Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tampereen seudun S2-opettajat ry

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tampereen seudun S2-opettajat ry"— Esityksen transkriptio:

1 Tampereen seudun S2-opettajat ry
Tampereen seudun S2-opettajat ry. Kaunokirjallisuus, lukupiirit ja kirjastotyö kielen oppimisen tukena Mervi Kastari ja Jarna Hara Valokuvat: Jarna Hara

2 Tampereen seudun S2-opettajat ry.
Jarna Hara Kirjastonhoitaja, S2-opettajan pätevyys, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyys, hallituksen jäsen Mervi Kastari S2-opettaja, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, väitöskirjatutkija, pj. 2018

3 Kaunokirjallisuus, lukupiirit ja kirjastotyö kielen oppimisen tukena
Puheenvuoron kulku: - Mervin tutkimus-sana: lukupiirit ja kotoutumiskoulutus - Käyntiin polkaistu yhteistyö vapaassa sivistystyössä - Jarnan kirjasto-sana: kirjaston tuki suomen opetukselle

4 Mervin tutkimus: Kaunokirjallisuus aikuisten kotoutumiskoulutuksessa
- vaikea löytää - 3 lukupiiriä 2 oppilaitoksessa Ennakkoluulot oppilaitoksissa (kielen ja kirjallisuuden erottaminen) Kommunikatiivinen aikakausi kielenopetuksessa → Suomessa ymmärretty kapeasti arkipuheeksi ”Lukeminen olisi kyllä hyvä, mutta se ei kuulu kielenopetukseen”, ”Lukeminen on hyvä, mutta se kuuluu vapaa-aikaan.” → Ei tarjota tukea kaunokirjallisuuden lukemiseen Voisiko kirjasto tarjota tukea?

5 Mistä kirjoja koko porukalle? Entä sopivia kirjoja?
Auttaisiko, jos kirjastot tulisivat oppilaitoksiin? Voisivatko kirjastot tehdä EVK:n tasoluokituksiin sovitettua vinkkausta? - Ennakkoluulot oppijoilla itsellään (en ehkä osaa, kielitaitoni ei ehkä riitä) Lukemiseen tarvitaan alkusysäys, tukea ja oikeantasoista luettavaa -> kirjastosta? - Koto-koulutuksen tavoitetaso B1 -> ei riitä työelämään eikä opiskeluun, kielenoppimisen jatkuttava koto-koulutuksen jälkeenkin - Lukuharrastuksella tässä olennainen osa

6 Jarna tuli Mervin kurssille – mitä tapahtui ja mitä opimme?
Tampereen seudun työväenopiston kotoutumiskurssi Mitä tapahtui? Opimme: Jarna: Muumi-kirja oli aikuisista hieno kokemus. Mervi: Kirjastoon voi mennä. -> hyvä Nokian kirjasto ja Sampolan kirjasto!

7 Sana Jarnalle: mitä kirjasto tarjoaa suomen oppimisen tueksi?
1) Aineistoja (esim. kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta, selkokirjoja, e-aineistoja, äänikirjoja, musiikkia, lautapelejä) * kaikenlaisille oppijoille * ilmaiseksi 2) Asiantuntemusta (kirjastonkäytön opetus, palveluiden esittely, aineistojen ja sisältöjen vinkkaus jne.) -> nämä taidot puuttuvat pääosalta opettajista 3) Tiloja ryhmien käyttöön (esim. lukupiireille, esityksille, näyttelyille) -> Kirjaston työntekijöille näiden olemassaolo itsestään selvää, mutta ei välttämättä suomen opettajille tai suomen oppijoille.

8 Mitä pitäisi tehdä? Kirjastot: Ottakaa yhteyttä kotoutumiskoulutuksien yms. järjestäjiin ja kutsukaa itsenne oppilaitoksiin kertomaan lukemisesta, kirjoista ja kirjastosta sekä kutsukaa opintoryhmiä kirjastoon -> ehkä saatte uusia, innostuneita asiakkaita. * Olisiko kirjasto mahdollista saada mukaan aikuisten maahanmuuttajien opetukseen? Vrt. kouluyhteistyö perusopetuksen kanssa Opettajat: ottakaa rohkeasti yhteyttä kirjastoon ja kertokaa ryhmänne tarpeista. -> Kirjastoissa ollaan yleensä hyvin auttavaisia ja avoimia erilaisille ehdotuksille ja uusillekin ideoille -> ehkä kirjasto pystyisi helpottamaan hieman lukutaidon opettamista

9 Kiitos! Mervi Kastari mervi.kastari@gmail.com
Jarna Hara


Lataa ppt "Tampereen seudun S2-opettajat ry"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google