Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
SUULLINEN HARJOITTELU
OPEP510 Maarit Ilola 1
2
Alkulämmittelyksi Mieti, missä kaikkialla oppilaasi käyttää vierasta kieltä? Miten usein hän kuulee sitä? Missä ja miten usein hän puhuu sitä?
3
Miten koulu voi auttaa suullisen kielitaidon hankinnassa?
opettajan tieto-taito oppilaan ulottuvilla oppimateriaalit ja oppimisympäristöt oppilaan käytettävissä toisten oppilaiden kanssa mahdollista luoda aidonkaltaisia tilanteita, joissa käyttää kieltä
4
Opettajan tieto-taito
olet tärkeä kielenkäytön malli päivitä mahdollisuuksien mukaan omaa suullista kielitaitoasi ohjaa hienovaraisesti esim ääntämistä oikeaan suuntaan; ota avuksi vahvat oppijat rohkaise kommunikoimaan suullisesti
5
Oppimateriaalit ja -ympäristöt
tutustu kirjasarjan antamiin valmiisiin tehtäviin; selvitä itsellesi, miten suullisen kielitaidon harjoittelu on toteutettu tai vaiheistettu; valmista tarvittaessa omaa materiaalia; ohjeista tarpeeksi selkeästi mikäli mahdollista, vaihda välillä luokkatilasta toiseen ympäristöön
6
Kontaktissa toiseen kielenkäyttäjään
hyödynnä se, että oppilaat voivat luokassa kommunikoida vieraalla kielellä keskenään mieti oppilaiden kanssa tehokkaita tapoja vahvistaa suullista kielitaitoa; ohjaa monipuolisten viestintästrategioiden käyttöön tee suullisen kielitaidon kasvattamisesta tavoitteellista; totuta oppilas itse- ja toveriarviointiin
7
Suulliset harjoitukset
mitä tavoittelet? ääntämisen tarkkuus, puheen sujuvuus, onnistunut viestintä (asiointitilanteet, kulttuuriset piirteet), viestintäarkuuden voittaminen, sanaston harjoittelu, rakenteen harjoittelu, tekstin sisällön käsittely, hauskuus ja hupi miten? erilaiset oppimisympäristöt – ja tilanteet erilaiset oppimistyylit
8
Esimerkkejä yksin: ääneenluku, toisto mallin mukaan, puhe, esitelmä, esittely, kuvailu, selostus pareissa: A/B-harjoitukset, valmiit dialogit, keskustelu, dramatisointi, asiointitilanteiden simulointi, laulu, leikki, peli, kilpailu, esitys, esitelmä, väittely ryhmässä: yhteistoiminnalliset sovellukset, keskustelu, asiointitilanne, väittely, näytelmä
9
Alakoulussa totuta oppilas luokkakieleen ja toistuviin fraaseihin
juurruta ääntämisen, rytmin ja intonaation alkeet; älä väheksy toistoa mallin mukaan; ota esille hienovaraisesti foneetteja hyödynnä oppilaan halu leikinomaiseen opiskeluun ja rooleihin heittäytymiseen
10
Yläkoulussa vahvista esim ääntämisen ja sanapainon hallintaa sekä kykyä tulkita foneetteja tutustuta variantteihin ja totuta oppilas kuuntelemaan myös niitä kartuta oppilaan viestintästrategioita ja luontevaa viestintää eri tilanteissa
11
Lukiossa laajenna suullisen viestinnän taitoja esim pidemmillä suullisilla esityksillä hyödynnä studion mahdollisuudet rohkaise osallistumaan vapaaehtoiseen suulliseen kokeeseen
12
Kotona oppilaan CD oiva apu tekstin kuuntelussa ja ääntämismallina
opettajasta riippumattomat ”apuopettajat”; media, tietokone, kontaktit natiiveihin, ulkomaanmatkat tekstin ja sanojen ääneenlukua
13
Arviointi ja palaute koulussa kotona ja vapaa-ajalla
opettajan, oppilaan itsensä ja toverin antamana jatkuvaa ja summatiivista (suullinen koe) totuta oppilas testaamiseen, madalla kynnystä kotona ja vapaa-ajalla ympäristön ja autenttisen kielenkäyttötilanteen tuloksena hyödynnä ja ole kiinnostunut myös tästä
14
”If you don’t know where you are going, you will probably end up somewhere else.”
Laurence J. Peter
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.