Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat"— Esityksen transkriptio:

1 Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
syksyn 2017 vanhempainiltoihin

2 Sisältö Uusi opetussuunnitelma – mikä muuttuu?
Kielitietoinen koulu: vieraiden kielten opiskelu käynnistyy aikaisemmin Monialaiset oppimiskokonaisuudet Laaja-alainenoppimisen osaaminen Oppimisen arviointi Oppimisympäristö laajenee

3 Oppiminen monimuotoistuu ja toiminnallistuu
Oppimisympäristöt laajenevat luokkahuoneiden ulkopuolelle Arvioinnin kohteena ovat taidot ja omien tavoitteiden mukainen edistyminen Englanti alkaa 2. luokalla Ruotsi alkaa 6. luokalla Yhteiskuntaoppi alkaa 4. luokalla Oppilaanohjaus alkaa jo 1. luokalla osana muuta oppimista Käsityö on yksi oppiaine (sis. Aikaisemmat erilliset teknisen- ja tekstiilityön) Tunti liikuntaa lisää 7. luokalla Puoli viikkotuntia TVT-opiskelua 7. luokalla

4 Monialaiset oppimiskokonaisuudet
Opitaan ymmärtämään asioiden välisiä suhteita usean oppiaineen näkökulmasta. Oppiaineet, eri-ikäiset oppilaat, opettajat, ohjaajat ja koulun muu toiminta limittyvät toisiinsa yhdessä sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö lisääntyy mm. nuorisopalvelujen, museoiden, kirjastojen, yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Huoltajat mukaan! Monialainen osaaminen arvioidaan osana oppiaineita.

5 Laaja-alaiset osaamiset taidot
Laaja-alaisen osaamisen taidot = tulevaisuuden taidot Taitoja harjoitellaan ja arvioidaan osana oppiaineiden opiskelua sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta.

6 Oppimisen arviointi Arvioinnin painopiste on jatkuvassa arvioinnissa – arviointi on palautteen antamista koko lukuvuoden ajan. Arvioidaan opittua ja kuinka yhdessä sovitut tavoitteet saavutetaan. Arviointikeskustelut toteutetaan vuosiluokilla 1-7 viikkojen 46–6 aikana. Arviointikeskustelussa oppilas, huoltajat ja opettaja yhdessä käyvät läpi oppimisen kokonaisvaltaista etenemistä. Arvioinnissa hyödynnetään oppiainekohtaisia taitotasokuvauksia, vuosiluokkakokonaisuuksissa 1-2, 3-6 ja 7. Oppimisen arviointi muodostaa koko perusopetuksen kattavan jatkumon. Vuosiluokilla 1-6 lukuvuositodistuksissa käytetään sanallista arviointia. 7. luokalla numeerista arviointia ja tarvittaessa sanallista arviointia.

7 Kahdenlaisia arviointikeskusteluja
Arviointikeskustelu väliarviointina (oppilas, huoltaja ja luokanvalvoja erillisenä ajankohtana marras-helmikuu, 30 min.) Arviointikeskustelu oppiaineen tavoitteiden saavuttamisessa (oppilas ja aineenopettaja oppituntien yhteydessä koulupäivän aikana) Seitsemännet luokat

8 Arviointikeskustelu väliarviointina
Aiheena 4. luokalla erityisesti tieto- ja viestintätekniikan taidot oppilaan näkökulma hänen opiskelustaan on keskiössä teemana laaja-alainen osaaminen – ei yksittäiset oppiaineet aikuisten rooli keskustelussa on kuunnella ja tukea oppilasta sekä tarvittaessa ohjata tavoitteiden mukaiseen toimintaan. Jopa puolet olisi hyvä olla lapsen omaa puhetta. Seitsemännet luokat

9 Oppimisympäristöt laajenevat luokkahuoneiden ulkopuolelle
Oppimista tapahtuu kaikkialla Ylös pulpeteista ja ulos luokkahuoneista! Perinteinen oppikirja on vain yksi oppimisen välineistä. Monilukutaito haastaa hyödyntämään erilaisia oppimateriaaleja ja sähköisiä oppimisympäristöjä. Jyväskylässä Kulttuuri-kompassi ja Liikkuva koulu -toiminta toteuttavat oppimista monipuolisissa oppimisympäristöissä. Oppituntien toiminnallisuus toteutuu luokkahuoneiden lisäksi pihalla, lähipuistossa, lähimetsässä, museoissa, liikuntapaikoilla, nuorisotiloilla ja kirjastoissa.


Lataa ppt "Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google