Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHannu Nurminen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
10.3.2008 Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK 2007-2008
2
10.3.2008 Miksi tämä hanke? Kansainväliset ja kansalliset sopimukset sekä ohjeistukset korkeakouluille korostavat kaikkien – myös erityistä tukea tarvitsevien – ihmisten tasa- arvoisuutta ja yhtäläisiä oikeuksia. Näiden teemojen tulisi näkyä myös opiskelussaan tukea tarvitsevien henkilöiden osallisuusmahdollisuuksien lisääntymisenä koulutuksessa. Inklusiivisen koulutuksen kehittäminen on osa korkeakoulupedagogiikan kehittämistä.
3
10.3.2008 Tavoitteena 1.Mahdollisuus ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen ja täydennyskoulutukseen osallistumiseen myös niille opiskelijoille, joilla on erityisiä tuen tarpeita sekä niille opiskelijoille, jotka tulevat eri kieli- ja kulttuuriympäristöistä 2.Liittää esteettömyys osaksi ammattikorkeakoulun pedagogista strategiaa siten, että osallisuus ja yhdenvertaisuus toteutuvat. 3.Ammattikorkeakoulun pedagogisen toiminnan, menettelytapojen ja ohjausjärjestelmän kehittäminen yhdenvertaisuus- ja esteettömyysperiaatteella.
4
10.3.2008 Miten? Perusperiaate: osaksi normaalia ohjaus- ja opetustoimintaa Yksiköiden ESOK-yhdyshenkilöt, tehtävät: - alkuinfot - henkilöstön koulutuksen järjestäminen - oma kouluttautuminen - alakohtainen kehittäminen - siirto tukiohjaajille - jalkauttaminen Yhteistyö JAMKON kanssa
5
10.3.2008 Miten? 1.Fyysisen ympäristön arviointia ja kehittämistä JAMK:n www-sivujen uusiminen - arvioinnit 2007, toimenpiteet 2008 - viittomakieliset sivut kevät 2008 Fyysisen esteettömyyden kartoitukset - tehty 2007 - toimenpide-ehdotukset ja sopimukset 2008
6
10.3.2008 Miten? 2. Pedagogisen esteettömyyden arviointia ja kehittämistä Hakuvaiheen ohjeistus keväällä 2007 Henkilöstön koulutukset - JAMK:n kaikille yhteiset (tunnetaidot ja vuorovaikutus, mtt, viittomakielen peruskurssi, huumeet ja päihteet, erilaiset oppijat) -yksikkökohtaiset koulutukset (tehokkain!) -yhdyshenkilöiden koulutukset -valtakunnalliset teemapäivät ja seminaarit -kirjastoyksiköiden panos
7
10.3.2008 Miten ? Pedagogista kehittämistä esim. vieraiden kielten verkkokurssit, lukivaikeuksisten opiskelijoiden ohjauksen tehostaminen (opettajien koulutukset), ”Avoin amk tutuksi”, esteetön sisällöntuotanto verkkoon
8
10.3.2008 Miten ? 3. Opiskelijoiden ohjausta ja neuvontaa TSEMPPIS –toiminta laajenee: oppimistaitojen arviointi (Kielikeskus) ja ”tukipolku” Tiivis yhteistyö opiskelijaterveydenhuollon kanssa Opintopsykologin palvelut LUKI-arvioinnit Yksilölliset ohjauskeskustelut ja sopimukset / suositukset arvioinnin ja itsearvioinnin perusteella vieraskielisten opiskelijoiden perehdytys (KV –palvelut ja maahanmuuttajapalvelut yhteistyössä) Kirjastoyksiköt 4. Toimintamallin rakentaminen ja jalkauttaminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.