksessa opit eniten? Mitä opit? Mitä jo aiemmin tuntemiasi asioiden välisiä yhteyksiä simulaation aikana syntyi? Mikä harjoituksessa aiheutti tämän?
9
5. Linkit reaalimaailmaan Kuvaile millaisia yhteyksiä tällä harjoituksella (voisiko se olla osa) on laajempaan kokonaisuuteen (yritys, teollisuus, maa, maailma) Millä tavalla päätöksesi vaikuttivat koko simulaatioympäristöön? Miltä se tuntui? Mitä sellaisia asioita kokeilit, joita et uskaltaisi tehdä reaalimaailmassa? Miksi niin?
10
Seuraavat piirteet luonnehtivat hyvää jälkipuintia: Johdanto aluksi, kouluttaja kertoo jälkipuinnin tavoitteista ja toteutuksesta. Luottamuksellinen, avoin ilmapiiri Kouluttajan tekemät avoimet kysymykset Positiivinen vahvistaminen ja kouluttajan rohkaiseva ote Tietopuolisen avun saaminen luonnehtii onnistunutta jälkipuintia Audiovisuaalisten välineiden tarkoituksenmukainen käyttö
11
Huonoa jälkipuintia luonnehtivat Suljetut kysymykset Kritiikki Pilkka Virheisiin keskittyminen Pitäisi olla hampurilaispalaute (hyvä asia- huono asia-hyvä asia) Keskittyminen liikaa teknisiin yksityiskohtiin eikä henkilöstön osaamisen kehittämiseen
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.