Uutta ja vanhaa, hyväksi havaittua

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
S2-tiimin muistiinpanot
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Valtakunnallinen kielikoe
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
ESIMIEHEN VALMENNUSPAKETTI Maahanmuuttajan kielitaito • Maahanmuuttajilla on usein monenlaisia todistuksia suomen kielen taidostaan. • Erilaiset kurssitodistukset.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Mohammed Kertoo itsestään:
SUULLINEN HARJOITTELU
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yhteishaku. Mihin haen? Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Nuorisokoulutus.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kotoutumiskoulutus verkossa
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKSI LUKIOON???.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Tampereen seudun S2-opettajat ry
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kouvolan Yhteislyseon
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Uutta ja vanhaa, hyväksi havaittua Suomi toisena kielenä Uutta ja vanhaa, hyväksi havaittua Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio Mamu-oppija Oma kulttuuritausta Perheen odotukset Opiskelukaverit Kouluyhteisö Oppilaitoksen säännöt Oppimäärät Suomen kielen oppiminen Opettajan odotukset Omat odotukset ja toiveet Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio S2-opettaja Lainsäädäntö Opetussuunnitelman perusteet Opetussuunnitelma Kurssisuunnitelmat Tuntisuunnitelmat HOPSit HOJKSit Materiaaliset resurssit? Oppijan kohtaaminen yksilönä Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

S2-opettajan onnistumisen edellytykset Mamu-oppija Kuka minä olen? Mitä minun pitää tehdä? Kuka minä olen? Mitä tehtäviini kuuluu? Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

S2-opettajan onnistumisen edellytykset Tavoitteet ja sisällöt selviksi: ops Etsi Vertaa Pidä ajan tasalla Raamit selviksi: resurssit määrittävät toiminnan laajuuden Roolit selviksi: mitä S2-opettajan työhön kuuluu: opetusta ja muuta työtä Opettajan tehtävät Luokanvalvojan/Ryhmänohjaajan tehtävät Sosiaalikuraattorin ja muiden asiantuntijoiden tehtävät Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Mikä on riittävä kielitaito? Lähtötasolta tavoitetasolle Millä taidoilla pääsee oppilaitokseen? Millä taidoilla pääsee osallistumaan kurssille? Millä taidoilla pääsee kurssista läpi? Miten testata? Miten arvioida? Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus Toisen asteen koulutus Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus YKI Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Riittävä kielitaito: perusopetus Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004 (osin): Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaine  suomi toisena kielenä - oppimäärä Arvioinnissa otetaan huomioon kielitaidon kaikki osa-alueet. Päättöarvioinnissa on otettava huomioon, että oppilaan kielitaitoprofiili voi olla hyvinkin epätasainen.   Kielen osaamisen hyvä (8) taso luokalla 9 kielitaidon tasojen kuvausasteikon mukaan B1.1–B1.2. Tiedote arvioinnin uudistumisesta vuonna 2007: Äidinkieli ja kirjallisuus oppiaineena on sisällöltään poikkeuksellisen laaja. Siksi arvioinnin erityinen haaste on sen monipuolisuus, niin arvioinnin kohteissa kuin menetelmissä. Oppiaine on sekä taito-, tieto- että taideaine, minkä tulee näkyä myös arvioinnissa. Oppiaine on myös kumulatiivinen: 9. luokalla saavutettu taitotaso on ratkaiseva. Myös kieliopin osaamisessa 9. luokka on kokoava - syntyy kokonaiskuva suomen kielestä ja sen rakenteesta aiemman opitun pohjalta. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Riittävä kielitaito: perusopetus 9. luokalla hyvän taso B1.1–B1.2. Arvioinnin osa-alueet yhteisestä eurooppalaisesta viitekehyksestä Kuullun ymmärtäminen Puhuminen Luetun ymmärtäminen Kirjoittaminen Kaikki huomioitava arvioinnissa. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Riittävä kielitaito: perusopetus Suomi toisena kielenä -oppimäärä eroaa tavoitteiltaan ja sisällöiltään suomi äidinkielenä -oppimäärästä. Saavuttaa perusopetuksen loppuun mennessä (!) mahdollisimman hyvän suomen kielen taidon kaikilla kielitaidon osa-alueilla Voi vähitellen saavuttaa äidinkielen veroisen suomen kielen taidon Opetuksessa painotetaan viestinnällisyyttä: sanaston kasvattaminen ja kielen rakenteiden harjoitteleminen kietoutuvat kielitaidon eri osa-alueiden kehittämiseen ja oppijan kulttuuritietouden lisäämiseen. Opetusmenetelmät ja työtavat tulee valita niin, että oppilas saa mahdollisuuden omaksua oppimisstrategioita, joiden avulla hän pystyy aktiivisesti hyödyntämään koulussa ja koulun ulkopuolella kohtaamaansa kielellistä ja kulttuurista ainesta. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Asiantuntijuus vai sitoutuneisuus? Prof. Ben Rampton: Onko tavoitteena asiantuntijuus vai sitoutuneisuus? Asiantuntijuus: taidot, kyky toimia kielen avulla Sitoutuneisuus: kieleen identifioituminen, sen arvoihin, merkityksiin ja sen edustamaan identiteettiin ja kulttuuriseen perintöön samastuminen Tavoitteet ja odotukset vaikuttavat siihen, mitä ja miten arvioidaan. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Riittävä kielitaito: lukiot Lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet 2003: Suomi toisena kielenä -opetuksen keskeinen tavoite on, että opiskelija saavuttaa sellaisen suomen kielen taidon, että hän voi opiskella täysipainoisesti kaikkia lukion oppiaineita ja että hänen on mahdollista jatkaa opintojaan sekä selviytyä työelämässä suomen kielellä. Yhdessä oman äidinkielen opetuksen kanssa suomi toisena kielenä -opetus vahvistaa opiskelijan monikulttuurista identiteettiä ja rakentaa pohjaa toiminnalliselle kaksikielisyydelle. Hyvän (8) taso päättövaiheessa B2.2 Ymmärtämistaidot B2.2 Kirjoittaminen B2.1 Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio Riittävä kielitaito: Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen opetussuunnitelman perusteet 2008 Lähtötaso A2.2 Päättötaso B1.2 Suomen kielen opintojen tavoitteena on että opiskelijalla on edellytykset osallistua suomenkieliseen opetukseen tutustua työelämässä ja ammatillisissa opinnoissa tarvittaviin ilmaisutapoihin tutustua keskeiseen sanastoon Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Riittävä kielitaito: ammatillinen koulutus Ammatilliseen koulutukseen joko peruskoulun päättötodistuksen tai joustavan valinnan kautta Erityisen syyn perusteella enintään 30 % otettavista opiskelijoista Aloittain huimia eroja kielitaidon lähtötasossa S2-opetuksen päättötason tavoitteena B2.1 (= kiitettävä osaaminen) Arvioitava sitä, mitä oppija osaa - ei sitä, mitä puuttuu. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio Työelämä Valvira (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto): Terveydenhuollon ammattihenkilöllä pitää olla  sellainen kielitaito, että hän pystyy sen avulla selviytymään tehtävistään. Valvira ei vaadi Suomen ja muiden EU/ETA-maiden kansalaisilta todistusta kielitaidosta, mutta työnantaja voi sitä edellyttää. Ammatin harjoittamiseen liittyvien oikeuksien saamiseen (esim. lähihoitaja) EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta vaaditaan valtionhallinnon tutkinto, tyydyttävä tai yleinen kielitutkinto, keskitaso. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Aikuisten kotoutumiskoulutus Opetussuunnitelman perusteet 2012 Viestintätaidot ovat ensisijaisia (esim. kielelliseen tarkkuuteen nähden). Opetus perustuu toiminnalliseen kielitaitokäsitykseen: opiskelija on sosiaalinen toimija, joka käyttää kieltä omiin viestintätarpeisiinsa. Keskeinen sanasto toistuu monen kanavan kautta ja sanastoa opitaan systemaattisesti konkreettisesta kohti käsitteellisempää. Tavoitetaso: B1.1 Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Arviointi koto-koulutuksessa Tietoa opiskelijan kotoutumisen jatkosuunnittelua ja työ- ja elinkeinohallintoa varten. Annetaan opiskelijalle kannustavaa palautetta niistä tiedoista ja taidoista, jotka hän on oppinut. Annetaan myös palautetta siitä, mitä taitoja hänen tulee vielä kehittää ja harjoitella. Sekä koulutuksen aikana että sen päättyessä. Arvioinnin tulee olla oppimista tukevaa ja monipuolista. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Yleinen kielitutkinto, YKI Tarkoitettu aikuisille kielenoppijoille Opetushallitus valvova viranomainen Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskus kehittää ja organisoi Oppilaitokset ympäri maata järjestävät Tasoja on kolme: perus- ja keskitaso sekä ylin taso (taitotasot 1 – 6) Suomen kielen koe: elokuu (vain keskitaso), loka-marraskuu, tammikuu (vain keskitaso), maalis-huhtikuu 4 osakoetta: puhuminen, puheen ymmärtäminen, kirjoittaminen ja tekstin ymmärtäminen. Yki-treenit verkossa http://www.yle.fi/java/yki/index.nvl Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Kielitaidon osa-alueet Miten opettaa suullista viestintää kirjallisia taitoja sanastoa? Esitelkää kirja tehtävä tai muu, joka toimii! Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Kielitaidon osa-alueet: sanasto Lapsi kuulee sanan hyvin monta kertaa ennen kuin hän itse käyttää sitä Toisto Eri kontekstit Positiivinen palaute Aikuinen ei yleensä opi yksittäisiä sanoja vaan fraaseja. Aikuisopiskelijat kuitenkin arvostavat erityyppisiä sanastoja. Ammattisanastot ja tietyn aineen sanastot: S2-opettajan ei tarvitse opettaa kaikkea mutta jotakin. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Kielitaidon osa-alueet: suullinen viestintä Kaikkea opittavaa olisi hyvä käsitellä myös suullisesti. Spontaanit – organisoidut puhetilanteet Miten ja minkä verran täytyy ohjailla spontaaneja keskusteluja? Miten organisoida keskusteluja? ”Asiantuntijoiden” haastattelut Valmistellut puheenvuorot, alustukset, väittelyt Muistelurinki Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Kielitaidon osa-alueet: kirjalliset taidot Tälle osa-alueelle oman äidinkielen taidot siirtyvät parhaiten. Tekstin lukustrategiaharjoituksia äidinkielestä. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio Hyvä opetus on… merkityksellistä haastavaa vaihtelevaa edistyvää muistettavaa. Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Digitaalinen media suomen kielen oppimisen tukena Uuden viestintätekniikan käyttämättömyydestä ei kannata syyllistää eikä syyllistyä. Uusia näkökulmia kuitenkin tarvitaan: Ennen: Pelit  väkivaltaisuus lisääntyy Nyt: Pelinomaisuus oppimisessa  oppimisteho lisääntyy Bart Verswijvel: Have you ever been killed? http://www.youtube.com/watch?v=jdCn-vbBleI Ubiquitous learning = kaikkialla tapahtuva oppiminen on verkostoitumista, yhteistoimintaa, vertaisryhmien tukea ja kaikkialle leviävää digitaalista tekniikkaa Olisiko Facebookin jammailukulttuurissa jotain opittavaa? Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Digitaalinen kulttuurin neljä ulottuvuutta Suljettu Henkilökohtainen Ei-reaaliaikainen Tekstipohjainen Avoin Julkinen Reaaliaikainen Multimediaalinen Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Digitaalinen media suomen kielen oppimisen tukena Varsinainen oppimateriaali Internet-linkkilista esim. S2-opettajat ry http://s2opettajat.yhdistysavain.fi/linkit/verkkomateriaalit Opetushallitus http://www.edu.fi/verkko_oppimateriaalit/maahanmuuttajien_koulutus Muu hyödyllinen materiaali Opiskelijat valitsevat sisällön Sivustojen esittelyä ja arviointia ”Aamu-tv” Opettaja valitsee sisällön Uutiset, ajankohtaisohjelmat, haastattelut http://areena.yle.fi/, Youtube Tiedonhankintatehtävät hyviä, haasteena tiedon muokkaus Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Digitaalinen media suomen kielen oppimisen tukena Sosiaalinen media Oppimisympäristöt, esim. Moodle Avoimessa verkossa vai suljetussa? Kiinnostavuus, tietoturva Etänä vai luokkaopetuksena? Oppimisympäristössä tärkeintä ihmiset! Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio

Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio Lähteitä ja muuta Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004. Opetushallitus. Lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004. Opetushallitus. Maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus. opetussuunnitelman perusteet 2008. Opetushallitus. Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet 2012. Opetushallitus. Suomen kielen tulevaisuus. Kielipoliittinen toimintaohjelma. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 7. Helsinki 2009. Tampereen ammattiopiston opetussuunnitelman yhteinen osa 2009. Yhteistä kieltä luomassa. Suomea opetteleva opetusryhmässäni. Opetushallitus 2009. Sara Sintonen 2012. Susitunti. Kohti digitaalisia lukutaitoja. S2-opettajien s-postilista: s2ope-lista@kaapeli.fi Minna Martikainen. Maaliskuu 2012. Kuopio