Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ainetyöryhmien työn aloitus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ainetyöryhmien työn aloitus"— Esityksen transkriptio:

1 Ainetyöryhmien työn aloitus
OPPIVA OPS

2 Ennen oppiaineiden kuvausta:
Perehtykää yhdessä ops 2014 –perusteiden yleiseen osaan: Oppimiskäsitys, laaja-alainen osaaminen, oppimisympäristöt ja työtavat, oppimisen arvioinnin periaatteet, sekä eriyttäminen ja oppimisen tuki Vuosiluokkakokonaisuuksiin (1-2, 3-6 ja 7-9 vuosiluokkakokonaisuudet): tavoitteet, kuvaus oppijasta sekä laaja-alainen osaaminen

3

4

5

6

7

8

9 Vuosiluokittaisten tavoitteiden merkitys (ops –tiekartta)
Jokaisen lukuvuoden lopussa lukuvuositodistus -> arviointi -> perustuu AINA annettuihin tavoitteisiin Oppilaan itsearviointi: tavoitteet -> oppimisen suunnittelu -> arviointia / pohdintaa oppimisen etenemisestä ja työskentelystä Tavoitteet suuntaavat kullakin vuosiluokalla opetusta ja oppimista ja auttavat keskittymään työskentelyssä olennaiseen MIKSI tätä pitää opiskella?

10

11

12 Tavoitteiden kuvaus Tavoitetaso = opetuksen/opettajan tehtävä -> oppilaan tehtävä oppijana -> aihe / asia, jonka parissa työskennellään Esim. ”auttaa oppilasta syventämään taitoaan suunnitella ja tuottaa tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä käyttämään monipuolisesti niissä tarvittavaa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita” (Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus, T8, vuosiluokat 3-6)

13 Paikallisesti Paikalliseen ops:aan laaditaan kaikkien opetettavien oppiaineiden tavoite- ja sisältökuvaukset vuosiluokittain Oppimisympäristön ja työtapojen, ohjauksen, eriyttämisen ja tuen sekä oppimisen arvioinnin mahdollisten erityispiirteiden kuvaukset laaditaan vuosiluokkakokonaisuuksittain Opettaja oppilaiden oppimisen tukija ja edistäjä – oppilaat oman oppimisensa subjekteja

14 Keskeiset sisällöt: Perusteissa määritellään kunkin oppiaineen keskeiset sisältöalueet (keskimäärin 4-5) Kunkin keskeisen sisältöalueen kuvaus ohjaa paikallisessa ops:ssa tehtävää keskeisten sisältöjen valintaa ja tarkastelua Sisältöjen valinta kytkeytyy AINA tavoitteisiin -> ovat välineitä tavoitteiden saavuttamiseksi

15 Keskeisten sisältöjen määrittely vuosiluokittain paikallisessa ops:ssa
Ohjaavat opetussuunnitelman perusteissa ilmaistut tavoitteiden ja sisältöalueiden keskinäiset kytkennät. Valitaan perusteissa määriteltyjen keskeisten sisältöalueiden kuvausten pohjalta. Valinnat osoittavat kullakin vuosiluokalla käsiteltävät keskeiset sisällöt. Luovat joustavat edellytykset opetuksen suunnittelulle ja laajoille kokonaisuuksille.

16 Antavat siten mahdollisuuden suunnitella opetus kunkin oppilasryhmän kanssa, heidän tarpeidensa ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti. Huolehditaan siitä, että määrittely tukee oppiaineen opiskelun johdonmukaista etenemistä ja eri oppiaineiden opetuksen eheyttämistä  JATKUMO Vuosiluokkakohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen tulisi mahdollistaa myös laajojen opetuskokonaisuuksien toteuttaminen

17

18


Lataa ppt "Ainetyöryhmien työn aloitus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google